Jul 172017
 

Hoe zou jij het vinden als al je harde werk om je boeken op een eerlijke manier onder de aandacht van de lezer te brengen te niet zouden worden gedaan door oplichters? Op z’n zachts gezegd niet leuk, denk ik. Toch is dit wat er momenteel gebeurd op Amazon en dan met name op Kindle Unlimited, Amazon’s service voor abonnementslezen.

Maar waarom zou dat van belang zijn voor self-pubbers uit de Lage Landen, die misschien hun boeken nog niet eens via Amazon aan de man brengen, en al helemaal geen ebooks hebben in Kindle Unlimited?

Het is eigenlijk heel simpel. Als je als Nederlandstalige self-pubber Engelstalige ebooks uitbrengt, dan krijg je met Amazon te maken. Ook is iets dat Amazon overkomt waarschijnlijk ook iets waar Kobo mee te maken krijgt en bovendien in het grotere gedachtegoed van de self-pub revolutie is iets dat onze Engelstalige collega’s overkomt, ook iets waar wij ons zorgen over moeten maken.
Daarom is het van belang en daarom vestig ik er vandaag de aandacht op!

Wat is er aan de hand?
Eerst even wat dingen op een rijtje.

In december 2011 introduceerde Amazon KDP Select, een exclusiviteitsprogramma waar self-pubbers voor konden kiezen als ze een ebook publiceerden op Amazon. Degene die dit deden kregen voordelen, zoals vijf dagen per drie maand je ebook gratis mogen aanbieden, iets dat in combinatie met een goede reclamecampagne veel zichtbaarheid kan opleveren. Self-pubbers die niet kozen voor Select kregen deze voordelen niet.

Uitbetaling van ebooks die verkocht werden Select ging via een grote pot geld, die maandelijks werd verdeeld onder de auteurs die ebooks hadden verkocht. Soms viel dit gunstig uit en soms ongunstig, maar veel auteurs namen dat voor lief. Met Select had je meer kans op zichtbaarheid en daardoor meer verkopen.

Er zat natuurlijk wel een addertje onder het gras, want kiezen voor Select betekende dat je ebook nergens ander te koop mocht zijn als alleen op Amazon. Dus niet op Kobo, of de iStore, alleen Amazon. Het mocht zelfs niet te koop zijn via de eigen website van de auteur.
Deze exclusiviteitsclausule deed (en doet nog steeds) veel stof opwaaien in de Engelstalige self-pub wereld.

In juli 2014 introduceerde Amazon Kindle Unlimited (KU). Een service voor abonnementslezen. Voor $10 per maand konden abonnees zoveel ebooks lezen als ze wilden (maar nooit meer dan 10 ebooks per keer op hun Kindle hebben).
Voor self-pubbers betekende dit dat als ze hun ebook beschikbaar wilden hebben in KU, ze het moesten aanmelden via KDP Select en dus automatisch ook exclusief op Amazon moesten zijn.

Aangezien KU een uitleenservice is en geen verkoopservice, gaat de uitbetaling van ebooks die in KU zijn geplaats via het ‘aantal pagina’s gelezen’ systeem. Pas als de lezer een bepaald percentage van het ebook heeft gelezen komt de auteur in aanmerking voor uitbetaling via de pot geld die vanaf 2011 voor Select werd gebruikt.
Een pot geld, by the way, die in die drie jaar al heel wat leger was geworden, waardoor de bedragen die werden verdeelt ook minder waren geworden (onthoudt dit even voor verderop…)

Wat doen de oplichters?
Een oplichter wil snel geld verdienen, maar er zo weinig mogelijk moeite voor doen. Ze bedachten dus ‘slimme’ dingen om Amazon te laten denken dat ebooks die zij op KU plaatsen geleend en gelezen werden.

In de drie jaar dat KU nu bestaat zijn verschillende types oplichters naar voren gekomen.

  • Zo maakten sommige nep ebooks, met een mooie uitnodigende cover. Op de eerste pagina zetten ze een link met een wervende tekst om lezers zo ver te krijgen dat ze de link aanklikten om dan meteen doorgezet te worden naar het einde van het ebook. Op deze manier dacht Amazon dat het ebook gelezen was en kwam het op de stapel van uit te betalen gelezen ebooks. Op het moment dat de lezer erachter kwam dat het ebook nep was, was het kwaad al geschiedt.
  • Andere oplichters maakte een nep ebook en huurden derden in om deze ebooks te lenen en meteen door te klikken naar het eind. Het ebook werd geregistreerd als ‘gelezen’. Als je maar genoeg derden inhuurt om dit te doen, verdien je als oplichter zoveel geld dat je deze mensen een bedrag kunt uitbetalen voor hun moeite, terwijl je er zelf ook nog genoeg aan overhoudt.
  • Bij een derde vorm van oplichten is het niet meer de oplichter die het nep ebook aanmaakt. In plaats daarvan huurt hij alleen heel veel derden in om te klikken naar het einde van een ebook. Dit wordt een zogenaamde ‘clickfarm’ genoemd.
    De eigenaar van de clickfarm werft auteurs die hun ebook graag wat hoger in de zoeklijsten wil hebben. De auteur betaald een bepaald bedrag voor deze dienst en komt dus zonder er enige moeite voor te doen hoog op de lijst en verdient geld.
    Sommige van deze auteurs hebben echte ebooks en zoeken naar een makkelijker (maar illegale) methode om hun ebook zichtbaar te maken.
    Andere ‘auteurs’ maken het zichtzelf nog makkelijker en creëren nep ebooks. Met deze nep ebooks betalen ze een clickfarm om het hoog op de lijst te krijgen.

Wat doet Amazon hieraan?
Nu komt de crux van het verhaal. Want Amazon doet aan het bovenstaande helemaal niets!

Voorvechter voor self-pubbers wereldwijd David Gaughran is al anderhalf jaar bezig deze oplichtpraktijken aan het licht te brengen. Hij verzameld bewijs en stuurt dit door naar Amazon. Hij heeft lange gesprekken met hooggeplaatste Amazon medewerkers hierover (David is een van de weinige self-pubbers die het voor elkaar heeft gekregen direct in contact te staan met het management van Amazon). Telkens weer vraagt men om bewijs en telkens weer sturen David en ondertussen ook andere self-pubbers de gevraagde gegevens op.
En telkens weer gebeurd er niets!

Nadat er in de laatste maand meerdere ‘auteurs’ met deze oplichtingspraktijken op nr. 1 van de algehele verkochte ebook lijsten kwam (en dit is dus de lijst van ALLE ebooks die op Amazon te koop zijn!), was voor David de maat vol.
Hij schreef een uitgebreide blogpost over dit fenomeen (niet voor het eerst, trouwens) in de hoop dat Amazon nu eindelijk de zaak eens serieus neemt en er wat aan gaat doet.

Wat zijn de gevolgen van de oplichterij?
Het mag duidelijk zijn dat de oplichters met deze praktijken veel geld verdienen. Anders deden ze het niet. En dat geld komt uit de pot geld die maandelijks beschikbaar is voor auteurs die in KU zitten. Omdat een groot deel van het geld naar de oplichters gaat, blijft er minder over voor de oprechte hardwerkende auteurs.
De pot is de laatste jaren sowieso al behoorlijk geslonken, dus nu gaat er nog minder geld naar echte auteurs.

Maar het gaat niet alleen om geld. Amazon is een bedrijf dat zijn reputatie heeft opgebouwd rond ‘een positieve ervaring voor hun klanten’. Maar klanten die erin trappen om nep ebooks te kopen omdat die opeens bovenaan de lijsten staan, hebben geen positieve ervaring.
De oplichtingspraktijken halen niet alleen de reputatie van Amazon naar beneden, maar ook de reputatie van de eerlijke schrijvers die hun ebooks in KU plaatsen.

Doordat de oplichtingspraktijken vooral plaatsvinden in KU, is er nu zelfs een exodus gaande van auteurs die hun ebooks niet meer in KU willen hebben. Men beslist om ‘wijdt te gaan’, dus hun ebooks uit te geven op andere webwinkels.
Ook dit is slecht voor de reputatie van KU, ook al moet ik zelf wel zeggen dat ik altijd een voorstander ben geweest van gepubliceerd zijn op zoveel mogelijk kanalen. Maar het neemt niet weg dat een slechte reputatie van KU, slecht is voor Amazon en wat slecht is voor Amazon in het algemeen is slecht voor de self-pubbers in het algemeen, want of je er nu blij mee bent of niet Amazon heeft de monopolie wat betreft de verkoop van ebooks in de wereld.

Wat moeten wij Nederlandstalige self-pubbers hiermee?
Nu kun je als Nederlandstalige self-pubber zeggen dat het allemaal wat ver van je bed is en dat je toch niet met je ebooks op Amazon zit. Dat klopt misschien, maar er speelt meer.

In februari van dit jaar heeft Kobo de abonnementslees service Kobo Plus geïntroduceerd. Ik heb toen meteen op hun eigen blog de vraag gesteld of Kobo al rekening aan het houden was met oplichters. Hun antwoord was als volgt.

Ik heb geen idee hoe dit gaat uitpakken voor Kobo, maar laten we hopen dat het hen wel lukt om de oplichterij aan banden te houden, want Kobo is een service die heel belangrijk is voor Nederlandstalige self-pubbers en wij hebben er niets aan als ook hun reputatie naar de maan gaat.Maar nog afgezien van de effecten op Kobo, zijn er steeds meer Nederlandstalige self-pubbers die in het Engels schrijven en die dus hun ebooks ook via Amazon aan de man brengen. Voor hen zijn een eventuele keuze voor KDP Select en de gevolgen van de oplichterijen wel degelijk van belang

En kijkend naar een nog groter geheel zijn wij Nederlandstalige self-pubbers onderdeel van een wereldwijde beweging en wordt het zelf uitgeven van boeken steeds serieuzer genomen, mede omdat wij self-pubbers onszelf steeds serieuzer nemen. En hierdoor zijn schrijvers als David Gaughran in staat de belangen van de self-pubbers te behartigen.

De oplichterijen zijn niet een losstaand probleem van de Engelstalige self-pub wereld. Het is een probleem voor iedere self-pubber die zijn vak serieus neemt, of deze nu in het Engels schrijft of in het Nederlands. En door ruchtbaarheid te geven aan wat er gebeurd zal er hopelijk in de nabije toekomst een oplossing worden gevonden voor dit probleem.

Je kunt David’s post over dit onderwerp hier lezen: Scammers Break The Kindle Store

Aanverwante blogposts:

***

Illustratie via abonnement op iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)