Apr 182015
 

bookophileHet antwoord op die vraag lijkt simpel.

  • Een schrijver die zijn eigen boeken uitgeeft houdt de regie over het proces. Controle dus. Gewoon alles lekker doen zoals jij dat wilt.
  • Uitgeverijen verwachten tegenwoordig ook een grote inzet van de schrijver wat betreft marketing e.d. Bijna zo groot dat je alles zelf wel zou kunnen doen. Waarom zou je dan je zuurverdiende winst gaan delen met een uitgever?

Toch is het niet zo makkelijk als het lijkt.

De keuze om self-pubber te worden is een grote stap op een moeilijke weg. Het schrijven van een supergoed boek is ook al niet makkelijk, maar je hebt het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Dus als je al zover gekomen bent, waarom zou het je dan niet lukken het boek zelf op de markt te brengen?
Schrijvers hebben verschillende redenen om een boek te gaan schrijven. Maar de meeste zullen het toch wel doen met in hun achterhoofd dat het eens gelezen zal worden door, voor hen, onbekende mensen. Eigenlijk ben je dan al bezig er een professionele draai aan te geven. Misschien wel onbewust.

Ik persoonlijk schrijf boeken omdat ik het een leuke bezigheid vind. Ik kan er mijn creativiteit en fantasie in kwijt. Maar ook wil ik graag dat mijn verhalen gelezen worden door anderen. Niet zomaar gratis en voor niks. Nee, ik wil boeken verkopen.
In het verleden dacht ik dat daar een uitgeverij bij nodig was. Maar nadat ik in een jaar tijd vijftien afwijzingsbrieven op mijn deurmat had gekregen, was de maat vol. ‘Dan doe ik het zelf wel!’, schreeuwde ik tegen de binnenkant van mijn voordeur, nog nietsvermoedend van wat er allemaal bij komt kijken.

Nu acht jaar laten ben ik er achter gekomen.

  • Als self-pubber moet je een grote professionaliteit hebben. Het product dat je op de markt brengt moet het de tijd waard zijn die de lezer bereidt is er in te steken om het te lezen. Je mag ze niet teleurstellen, anders lezen ze nooit weer een boek van je.
  • Je moet een groot doorzettingsvermogen hebben. Niet alleen voor het schrijven van een supergoed boek, maar ook als de verkoop eens een keer tegenvalt, moet je domweg doorgaan met schrijven. Meer boeken op de markt brengen is de enige manier om verkoopcijfers op te krikken.
  • Je moet tegen kritiek kunnen. Natuurlijk is jouw boek het beste wat ooit geschreven is en wee het gebeente als er ooit een kwaad woord over wordt gezegd. Als je echter beseft dat kritiek goed is, ben je in staat je boek naar de next level te tillen en je daarmee te houden aan het ongeschreven contract dat je hebt met de lezers. Jij schrijft een supergoed boek, zij geven daar hun kostbare tijd aan.

Dit zijn wat mij betreft de redenen om zelf je boek uit te geven. De keuze is aan jou, maar zorg dat je het weloverwogen maakt.

Aanverwante blogpost:

 

***

Illustratie via een abonnement op iClipart.

 Leave a Reply

(required)

(required)