Ebook verkoop stijgt! Waarom is dat belangrijk?

Op 9 april kwam het Centraal Boekhuis (distributeur van boeken in Nederland) met de nieuwe verkoopcijfers over het eerste kwartaal van 2015. Hieruit bleek dat ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014, de verkoop van ebooks is gestegen met 22%.
Hiermee is nu 5,2% van de verkochte boeken in Nederland een ebook. In 2014 was dat nog 4%.

Dat is ook niet veel, zou je misschien zeggen. En inderdaad, vergeleken met Amerika, waar 50% van ieder verkocht boek een ebook is, stelt 5% niet veel voor.
Toch ben ik als schrijver en self-pubber blij met deze cijfers. Het geeft aan dat de ebook markt groeit en dat is goed nieuws voor mij. Want hoe je het ook bekijkt, ebooks zijn de belangrijkste inkomstenbron van de self-pubber, waar ook ter wereld.

Nu loopt Nederland achter. Dat was al wel duidelijk in de vergelijking met Amerika. Het loopt achter in de verkoop van ebooks, maar ook in het omarmen van het digitale boek in het algemeen. Bovendien lopen de Nederlandse schrijvers achter in het switchen van ‘regulier uitgegeven zijn’, naar het zelf uitgeven van hun boeken.

Dit laatste is vooral jammer, want het zijn de self-pubbers die een belangrijke rol spelen in het bepalen welke boeken er op de markt verschijnen, en voor welke prijs. En laten we duidelijk zijn, als de prijs van het ebook omlaag zou gaan, zouden er meer worden verkocht, waardoor het weer des te meer aantrekkelijk wordt een self-pubber te zijn.
En een lagere prijs voor een ebook is een belangrijk wapen in de strijd tegen de piraterij, die in Nederland een tweede natuur geworden is.

Ik geef toe dat het self-pubben niet voor iedereen is weggelegd. Maar tegenwoordig is het uitgeven en de distributie van ebooks zo’n stuk makkelijker geworden dat bij wijze van het kind de was kan doen. Dus dat kan het excuus niet meer zijn.
Wellicht heeft het self-pubben onder Nederlandse schrijvers nog het stigma van ‘niet echt’. Zo van, ‘Ach wat zielig, geen enkele uitgeverij had belangstelling voor zijn boek, dus nu moet ie het zelf maar doen.’
Maar dit is een ouderwets denkpatroon van mensen die niet weten hoe de vork in de steel zit. Self-pubbers kiezen bewust voor het zelf uitgeven van hun boeken. Ze willen niet eens op zoek naar een reguliere uitgeverij. Ze zijn trots op hun vak en op alles wat daarbij komt kijken.
Self-pubbers werken nauw samen met elkaar, en verzamelen bovendien een team om zich heen van professionals die hen helpen super goede boeken op de markt te brengen. Self-pubbers zijn ondernemers die onderdeel zijn van een wereldwijde revolutie in het zelf uitgeven van boeken.

Het is hoog tijd dat de Nederlandse schrijvers aanhaken op deze ‘Indie Revolutie’ en daarmee het heft in eigen handen nemen over de beslissing wanneer hun boeken uitkomen en hoeveel ze daaraan verdienen. Belangrijker nog is dat ze met de Indie revolutie de kans geven aan de lezer om zelf een keus te maken over wat die wil lezen, in plaats van dat de uitgeverijen er nog als poortwachters tussen staan.

De self-pub revolutie heeft Nederland bereikt en daarmee is het uitgeeflandschap voorgoed veranderd. Ebooks nemen nu al 5% van de markt in. Door de inzet van self-pubbers kunnen we zorgen dat het volgend jaar 10% wordt!

Aanverwante blogpost:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.