Mar 062017
 

Iedereen zegt dat het hebben van een mailinglist heel erg belangrijk is. Maar hoe zorg je dat lezers zich daadwerkelijk aanmelden?

Dit is de vierde in een reeks blogposts over het gebruik en opzetten van een mailinglist. Andere posts over dit onderwerp zijn:

Een lezer zal zich niet snel ‘zomaar’ aanmelden voor je mailinglist. Waarom zouden ze ook? Ten eerste kennen ze je niet, dus weten ze niet of je wel kan schrijven. Ten tweede staat men niet graag zijn emailadres af zonder daar iets voor terug te krijgen. Ten derde is men ‘bang’ voor het woord ‘nieuwsbrief’, want men krijgt al zoveel rotzooi in hun inbox, dus daar hoeft niet nog meer bij.

Zaak dus om je lezer niet iets te vragen (geef mij je emailadres, dan krijg je mijn nieuwsbrief), maar ze iets te geven (hier is mijn gratis kort verhaal, je kunt het downloaden door je emailadres in te vullen).
Maar wat geef je aan je lezer? Waarmee kun je ze naar je mailinglist lokken? Hieronder 15 ideeën en items voor fictie schrijvers om weg te geven (zelfs als je nog geen boek hebt uitgegeven)!

Als je nog geen boeken hebt uitgegeven (of op het punt staat dat te doen)
1. Biedt de eerste paar hoofdstukken gratis aan als ebook en/of PDF. Zorg wel dat de tekst nagenoeg klaar is voor publicatie, dus geredigeerd en zonder fouten. Anders laat je eerder een slechte dan een goede indruk achter
2. Een gratis ‘fotoboek’ die kan dienen als reisgids voor de wereld die jij hebt gecreëerd
3. Een beschrijving van verschillende personen die in je boek voorkomen met in het kort hun achterliggende verhaal, evt. met foto van de acteur die hen gaat spelen in een film
4. Maak een geluidsopnamen of video van jezelf terwijl je de eerste twee hoofdstukken van je nieuwe boek voorleest
5. Een exclusieve lijst met jouw favoriete schrijvers en korte recensies van hun beste boeken, uiteraard wel in hetzelfde genre dat jij schrijft

Als je een gedeelte van je serie, of je hele serie klaar hebt
6. Biedt het eerste deel in je serie gratis aan via Bookfunnel of via je website, maar laat het te koop staan in webwinkel, totdat je bereidt bent het permanent gratis aan te bieden
7. Schrijf een kort verhaal dat tussen twee boeken in zit en biedt dit gratis aan als ebook of PDF via je website
8. Vindt een aantal ‘ontbrekende scenes’ in je serie en schrijf deze uit om gratis aan te bieden
9. Schrijf een alternatief einde voor een boek in je serie
10. Maak een PDF met achtergrond informatie over je hoofdpersoon in de serie

Als je meerdere series compleet hebt, of bijna compleet
11. Biedt de eerste boeken in je series gratis aan als een ‘startup bibliotheek’ en zorg dat in vervolgmailingen langzaam de rest van je series te koop is voor een aantrekkelijke prijs
12. Een kort verhaal of een prequel voor ieder eerste boek in de serie en geef deze één voor één weg
13. Een promotie code om je nieuwste boek met korting te ontvangen
14. Een speciale enquête gehouden onder lezers, om input te krijgen van lezer over je nieuwe serie of boek. Beloof ze dat je hun inspraak zult gebruiken
15. Toegang tot een speciale privé Facebook groep, waar je eens per maand live vragen van lezers beantwoordt

Als je gaat nadenken kun je vast nog wel meer dingen bedenken die je gratis kunt aanbieden in ruil voor een emailadres. Zorg wel dat het iets exclusiefs is en de lezer het gevoel geeft speciaal te zijn.
Let wel op dat je bij de aanmelding nooit het woord Nieuwsbrief vermeldt, want dat schrikt af.

Zorg dat je serieus nadenkt over datgene dat de gratis aan gaat bieden. Het moet iets zijn dat ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de beleving van de lezer, zodat ze snel echte fans worden.

 

Wil je meer weten over marketing en promotie van je boeken, download dan nu de gratis Mini-starterskit voor meer informatie.

 

Aanverwante blogposts:

***

Illustratie via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)