
LET OP! Dit is een oudere blogpost. Misschien vind je er nog wel bruikbare tips, maar als het gaat om technische- of uitgeefinformatie is de kans groot dat deze is verouderd. Klik op de onderwerpen in het menu bovenaan, om de nieuwste blogposts en informatie te vinden. Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal
Er zijn nogal wat verschillende manieren van het zelf uitgeven van boeken.
Helaas lijkt het erop dat in Nederland de verschillende definities van uitgeven wat door elkaar zijn gehaald, waardoor er onduidelijkheden zijn ontstaan en naar mijn gevoel niemand door de bomen het bos meer ziet.
Ik ben dus al een tijdje bezig de verschillende Nederlandse termen op een rijtje te krijgen en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Om toch alvast enige duidelijkheid te scheppen in de Nederlandse zelf uitgeefwereld, ga ik hieronder een poging wagen de dingen op een rijtje te krijgen.
Mocht in de loop van de tijd blijken dat ik bepaalde termen niet goed heb geïnterpreteerd, dan zal ik deze post erop aanpassen.
In het algemeen zijn er vier verschillende manier om een boek uit te geven, allemaal met verschillende voor en tegens.
Reguliere uitgeverij
Deze koopt het recht van de schrijver om een manuscript uit te geven en te verkopen. Grote reguliere uitgeverijen betalen schrijvers hiervoor een voorschot op de royalty’s; kleine uitgeverijen doen dit vaak niet.
Reguliere uitgeverijen zijn zeer selectief en geven slechts een handjevol manuscripten uit van hetgene dat bij hen binnenkomt. Ze behandelen elk aspect van de publicatie; het redigeren, het uitgeven, de verspreiding en de marketing.
Er zijn geen kosten voor de schrijver.
Vanity Press
Een vanity press vraagt een vergoeding om het boek te produceren, of vraagt de schrijver iets te kopen als voorwaarde van publicatie (exemplaren van het boek, redigeer, marketing of andere services).
Er zijn veel verschillende soorten vanity press. Zo zijn er bedrijven die niet veel meer doen dan het produceren van een hoeveelheid boeken, die vervolgens verstuurd worden naar de auteur. Ook zijn er die ontwerp, redigeer, distributie en marketing services bieden, bovenop het publiceren van een papieren of digitaal boek.
De kosten voor het gebruik van een vanity press kunnen hoog oplopen, tot in de duizenden Euro’s.
POD-uitgeverij (uitgeefdienst)
Onder dit kopje beginnen de termen wat door elkaar te lopen, aangezien de term POD-uitgeverij op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd en veelal van toepassing lijkt te zijn voor wat beter een ‘uitgeefdienst’ genoemd kan worden.
Zo zijn er POD-uitgeverijen waar schrijvers gebonden zijn aan het afnemen van bepaalde ‘uitgeef-pakketten’. In tegenstelling tot de vanity press, is het vaak wel duidelijk wat er in deze pakketten wordt aangeboden en voor welke prijs (en dan laten we even in het midden of dit gunstig is voor de schrijver of niet).
Ook is er veelal duidelijk over wat de POD-uitgever doet wat betreft de publicatie en marketing. De kosten voor het uitgeven via een POD-uitgeverij, zijn vaak lager dan die van een vanity press, maar toch vragen sommige nog hoge bedragen voor hun diensten. Veelal promoten ze ook hun extra diensten (zoals marketing services) waar dan extra voor betaald moet worden.
In elk geval houden POD-uitgeverijen een fiks bedrag in van de winst van een verkocht boek, zodat zij hun productiekosten eruit kunnen halen.
Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse term ‘POD-uitgeverij’ vervangen zou moeten worden door uitgeefdienst of zelfuitgeefplatform (zie hieronder), maar dat is nu nog niet het geval.
Zelfuitgeefplatform
Bij het echte zelf uitgeven is, net als bij de vanity press, het ook de schrijver die opdraait voor de kosten van een publicatie. Ook moet een echt zelf uitgegeven schrijver zijn eigen marketing en promoties doen. Maar in plaats van een vastgesteld pakket van diensten te moeten aanschaffen, zoekt de schrijver zijn eigen redacteurs, illustrators, marketing mensen e.d.
Omdat de schrijver elke stap in het proces van het publiceren zelf in de hand heeft, kan dit vaak goedkoper uitvallen dan het in de arm nemen van een vanity press of een POD-uitgeverij. Ook kan het resulteren in een product van hogere kwaliteit.
Iedere schrijver moet zelf kiezen hoe hij zijn boek uitgegeven wil hebben. Kies je echter voor de self-publishing weg, zorg dan dat je goed geïnformeerd bent over de voor en tegens. Bedenk je in het bijzonder drie keer voor je in zee gaat met een vanity press. En zelfs bij een POD-uitgeverij zou ik voorzichtig zijn met eventuele addertjes onder het gras.
Verder lezen:
- Hoe vindt ik een goede POD uitgeverij?
- Waarom zou ik zelf een boek uitgeven?
- Zes redenen om NIET je eigen boek uit te geven
Be the first to comment