Aug 012017
 

Van je fouten moet je leren zegt men. Maar dat neemt niet weg dat het niet altijd makkelijk is je eigen fouten in te zien, laat staan ze toe te geven. Er is echter ondertussen tien jaar verstreken sinds ik zelf mijn eerste boeken uitgaf en gelukkig heb ik toch wel wat geleerd van de fouten die ik vroeger maakte…

Stel je geeft je eerste boek uit en het is een groot succes. Alle puzzelstukjes vallen als vanzelf op z’n plaats en de hele marketing campagne valt je 100% mee. De kans is dan groot dat je met je tweede boek hetzelfde doet in de veronderstelling dat alles wel weer net zo zal gaan.

Nee dus.

Mijn eerste boek was een succes en mijn tweede boek een flop. Maar waarom werkte het de eerste keer wel en de tweede keer niet?

Beginner’s luck
Mijn eerste boek was een fotoboek over de geschiedenis en ontwikkeling van de stad York in Engeland. Voor het boek had ik honderden foto’s genomen van gebouwen, straten en pleinen, en het sprak voor zich dat het een voorkant zou krijgen met veel foto’s.

Ik bedacht een leuke pakkende titel en na een boel geknutsel met het design programma Publisher, was de voorkant klaar.
Er werden 3000 exemplaren gedrukt (dit was in 2007 toen ebooks nog niet bestonden!) en iedereen was laaiend enthousiast. De titel sprak mensen aan, vooral in combinatie met de foto’s van mooie gebouwen.

Algauw kwamen de orders van boekhandels en museumshops binnen en ik kon er haast niet tegen werken om alle bezorgbonnen en facturen te maken. Met fietstassen vol boeken fietste ik de hele stad door om ze af te leveren.
Ondertussen was ik begonnen met het schrijven van mijn tweede boek. Dit ging specifiek over de jongere kerkgebouwen in York.

Niet goed nagedacht
Nu wist ik vanaf het begin dat het onderwerp van mijn tweede boek minder interessant zou zijn voor het grote publiek, maar dat gaf niks. Als architectuurgeschiedkundige was ikzelf enthousiast over het onderwerp en aangezien er geen boek was over de jongere kerken van York, wilde ik dat het er kwam. Een nobel streven, waar ik nog steeds achtersta.

Er was echter een belangrijk verschil. Het eerste boek was commercieel en het tweede niet.

Nu is het niet erg om zo nu en dan een niet-commercieel boek te schrijven, maar dan moet je helemaal zorgen dat de voorkant en titel perfect zijn. Op die manier vergroot je de kans op succes. Helaas wist ik dat toen nog niet.
Ik bedacht weer een pakkende titel en maakte weer een voorkant met heel veel foto’s. Achteraf gezien was het een ratjetoe van foto’s, waarvan er niet eentje echt uitsprong. Bovendien was de titel niet zo ‘snazzy’ als ik dacht. Maar toen was het al te laat.

Een jaar nadat mijn eerste boek was uitgekomen, kwam het tweede boek uit. Van Romans, Vikings waren er ondertussen 1000 exemplaren verkocht,
In de eerste maand verkocht ik 100 exemplaren van het tweede boek, daarna stagneerde de verkoop.

Boekhandels waren minder enthousiast en schroomden zelfs maar een paar in cosignatie te nemen. In vier jaar verkocht ik in totaal 500 exemplaren van het tweede boek. En dat terwijl in dezelfde tijd de overgebleven 2000 exemplaren van het eerste boek werden verkocht.
Toen dat eerste boek was uitverkocht stagneerde de verkoop van boek twee helemaal en sinds 2012 heb ik er nog een stuk of tien van verkocht.

Wat ging er mis?
Zoals gezegd was het tweede boek lang zo commercieel niet als het eerste boek, maar het probleem zat hem meer in de voorkant en titel.

De titel From Dissenters to Fire Engines klonk mij heel pakkend en vlot in de oren, maar in werkelijkheid zijn er maar heel weinig mensen die weten wat ‘Dissenters’ zijn. Dat sprak dus niet aan, want men begreep de titel niet. Dom. Een duidelijk gevalletje van ‘de schrijver weet te veel van het onderwerp’.
Bij Romans, Vikings, Churches and Chocolate was het meteen duidelijk wat men kon verwachten.

Ook de subtitel van het tweede boek werkt niet. The Story of Nonconformist Architecture in York City Centre. Watte…? Onbegrijpelijke en bovendien vreselijk saai.
The history of York in a Nutshell. Dat is een duidelijke subtitel en ook al interesseert geschiedenis je niks, dan nog weet je waar het over gaat.

Op de voorkanten van zowel het eerste als het tweede boek dezelfde aantal foto’s, toch zijn die op het eerste boek duidelijker en meer aansprekend. Misschien niet voor mensen die er nu tegenaan kijken en onbekend zijn met York, maar wel voor mensen die de stad kennen.
De foto’s van herkenbare gebouwen op de voorkant van het eerste boek doen het nu eenmaal goed.

Een voorkant maken is een vak apart en ka het beste gedaan worden door professionals.
Ik had mazzel met mijn eerste boekcover, maar dat kwam ook omdat het uitkwam in een tijd dat webwinkels nog nauwelijks een rol speelden. Zo heb ik er toen totaal niet op gelet of de cover duidelijk genoeg zou zijn voor de thumbnail, iets dat je nu altijd MOET doen!

De combinatie van onbegrijpelijke titel, saaie subtitel en niet herkenbare foto’s heeft mijn tweede boek de das om gedaan.

Gelukkig zijn de tijden veranderd en tegenwoordig is het een stuk makkelijker een titel of cover aan te passen. Met Print on Demand is het niet meer nodig dozen vol met boeken te laten drukken, dus zelfs de covers van je paperback kunnen makkelijk worden vernieuwd.

Wil je toch boeken laten drukken dan is het zaak goed na te denken over het eindresultaat. Wat is je doel, hoe wil je dat het boek overkomt bij het publiek. Geloof me, je wilt niet met dozen vol boeken blijven zitten en niets is demoraliserender dan je boeken bij het oud papier te zetten.

Weke fouten heb jij gemaakt bij e publicatie van je eerste boeken?

Aanverwante blogposts:

***

Illustratie via abonnement of iClipart

 Leave a Reply

(required)

(required)