Oct 292015
 

BookPileIn een eerdere blogpost heb ik het gehad over de gouden regels van het self-pubben. Deze zijn een onderdeel van de ‘best practices’ voor self-pubbers, opgesteld door Mark Coker, de oprichter van Smashwords.
Er zijn meer gouden regels dan de zes die ik eerder heb genoemd, maar deze zijn toch wel de belangrijkste en ik zal ze de komende tijd nader toelichten.

GOUDEN REGEL NR. 6
Zorg dat de eerste 10% van je ebook het in zich heeft de lezer te grijpen en over te halen het te kopen.

Een papieren boek die in een winkel wordt verkocht, kan makkelijk even doorgebladerd worden door een potentiële koper. Door al wat te lezen kan de koper kijken of het boek hem aanspreekt.
Bij een ebook kan dit uiteraard niet, maar gelukkig hebben sommige webshops daar wat op gevonden.
Van de ebooks die worden verkocht via Kobo en Amazon, kan de eerste 10% worden ingezien door de potentiële koper. Op Kobo kan dit door de preview te bekijken en op Amazon door een fragment (gratis) te downloaden op je ereader.

In een ebook kun je niet bladeren zoals in een papieren boek. Dus het fragment of de preview van je ebook zal door kopers van begin tot eind doorgeklikt worden. Om te voorkomen dat de koper een rommelige preview te zien krijgt en bovendien een zo groot mogelijk gedeelte van de daadwerkelijke tekst van het ebook kan lezen, is het handig rekening te houden met de volgende punten.

Eén titelpagina is genoeg
In tegenstelling tot een papieren boek die er vaak twee heeft, hoeft een ebook maar één titelpagina te hebben. Deze is naast de voorkant voldoende om de lezer te laten weten welk boek ze geopend hebben.
Ook lege pagina’s, zoals in een papieren boek, zijn niet nodig.

Inhoud, dankwoord, over de auteur e.d. achterin plaatsen
Door middel van actieve links is het heel makkelijk ‘heen en weer’ te bewegen in een ebook. Het is daarom niet nodig de inhoud, dankwoord, biografie over de auteur en evt. lijst met andere boeken die je geschreven hebt, in het begin van het boek te plaatsen. Dit neemt alleen maar onnodig ruimte in van de 10% die je tot je beschikking hebt.
Een uitzondering hierop is de inhoud van een non-fictie boek. Deze kan de potentiële koper te laten zien welke onderwerpen ze kunnen verwachten in het boek. Dus bij non-fictie kan de inhoud wél voorin worden geplaats. Bij een fictie boek is dat niet nodig, dus plaats de inhoud dan achterin. Misschien is het zelfs wel helemaal niet nodig om een inhoudsopgave te hebben in een fictie boek.

Aanvulling 12-03-2016: Recent is Amazon begonnen om ebooks die de inhoud achterin hebben te ‘straffen’ door ze uit de verkoop te halen. Pas als de schrijver de inhoud voorin heeft geplaats komen de ebooks weer in de verkoop. Waarschijnlijk is dit om ‘bad guys’ ervan te weerhouden lezers naar het eind te laten klikken, zodat het lijkt of het hele ebook gelezen is (in Kindle Select worden de schrijvers betaald per gelezen bladzijde).
Het hebben van de inhoud achterin het ebook is al jaren heel normaal, maar nu worden de self-pubbers gestraft voor wat een stel sjacheraars doet. Bovendien maakt Amazon geen onderscheidt tussen ebooks die in Kindle Select zitten en die dat niet zijn.

Advies op dit moment is om ebooks die worden uitgeveven via Kindle Direct Publishing (KDP) te voorzien van een inhoud aan de voorkant. Lees meer hierover in het (Engelstalige) blog van David Gaughran: Amazon Takes Aim At Scammers But Hits Authors.

Een korte ‘copyright’ pagina
Op de achterkant van de titelpagina van een papieren boek staat vaak de ‘copyright’ pagina. Hier wordt o.a. vermeld de oorspronkelijke titel, publicatiejaar, het copyright, uitgever en ISBN e.d.
Aangezien dit een korte tekst betreft, kant dit wel voor in het ebook worden geplaats, meteen na de titelpagina.
Als je zelf een boek uitgeeft hebt jij, de schrijver, het copyright. Bij uitgever zet je je auteursnaam, of de uitgeversnaam die je hebt bedacht voor je uitgeverij. Je mag legaal gebruik maken van het copyright symbool, ©.

Zorg dat de eerste paar hoofdstukken eruit springen
Het lijkt een open deur, maar zorg dat de eerste paar hoofdstukken van je boek fantastisch zijn. Het verhaal moet meteen aanspreken en dat geldt zowel voor fictie als non-fictie.
Zorg bij fictie dat je conflict en actie hebt dat inspeelt op het inlevingsvermogen van de lezer. Laat ook al het interne en externe conflict zien dat de held parten gaat spelen. Houdt hier tijdens het schrijven al rekening mee.
Begin in elk geval niet met een infodump, of een enorme berg achtergrondverhaal. Dit is saai en zal de lezer er niet toe aanzetten je ebook te kopen.
Maak bij non-fictie meteen duidelijk wat de lezer kan gaan leren van het boek. Zorg ook dat in elk geval één hoofdstuk met ‘leermateriaal’ zichtbaar is in de 10%, zodat de lezer kan gaan inschatten of de informatie die je gaat verstrekken inderdaad wel iets voor hem is.

Het lijkt misschien wat raar om 10% van je ebook gratis ‘weg te geven’ aan kopers. Maar in een boekhandel kan de koper ook een groot gedeelte inzien, dus maak bij je ebook gebruik van deze mogelijkheid.
Helaas geeft Bol.com niet de mogelijkheid tot het inzien van een preview of fragment. Wellicht dat ze dit in de toekomst nog gaan doen.
Maar eens te meer een reden om te zorgen dat je ebook bij zo veel mogelijk verschillende webwinkels te verkrijgen is.

Aanverwante blogposts:

***

Illustratie via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)