Apr 182017
 

Blogging. Er wordt wel gezegd dat iedere schrijver minstens één keer per week een blogpost moet doen dat informatief en onderhoudend is. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Veel websites hebben tegenwoordig de mogelijkheid voor het hebben van een blog. Maar wat moet je daar als schrijver mee? Veel schrijvers besteden hun kostbare tijd liever aan het neerpennen van woorden voor hun boeken, dan voor een blog dat gratis gelezen kan worden en waar dus geen droog brood mee te verdienen is.

Toch is het goed tijd te besteden aan een blog, al is het maar een paar uur per maand. Blogging past heel goed binnen het opzetten van je eigen merk als schrijver en als zodanig kan het dus een onderdeel van je marketingcampagne zijn.
Zorg dan wel dat je het op de juiste manier aanpakt.

Content marketing
Blogging is een onderdeel van het zogenaamde ‘content marketing’. Door content, oftewel inhoud, te creëren dat interessant is voor je lezer, kun je meer lezers naar je website lokken. Heb je daar dan een goede ‘funnel’ of trechter, dan is het goed mogelijk dit verkeer om te zetten in aanmeldingen voor je mailinglist.
Het hebben van een groeiende mailinglist is een must voor de schrijver die geld willen verdienen met de verkoop van boeken.

Maar er is natuurlijk meer. Content marketing is ook onderdeel van je merk en blogging is bij uitstek geschikt om je merk neer te zetten. En dit betekent eigenlijk niet meer dan herkenning creëren voor jouw naam.
Dit bestaat uit twee onderdelen. Het koppelen van jouw naam aan het genre boek dat je schrijft (Agatha Christie = Detective), maar ook het oplichten van een tipje van de sluiter van ‘de mens’ achter de schrijver: de motivaties, de inspiraties etc.

Fictie
Fictie schrijvers vinden het moeilijk onderwerpen te bedenken waarover ze zouden kunnen bloggen. Dat is wel een beetje logisch. Ze zijn niet perse expert in een bepaald onderwerp, zoals non-fictie schrijvers.
Toch zijn er een aantal dingen waar je als fictie schrijver over zou kunnen bloggen.

  • Recensies over boeken in het genre dat je zelf ook schrijft. Dit is een goede manier van bloggen voor fictie schrijvers, zolang je genoeg boeken leest om over te bloggen.
  • Updates over boeken waar je nog mee aan het schrijven bent. Dit is vooral goed voor schrijvers die series schrijven. Zo blijven hun fans op de hoogte van de progressie en gaan uitzien naar een vervolg.
  • Uitleg over research dat de schrijver doet of inspiratie bronnen voor verhalen. Dit is een kijkje ‘achter de schermen’, die veel lezer een leuke aanvulling vinden.
  • Sommige fictie schrijvers bloggen over het schrijfproces zelf, of wat er komt kijken bij het uitgeven of de marketing. Het is nog maar de vraag of lezers dit interessant vinden.

Het blijft lastig als fictie schrijver een eenduidig en succesvol blog te hebben. Proberen een rode draad te vinden in je blogposts die interessant is voor je lezers en iedere keer verassend en nieuw genoeg om deze terug te laten komen.

Non-fictie
Non-fictie schrijvers hebben het makkelijker dan fictie schrijvers. Dat wil zeggen, vaak zijn ze al expert in een bepaald onderwerp en zijn met hun boeken ook al op zoek naar een specifieke doelgroep.
Deze doelgroep kan worden aangetrokken door over het specifieke onderwerp te gaan bloggen, zodat je website een vraagbaak wordt voor lezers. Bovendien creëer je met bloggen zogenaamde ‘social proof’, het bewijs dat je wel degelijk weet waar je het over hebt. Dit zou potentiële kopers over de streep kunnen trekken jouw boek te gaan kopen.

Het is bij non-fictie blogging van belang dat je goed probeert te ontdekken wat de vragen zijn die je doelgroep heeft. Je kunt ontdekken welke vragen er spelen door actief deelnemer te zijn van een forum of Facebook groep over je onderwerp. Bepaalde vragen zullen blijven terugkomen en die kun je dan beantwoorden in blogposts.

Houdt er daarbij rekening mee dat er drie verschillende niveaus vragen zijn: beginner, gevorderde en vergevorderde.

  • De beginner stelt ‘Wat is…’ vragen. Zij zijn op zoek naar basis informatie en hebben heel erg veel vragen.
  • De gevorderde stelt ‘Hoe kan ik…’ vragen. Zij willen graag meer diepgaande info en houden van tips, stap-voor-stap uitleg, checklists etc.
  • De vergevorderde stelt ‘Hoe wordt ik beter met…’ vragen. Deze lezer weet al veel van het onderwerp, maar wil beter, sneller en efficiënter worden.

Dus:

  • Probeer tenminste 60% van je blogposts over beginnersvragen te laten gaan.
  • Blijf luisteren naar welke vragen mensen stellen op social media.
  • Zorg dat je ‘ontwijkgedrag’ positief aanpakt: ‘ik heb geen tijd > vijf manieren om marketing sneller te maken’ of ‘het is te ingewikkeld > zes makkelijke methodes om te beginnen met self-pubben’.

Hoe vaak moet ik bloggen?
Afhankelijk van je onderwerp en of je een fictie of non-fictie schrijver bent, kun je 1-2 keer per week tot 1-2 keer per maand gaan bloggen. Er zijn zelfs schrijvers die maar 6 keer per jaar bloggen.

Wat je ook doet, zorg in elk geval dat je blogposts relevant zijn en echt iets toevoegen voor de lezer. Zij nemen de tijd je post te lezen, dan moeten ze er ook iets aan overhouden. En dan maakt het niet uit of je een fictie schrijver bent of een non-fictie schrijver.
Houdt in de gaten dat als je wilt dat bloggen voor jou gaat werken als marketing techniek, je moet zorgen dat je regelmatig dingen post en dit ook meerdere jaren volhoudt. Bloggen is niet iets dat in een maand werkt. Net als veel andere dingen bij het self-pubben is ook bloggen een kwestie van lange adem en geduld.

Niet iedere schrijver wil gaan bloggen en dat hoeft ook niet. Kies je echter wel voor om te gaan bloggen, zorg dan dat je wat goede boeken in huis haalt over het onderwerp. Een blogpost schrijven is niet hetzelfde als een boek schrijven. Leer bij en zorg dat je posts steeds beter worden. Dan pas blijven je lezen terugkomen.

Waar blog jij over?

Aanverwante blogpost:

***

Illustraties via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)