Apr 102017
 

Jezelf verkopen. Dat is het moeilijkste dat je als schrijver en self-pubber ooit gaat doen. Maar is het allemaal echt zo eng en ingewikkeld als het lijkt?

Ik hoor vaak van andere schrijvers: ik ben gewoon een schrijver, waarom zou ik mezelf dan aan moeten prijzen? Ik ga toch geen reclame maken voor mezelf. En bovendien blijft ik als schrijver liever op de achtergrond. Het gaat allemaal om mijn boeken, niet om mij.

Het is logisch dat schrijvers zich zo voelen, maar het klopt niet. Uiteraard zijn je boeken belangrijk, maar vergeet niet dat lezers graag willen weten wie erachter de verhalen zit. Een eigen merk is daarvoor belangrijk.
Hoe krijg je zo’n eigen merk dat mensen herkennen en hoe kun dat merk naar voren schuiven, zonder dat je daarbij zelf gillend wegloopt?

Genre als merk
Het genre waarin je schrijft is een belangrijk onderdeel van je merk. En dit geldt zowel voor fictie als non-fictie. Denk eens aan J.R. Tolkien. Dan denk je ook meteen aan fantasie boeken. Of Agatha Christie: detective verhalen, en Stephen King: horror en thrillers. Of niet?

Als jij in en bepaald genre schrijft en je bent ook van plan dat te blijven doen, is het goed je merk daarom heen te bouwen. Je zou zelfs kunnen overwegen onder een pseudoniem te gaan schrijven, zodat het beter in je genre past.

Schrijfstijl
Ook je schrijfstijl is een onderdeel van je merk. Als ik denk aan Appie Baantjer, dan komen er altijd meteen een of twee zinnen in mij op die regelmatig terugkwamen in zijn boeken over De Cock.
Dit is niet slecht. Als je bijvoorbeeld een bepaalde soort humor hebt, dan mag je jezelf dat best toe-eigenen.
Je zult denk ik ook merken dat als je meer boeken schrijft, jouw schrijfstijl zich ontwikkelt en settelt. In het Engels heet dit ‘Voice’ en er gaat een aantal jaren van schrijven overheen voordat je deze hebt gevonden.

En is dat gebeurd, dan wordt het onderdeel van je merk.

Professionele foto
Een professionele foto zegt ook veel over het merk dat jij wilt uitstralen. Tenminste, dat zou het moeten zeggen.
Een thriller schrijver zal bijvoorbeeld een ander soort foto laten maken dat een chicklit schrijver.

Zorg bij het maken van een professionele foto dus altijd dat je uitlegt aan de fotograaf wat de bedoeling is van jouw foto’s. Waar wil je ze voor gebruiken en wat wil je ermee uitstralen.
Een goede fotograaf neemt jouw suggesties mee bij het maken van de foto’s.

Website
Je website is dé plek waar je je eigen merk heel erg goed kan uitdragen! Doe dat dus ook.
Denk eerst na over je genre en hoe je ‘herkent’ wilt worden door je lezers. Pas je website daar dan op aan. Een chicklit site heeft vaak zachtere kleuren, een thriller of horror site vaak donkere.

Lezers uit jouw doelgroep moeten zich onmiddellijk thuis voelen op jouw site. Ze moeten herkennen waar jouw boeken over gaan en jouw naam daaraan gaan verbinden. Een goede professionele foto van jezelf met de juiste uitstraling, geeft dan de juiste indruk.

Plaats op je website ook samples van wat je geschreven hebt, zodat lezers een idee krijgen waar je boeken over gaan.

Social Media
Ook op social media is het belangrijk dat je de eenduidige uitstraling die je hebt gecreëerd op je website voortzet. Dit doe je door eenzelfde soort header te gebruiken op je website als op Facebook en uiteraard de professionele foto die je van jezelf hebt laten maken door de fotograaf.

Social media is bovendien dé plek om iets meer van jezelf te laten zien. Dit hoeft niet, maar lezers vinden het leuk te ontdekken dat achter de schrijver ook een gewoon mens zit, die net als zij boodschappen doet en het huis schoonmaakt.

Niet dat je moet gaan posten dat je naar de winkel bent geweest! Nee, denk van te voren na over wat je van jezelf naar buiten wilt brengen. Maak een lijst met dingen waarvan je denkt dat die interessant zijn voor je lezers, die bovendien binnen de uitstraling van je merk vallen.
Bijvoorbeeld, Joanna Penn schrijft als J.F. Penn horror/fantasy verhalen. Als persoon vindt ze het leuk op begraafplaatsen rond te lopen en op haar website plaatst ze dus foto’s die ze op begraafplaatsen heeft genomen. Dit past precies binnen het ‘horror’ merk dat ze voor zichzelf als J.F. Penn heeft opgezet.

Maar maak vooral ook een lijst met dingen die je privé wilt houden. Het is belangrijk dat je weet van jezelf wat je naar buiten brengt en wat je niet naar buiten brengt.

Even nadenken
Je ziet dat het hebben van een merk niet zo ingewikkeld en eng is als het lijst. Net als veel andere dingen met het opzetten van je eigen schrijfbedrijf, vergt ook dit enige aandacht en denkwerk.
Het is ook niet erg dat je niet meteen je juiste merk vind. Ik heb er persoonlijk bijna tien jaar over gedaan om de merken te krijgen die ik nu heb.
Ook is het heel normaal als je merk in de loop van de tijd verandert of verfijnt. Dat is allemaal onderdeel van het proces.

Vergeet niet dat het hebben van een eigen merk aan de wieg staat van al je marketing activiteiten. Het is slim vroeg te beginnen met het opzetten van je merk, zodat je de rest van je activiteiten daar omheen kan bouwen.
Maar als het niet één, twee, drie lukt is er ook geen man overboord. Blijf werken aan je merk, tot je voelt dat het is wat jou het best beschrijft en bij je past. Dan gaan lezers het onthouden!

Hoe ben jij bezig met je merk?

Aanverwante blogposts:

***

Illustraties via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)