Wat is een redacteur en heb ik er eentje nodig?

In een eerdere blogpost heb ik het gehad over de gouden regels van het self-pubben. Deze zijn een onderdeel van de ‘best practices’ voor self-pubbers, opgesteld door Mark Coker, de oprichter van Smashwords.
Er zijn meer gouden regels dan de zes die ik eerder heb genoemd, maar deze zijn toch wel de belangrijkste en ik zal ze de komende tijd nader toelichten.

GOUDEN REGEL NR. 2
Zorg dat je het verhaal laat redigeren door een redacteur.

In de eerste blogpost over de gouden regels, heb ik het gehad over professionaliteit. Naast de zes genoemde regels heeft professionaliteit ook te maken met het inzien van het nut en de noodzaak van het doen van investeringen in je eigen bedrijf. En self-pubben is het hebben van een eigen bedrijf, hoe veel of weinig boeken je ook verkoopt!

Gouden regel nr. 2 heeft hiermee te maken. Veelal zal je voor het laten redigeren van je manuscript iemand moeten betalen. Dit kan een rib uit je lijf zijn, maar het is een van de gouden regels, dus je hebt weinig keus.
Als je met je eerste boek bezig bent, doe je er goed aan al vroegtijdig te gaan sparen voor het in de arm nemen van een redacteur. Heb je al boeken in de verkoop, zet dan een gedeelte van de omzet opzij voor het redigeren van nieuwe titels.

Of als je denkt dat jij een redacteur iets kan bieden dat hij zelf niet kan, kijk dan of je wellicht diensten met hem kan ruilen. Zo heb ik een deal gemaakt met mijn schrijfcoach Eva. Zij helpt mij bij de ontwikkeling en uitwerking van mijn nieuwe serie en ik help haar wegwijs te worden in de self-pub wereld, inclusief de marketing die daarbij hoort voor de serie die ze zelf aan het schrijven is. Zo helpen we elkaar.

Er zijn verschillende soorten redacteurs; de schrijfcoach, de redacteur en de corrector. Verder zijn er nog de beta-readers (ook wel proeflezers genoemd) die de schrijver in een vroeg stadium kan vragen om iets te lezen en van commentaar te voorzien.

Schrijfcoach
Een schrijfcoach helpt de schrijver bij het ontwikkelen van het verhaal. Ze begeleiden de schrijver door met hem te brainstormen over verhaallijnen, hoofdpersonen en verder alles wat met het verhaal te maken heeft, zoals het indelen van de hoofdstukken.
Een schrijfcoach is dus een redacteur die betrokken is bij het verhaal, vaak nog voordat de schrijver een letter op papier heeft gezet.

Ik zou persoonlijk niet weten wat ik zonder mijn schrijfcoach zou moeten doen. Ik kan haar altijd mailen met een vraag over een verhaallijn of hoofdpersoon. Bovendien komen we regelmatig samen voor een face-to-face brainstorm, die bij mij altijd resulteert het hervinden van inspiratie.

Beta-readers
Het is een goed idee om, als je manuscript eenmaal af is, het te laten lezen door een aantal beta-readers. Over het algemeen zijn dit vrijwilligers. Het is mogelijk je familie en vrienden te vragen dit voor je te doen, maar houdt in de gaten dat zij het wellicht lastig zullen vinden kritisch te zijn, aangezien ze je niet willen kwetsen.
En kritisch commentaar is wat je nodig hebt! (Als mede een dikke huid. Suck it up en doe wat met dat commentaar!)
Er zijn forums waar je kunt vragen naar voor jouw onbekende proeflezers. Sommige stellen er tegenover dat je hen noemt in je boek, anderen doen het voor hun lol.

Ik vind het prettig om minstens twee rondes beta-readers te hebben. Een stuk of 2-3 voor de eerste versie. Dan verwerk ik hun opmerkingen en laat versie twee lezen aan een nieuwe set van 2-3 beta-readers. Zo krijg ik twee keer ‘fris’ commentaar.
Na het verwerken van de commentaren van de beta-readers (let wel, de schrijver heeft het laatste woord over zijn eigen creatie, dus hoeft niet overal mee in zee te gaan), is het verhaal klaar voor de redacteur.

Redacteur
Een redacteur bekijkt je manuscript op alle niveaus. Hij kijkt naar de inhoud, de structuur, logica, spanningsboog van het verhaal, zinsbouw en woordkeus. In principe niet naar de spelling, dus.
Redacteurs werken over het algemeen per uur, hoewel er wellicht redacteurs zijn die een prijs per woord hebben vastgesteld. Soms is het mogelijk een bepaald bedrag af te spreken met de redacteur.

Op het internet zijn vele redacteurs te vinden, maar wellicht is het beter af te gaan op de aanbeveling van andere schrijvers, bijvoorbeeld via een forum.

Corrector
Nadat de redacteur zijn zegje heeft gedaan en jij, na wederom je manuscript te hebben aangepast, tevreden bent over het resultaat, is het tijd voor de laatste stap, de corrector.
De corrector kijkt je manuscript na op spelling, typefouten en interpunctie (punten en komma’s, dus). Misschien heeft je redacteur ook al wel dit soort fouten uit je manuscript gehaald, maar de corrector is er op gespecialiseerd.

Correctors zijn ook te vinden via het internet, maar wellicht weet je redacteur wel iemand, of vind je iemand via een forum.

Gouden regel nr. 2 is voor veel self-pubbers een vervelende regel, juist omdat het geld kost. Investeren in je eigen bedrijf is echter nu eenmaal noodzakelijk (als je glazenwasser wilt worden, zal je tenslotte een ladder, emmer en spons aan moeten schaffen).
Bovendien heeft een boek dat goed en professioneel is geredigeerd, meer kans goed te gaan verkopen, dan een boek dat dit niet is.

Niemand vindt het leuk een boek te lezen dat vol fouten zit.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.