Doe het lekker zelf!

 

Doe het lekker zelf! is een praktisch boek met veel tips voor het uitgeven van je eigen boek. Alles komt aan bod.

  • Wat betekent het om een self-pubber te zijn?
  • Hoe geef je een ebook én papieren boek uit?
  • Hoe vindt je een redacteur en illustrator?
  • Welke verkoopkanalen zijn er voor je boek?
  • Wat kun je doen om je boek onder ogen van potentiële kopers te krijgen?

Niet alleen interessant voor beginners, maar ook voor gevorderden!
Dit boek is niet alleen interessant voor beginnende schrijvers die erover denken om hun boeken zelf uit te gaan geven. Ook self-pubbers die al een tijdje meelopen en vragen hebben over specifieke dingen, zoals promotie, kunnen tips halen uit Doe het lekker zelf!.
Als self-pubber is het zaak dat je blijft bijleren en lezen, zodat je altijd de beste keuzes kunt maken voor je eigen schrijfbedrijf!

VERKOOPPUNTEN 

Paperback:

  • Amazon DE (is in het Nederlands, betalen met ideal)

Voor een gesigneerd exemplaar, neem dan contact op met Maria via de contact pagina.

 

Wil je de informatie uit Doe het lekker zelf! handig op een rijtje? Download dan nu de gratis Mini-starterskit en ga vandaag nog aan de slag!

 

***

Lees hieronder alvast een stukje uit Hoofdstuk 1 van Doe het lekker zelf!

1.2 Schrijver als uitgever

Het is eigenlijk nog steeds een taboe: praten over het zelf uitgeven van je boek. Want je bent immers geen ‘echte schrijver’ als je zelf je eigen boek uitgeeft, toch?

Onzin! Natuurlijk ben je een echte schrijver als je zelf je boek uitgeeft! Je bent al een schrijver op het moment dat er een verhaal is ontstaan in je hoofd en je het eerste woord daarvan op papier zet.

Ja, oké. Schrijver ben je misschien wel als je al aan het schrijven bent. Maar als je een gepubliceerd schrijver wilt zijn, dan heb je toch wel een uitgever nodig?
Dat is een gedachte die veel mensen hebben. Niet alleen schrijvers denken dat, maar ook ‘the man in the street’. Ik word er wel eens moedeloos van. Is het dan echt zo belangrijk dat een boek het label ‘Uitgever’ heeft voordat het als een ‘echt’ boek wordt gezien?

Voor mij niet. En ik denk dat er stiekem veel schrijvers in Nederland en België zijn die de laatste paar jaren net zo zijn gaan denken. Vooral nu het steeds gemakkelijker wordt om als ‘leek’ je boek op Bol.com te krijgen.
Maar ik denk ook dat veel van die schrijvers niet altijd durven zeggen dat ze spelen met de gedachte om te gaan self-pubben. Juist omdat het nog taboe is om je eigen boek uit te geven, zonder die blijkbaar zo belangrijke goedkeuring van een uitgever, die als poortwachter besluit wie er binnen mag in het kasteel en wie niet.

Wat is een uitgever?
Maar wat is een uitgever eigenlijk? Een uitgever is een persoon of bedrijf die zorgt dat er nieuwe boeken op de markt komen. De uitgever zorgt ervoor dat het uit te geven boek goed genoeg is om gelezen te worden. Hiervoor heeft de uitgever een aantal mensen in dienst. Redacteuren, opmakers, cover-illustrators en wellicht marketingadviseurs.

Oké, dat is duidelijk. Maar wat nu als de schrijver zélf zorgt voor een redacteur, opmaker en cover-illustrator, en bovendien zelf een uitgebreide cursus marketing gaat doen? Waarom zou de schrijver zelf dan niet ook de uitgever kunnen zijn?
Zolang de schrijver serieus is over de kwaliteit van zijn boek en zijn uiterste best doet om met behulp van deze mensen het beste boek op de markt te brengen dat hij kan, dan IS hij de uitgever!

Bagger
In juni 2013 kwam het bedrijf Brave New Books met de mogelijkheid voor ‘particulieren’ om zowel een paperback als ebook rechtstreeks op Bol.com te publiceren. Je boek uitgeven zonder inmenging van een uitgeverij. Het was hoog tijd dat deze mogelijkheid er kwam in de Lage Landen, want in Amerika was het al sinds 2007 mogelijk om als particulier je ebook rechtstreeks op Amazon te plaatsen.

Net als eerst in Amerika kwam er veel zogenaamde bagger op Bol.com terecht. Ik ben de eerste die dat toegeeft. Mensen waren enthousiast en iedereen ging uitproberen hoe het was om zijn schrijfsels voor te leggen aan een groot publiek. Vaak zonder erover na te denken wat er allemaal kwam kijken bij het uitgeven van een Goed Boek.

De grote hoeveelheid bagger was meteen het excuus voor de uitgevers en traditioneel uitgegeven schrijvers om te zeggen: ‘Zie je wel? Het zelf uitgeven van boeken is slecht, want het produceert alleen maar rotzooi. Je kunt het klootjesvolk deze vrijheid niet geven, want ze maken er alleen maar misbruik van.’

Toch was ‘the cat out of the bag’. Het self-pubben is sindsdien niet meer te stoppen.

Regels volgen

Het is nu aan ons self-pubbers om te bewijzen dat het ook anders kan. Of je nu een hobbyist bent, of toewerkt naar het professionele schrijverschap; als je jezelf een self-pubber wilt noemen, dan ontkom je er niet aan je te houden aan de regels van de tot nu toe in de Lage Landen ongeschreven ‘erecode’.

Die erecode betekent dat als jij je eigen uitgever wilt zijn, je moet zorgen (met behulp van anderen) dat het boek dat je op de markt brengt, het beste is dat jij kunt maken.

Als we serieus genomen willen worden, dan hebben we geen andere keus dan om ons te houden aan deze erecode. Tijd om onderlinge regels af te spreken en te zorgen dat iedere self-pubber zich daaraan gaat houden! Doe je mee?

Als self-pubber ben je net zo goed en echt als een traditioneel uitgegeven schrijver, maar bedenk wel dat het geen gemakkelijke weg is. Het is geen kwestie van op zaterdagmiddag een verhaaltje schrijven en dat op zondagmiddag op Bol.com zetten.

Nee, self-pubber zijn is een serieus beroep. Het is een vak waarin je steeds beter kunt worden, met vallen en opstaan. En dan maakt het niet uit of je een hobbyist bent of een fulltime schrijver.

Dit boek kan je helpen om die o zo belangrijke eerste stappen te zetten op het pad van het zelf uitgeven. Want er zijn regels. Hele belangrijke regels die er niet alleen voor zorgen dat je geld kunt gaan verdienen in de toekomst met de verkoop van je boeken, maar nog belangrijker; regels die ervoor zorgen dat wij als self-pubbers kunnen gaan bewijzen dat wij net zo goed zijn en er bovendien klaar voor zijn om onze eigen boeken te mogen uitgeven.

Het kan lezers geen bal schelen wie een boek uitgeeft. Zolang het boek maar goed in elkaar zit en lekker wegleest!

 

 

1.4 Waarom zou je zelf je eigen boek uitgeven?

Het antwoord op die vraag lijkt simpel. Een schrijver die zijn eigen boeken uitgeeft houdt de regie over het proces. Controle dus. Gewoon lekker alles doen zoals jij dat wilt! Geen inmenging van redacteuren die je teksten afkeuren en je boek een cover geven die je eigenlijk niet wilt.
Bovendien verwachten traditionele uitgevers tegenwoordig ook een grote inzet van de schrijver wat betreft marketing. Schrijvers die al een mailinglist hebben, krijgen zelfs voorrang.
Als dat het geval is, dan kun je toch net zo goed alles zelf doen? Waarom zou je je zuurverdiende winst gaan delen met een uitgever?

Toch is het niet zo eenvoudig.

Houden van schrijven
De keuze om self-pubber te worden is een grote stap op een moeilijke weg. Je hebt er geduld, inzicht en professionaliteit voor nodig. En het feit dat je geen inmenging van redacteuren meer krijgt klopt al helemaal niet, want iedere schrijver heeft een tweede (of derde) paar ogen nodig voor zijn tekst. En supergoed boek schrijven doe je nu eenmaal niet alleen!

Wij schrijvers hebben verschillende redenen om een boek te gaan schrijven, maar de meesten van ons schrijven toch wel met het idee dat ons meesterwerk gelezen gaat worden door, voor ons, onbekende mensen. We houden van schrijven, maar het streelt ook onze ego’s als anderen zeggen dat ze onze verhalen leuk vinden.

Daar is niks mis mee, zolang we het ‘houden van schrijven’ maar als belangrijkste motivatie blijven zien om ermee door te gaan.

Professionaliteit
Als self-pubber moet je over een grote mate van professionaliteit beschikken. Het product dat je op de markt brengt moet de tijd en geld waard zijn die de lezer bereid is erin te steken om het te lezen. Je mag je lezers niet teleurstellen, anders lezen ze nooit meer een boek van je!

Je moet een groot doorzettingsvermogen hebben. Niet alleen voor het schrijven van een supergoed boek. Ook als de verkoop eens een keer tegenvalt, moet je doorgaan met schrijven. Meer boeken op de markt brengen is de enige manier om je verkoopcijfers op te krikken.

Je moet tegen kritiek kunnen

Natuurlijk is jouw boek het beste dat ooit geschreven is. O wee als er ooit een kwaad woord over wordt gezegd. Maar als je echter beseft dat kritiek goed is, dan ben je in staat je boek naar de ‘next level’ te tillen en je daarmee te houden aan het ongeschreven contract dat je hebt met de lezers: jij schrijft een supergoed boek, en zij geven daar hun kostbare tijd en geld aan uit.

Als je het eens bent met het bovenstaande en je bereid bent je eraan te houden en hard te werken, dan ben je op weg een heuse self-pubber te worden.

***

 

Wil je de informatie uit Doe het lekker zelf! handig op een rijtje? Download dan nu de gratis Mini-starterskit en ga vandaag nog aan de slag!

 Leave a Reply

(required)

(required)