Hoe word ik een professioneel zelf uitgever?

Veel schrijvers zijn huiverig voor het woord professionaliteit, maar het betekent domweg dat je je vak als schrijver serieus neemt en je je best zult doen om een fantastisch product op de markt te brengen.

Professionaliteit kan onderverdeeld worden in verschillende onderdelen.

  • Zorg dat je weet hoe je een boek moet schrijven. Hoe bouw je een verhaal op? Hoe zorg je dat je hoofdpersonen tot leven komen? Dat soort dingen.
  • Zorg dat je het verhaal laat redigeren door een redacteur. Ja, dat kost geld, maar het is een noodzakelijke investering in je eigen bedrijf (en dat is wat self-pubben is).
  • Zorg dat je je boek uitbrengt op zo veel mogelijk verschillende webwinkels. De exclusiviteit die Amazon eist als een schrijver kiest voor KDP Select, is slecht voor de concurrentie en slecht voor de toekomst van het uitgeversvak.
  • Zorg dat je een fantastische voorkant krijgt. Dat was eerder al van belang, maar nu veel van de verkopen via webwinkels lopen is een perfecte voorkant een absolute must. Ook hier is het goed een designer o.i.d. in de arm te nemen.
  • Zorg dat de flaptekst het beste schrijfsel is wat je ooit hebt gedaan. Het eerste wat een potentiele koper doet na het zien van een aantrekkelijke voorkant, is de flaptekst lezen. Houdt daar rekening mee.
  • Zorg verder nog dat de eerste 10% van je boek het in zich heeft de lezer te grijpen en aan te zetten het boek te kopen. Veel webwinkels hebben de mogelijkheid tot het inzien van een preview of sample (vergelijk het met het doorbladeren van een boek in de boekwinkel). En deze preview moet er perfect uitzien, anders ziet de koper alsnog af van de aanschaf.

De bovenstaande punten zijn een greep uit de punten die door Mark Coker, oprichter van Smashwords, ‘best practices’ worden genoemd. Een richtlijn waaraan iedere self-pubber zich zou moeten houden, om te zorgen dat hij iedere keer het best mogelijke product op de markt weet te brengen.

Bovendien worden de onderste drie punten door de Amerikaanse (self-pub) schrijfster H. M. Ward de ‘golden trifecta’ genoemd, zeg maar het gouden driehoek. Doe je een van deze punten niet goed, dan zal de verkoop nooit van de grond komen. (En zij kan het weten, want ze heeft in drie jaar tijd meer dan 10 miljoen boeken verkocht als self-pubber!)

In de komende weken zal ik de bovenstaande punten stuk voor stuk toelichten, in de hoop dat het duidelijk wordt dat de Nederlandse self-pubber niet bang hoeft te zijn voor het woord professionaliteit.

Verder lezen:

About Maria Staal 273 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en podcast. Ze heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.