
In een eerdere blogpost heb ik het gehad over de gouden regels van het self-pubben. Deze zijn een onderdeel van de ‘best practices’ voor self-pubbers, opgesteld door Mark Coker, de oprichter van Smashwords.
Er zijn meer gouden regels dan de zes die ik eerder heb genoemd, maar deze zijn toch wel de belangrijkste en ik zal ze de komende tijd nader toelichten.
GOUDEN REGEL NR. 1
Zorg dat je weet hoe je een boek moet schrijven.
Het lijkt logisch te stellen dat een schrijver moet weten hoe hij een boek moet schrijven. Toch is het in de groeiende self-pub wereld van groot belang dat jou boek met kop en schouders boven de anderen uitsteekt.
Alleen dan zullen je lezers het de moeite waard vinden het over jou boek te hebben met hun familie en vrienden. En het is deze ouderwetse mond-tot-mond reclame die nog altijd de grootste stimulator is voor een groeiende verkoop.
Of je nu fictie of non-fictie schrijft, het is van belang dat je weet hoe een verhaal in elkaar zit.
Non-fictie
Bij non-fictie ben jij de expert van het door jou gekozen onderwerp. Zorg dus dat je dan ook alles (en zelfs nog meer) van het onderwerp weet.
Mijn eerste twee boeken zijn non-fictie en gaan over de architectuur en geschiedenis van de stad York in Engeland. Als ik terugkijk dan heb ik maar 50-60% van mijn kennis over het onderwerp gebruikt. Het is zelfs zo dat tijdens mijn research voor het eerste boek, ik een geheel nieuw onderwerp ontdekte, waar ik zoveel van te weten kwam, dat ik besloot een tweede boek te schrijven alleen hierover.
Bij non-fictie is het ook van belang een juiste indeling te kiezen. De hoofdstukken in mijn eerste boek beginnen bij de Romeinen en eindigen bij de moderne tijd. Dit was de meest logische indeling. Zorg dus dat alles goed geordend is.
Fictie
Fictie is, zoals ik het laatste jaar heb ontdekt, een heel ander verhaal dan non-fictie. Fictie is ‘bedacht’ en dat is dan ook net datgene wat je moet doen. Je bedenkt een wereld en laat er mensen in wonen. Deze mensen worden in het boek gevolgd vanaf pagina 1, maar eigenlijk hebben ze al een leven gehad, dat hen heeft gevormd en gemaakt tot wie ze zijn op pagina 1 van jou boek. Ook dit achtergrond verhaal moet worden bedacht, anders krijg je platte oninteressante hoofdpersonen.
Daarnaast is het van belang dat het plot van het verhaal, de verhaallijn, goed in elkaar zit. Kort gezegd is het zo.
- Het leven kabbelt wat voort en de hoofdpersoon is min of meer happy.
- Dan gebeurd er iets wat zijn leven de kop zet.
- De hoofdpersoon moet hierop reageren en doet dat op meer of mindere succesvolle wijzen. (Hij wil namelijk niet veranderen en hoopt dat alles terug gaat naar zoals het was voor de ingrijpende gebeurtenis.)
- Maar hij moet wel veranderen om de gevolgen van de gebeurtenis in goede banen te leiden.
- Heeft hij dat gedaan, dan is hijzelf gegroeid en heeft ontdekt dat ondanks deze verandering er weer een nieuw normaal is ontstaan, zodat het leven nu weer kan voortkabbelen.
Bovenstaande geldt voor elk genre, of het nu science fiction is of een romantisch verhaal.
Schrijf je een serie dan kun je per boek een gebeurtenis hebben, maar tegelijkertijd ook een of meerdere verhaallijnen hebben, die de hele serie overspannen.
Dat brengt mij bij het laatste punt. Er twee soorten schrijvers. Plotters en pantsers, zoals ze in het Engels worden genoemd.
De plotters plannen hun verhalen soms tot in detail uit en zijn daarna pas in staat daadwerkelijk te beginnen met schrijven. Ik ben een plotter. Ik ben al anderhalf jaar bezig met het bedenken en plannen van een nieuwe detective serie en ik hoop dat ik deze zomer kan gaan schrijven.
Pantsers (van de uitspraak ‘flying by the seat of their pants’, zeg maar op de bonnefooi) beginnen gewoon met schrijven en zien wel waar het schip strand.
Laat me duidelijk zijn dat beide goede legitieme methoden zijn om een fictie verhaal te schrijven, alleen heel verschillend. Een pantser zou allang gillend gek geworden zijn van mijn methode, net zoals ik mij niet kan voorstellen dat ik ‘zomaar’ zou kunnen beginnen met schrijven.
Er zijn over het schrijven van zowel non-fictie als fictie vele boeken en blogs geschreven, die je op weg kunnen helpen. Zolang je zorgt dat je weet hoe je van een verhaal een fantastisch goed boek kunt maken, zit je goed.
Verder lezen:
- Geld vragen voor je boek is een belofte maken aan je lezer!
- Help, ik heb een writer’s block! Wat nu?
- Hoe word ik een professioneel zelf uitgever?
Be the first to comment