Feb 062017
 

Over welke prijs je een ebook moet zetten wordt veel gediscussieerd en gespeculeerd. Dit komt omdat de prijs een belangrijke marketingtool voor je ebook kan zijn en het heeft dus zin hier eens goed over na te denken.

In tegenstelling tot papieren boeken geldt voor het ebook de Wet op de Vast Boekenprijs niet. Gelukkig maar, want daardoor kunnen wij self-pubbers goed experimenteren met welke prijs het beste werkt voor onze ebooks.

Prijs paperback-ebook
Als je ook een paperback te koop hebt, zet de prijs van je ebook dan bij voorkeur niet meer dan een kwart of minder dan een kwart van de paperback prijs. Op deze manier hebben lezers het gevoel dat ze een ‘koopje’ krijgen als ze een ebook kopen.

Op Amazon zijn de prijzen van je ebook en paperback naast elkaar te zien, wat nog weer meer aangeeft dat het ebook de goedkoopste is. Helaas is dit niet zo op Amazon NL, want daar verkopen ze alleen ebooks en geen paperbacks. Maar mocht je bijvoorbeeld in het Engels schrijven, dan zie je de verschillen in prijs op de internationale Amazon’s wel direct.

Verwachtingen lezer
Prijs kortere ebooks (10.000-30.000 woorden) niet te hoog, d.w.z. onder €2,99. Dan voorkom je dat lezers zich bekocht voelen. Houdt hierbij rekening dat €1,99 een ‘onzichtbare’ prijs is. D.w.z. ebooks met de prijs van €1,99 verkopen minder. Ga dan bij voorkeur naar €0,99. Dan verdien je minder, maar verkoop je wel weer meer.

Langere ebooks kun je hoger prijzen, maar ga bij voorkeur niet hoger dan €4,99. In de Engelstalige self-pub wereld word over het algemeen aangehouden dat de prijs van ebooks tussen de 50,000-80,000, €2,99 – €3,99 is. Ebooks met meer woorden, of non-fiction kunnen evt. hoger worden geprijsd, dus €4,99.

In een recent onderzoek dat een Engelstalige self-pubber deed naar de prijzen van haar ebooks, gaven lezers aan dat ze €3,99 te duur vonden voor een ebook van 80.000 woorden.
Ik moet persoonlijk ook zeggen dat als ik een ebook ziet met die prijs ik eerst moet nadenken of ik het koop. Bij een prijs van €2,99 heb ik dat minder.

Gratis ebooks
Er is ook veel discussie over het gratis weggeven van ebooks. Sommige schrijvers vinden dat hun creaties meer waard zijn, terwijl anderen er juist een waardevolle marketingtool in zien.
Dit hangt echter wel af van een aantal factoren.

Als je maar één ebook hebt uitgebracht, of een aantal standalone ebooks hebt die dus niet tot een serie behoren, dan heeft het gratis aanbieden van een ebook meestal niet zoveel zin. Tenzij je het gebruikt als een boeken trechter in combinatie met een magneet om aanmeldingen voor je mailinglist te krijgen.

Sommige schrijvers zijn ook bang dat het te veel aanbieden van gratis ebooks bij de lezers een verwachting kweekt dat ebooks altijd gratis horen te zijn. En er zijn inderdaad voorbeelden van recensies op Amazon waarin lezers 1-ster gaven omdat ze voor het ebook moesten betalen.
Maar laten we ervan uitgaan dat de meeste lezers toch wel inzien dat het werk van de schrijver beloont dient te worden.

De prijs voor een serie
De tactiek voor een serie is om het eerste ebook (ongeacht de lengte) lager te prijzen, zeg €0,99, en de volgende ebooks hoger. Dit trekt lezers die een eerste boek in een serie dan ‘goedkoop’ uit kunnen proberen, om vervolgens, hopelijk, de rest voor een hogere prijs te kopen. Dit werkt het best met series ebooks die minimaal 50,000 woorden hebben, want dan heb je ook de ruimte om te ‘spelen’ met de prijs.

In de Engelstalige wereld werkt het ook goed om het eerste boek gratis aan te bieden, het tweede voor 99 cent en daarna voor de normale prijs.
Het gratis aanbieden van het eerste boek is echter een tactiek die in de Lage Landen minder goed werkt, omdat Bol de ‘verkoop’ van gratis ebooks niet toestaat. En aangezien Bol toch een zeer groot marktaandeel heeft, zullen wij ons hier tevreden moeten stellen met het goedkoper prijzen van het eerste boek in een serie.

Een serie is ook goed te gebruiken als trechter/magneet om aanmelden te krijgen voor je mailinglist. Biedt het eerste deel goedkoop aan en het tweede gratis als men zich aanmeld. Doe de distributie van dit gratis ebook dan via Dropbox o.i.d., zodat het op de webwinkels nog voor een prijs te koop is. Lezers die zich niet willen aanmelden kunnen dan alsnog de keuze maken het te kopen.

Ga met de prijs van je ebook vooral experimenteren! Zet een bepaalde prijs en laat dat eens twee maand staan om te kijken wat er gebeurd. Vallen de verkopen tegen, verander dan de prijs en kijk nog eens twee maand wat er gebeurd. Uiteraard hangt het succesvol verkopen van meer factoren af als alleen de prijs, maar het is zeker wel een belangrijk, niet te onderschatten onderdeel!

Welke tactieken passen jullie toe wat betreft de prijs van je ebook?

Aanverwante blogposts:

***

Illustratie via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)