Waarom is een goede voorkant belangrijk?

In een eerdere blogpost heb ik het gehad over de gouden regels van het self-pubben. Deze zijn een onderdeel van de ‘best practices’ voor self-pubbers, opgesteld door Mark Coker, de oprichter van Smashwords.
Er zijn meer gouden regels dan de zes die ik eerder heb genoemd, maar deze zijn toch wel de belangrijkste en ik zal ze de komende tijd nader toelichten.

GOUDEN REGEL NR. 4
Zorg dat je een fantastische voorkant krijgt.

Waar je ‘vroeger’ (lees: een paar jaar geleden) drie seconden had op het internet om een potentiele koper te verleiden je boek eens nader te bekijken, is dat tegenwoordig nog maar één seconde.
Als de voorkant van je (e)boek er dus niet fantastisch uitziet, heeft de koper voor je het weet doorgeklikt naar het volgende boek.
Hieronder enkele tips om te zorgen dat je een fantastisch voorkant krijgt.

Genre en toon in een oogopslag
De lezer moet bij het kijken naar de voorkant in een oogopslag een idee van het genre en de toon van het boek krijgen. Het gevoel dat zij daarbij krijgen moet een grote aantrekkingskracht uitoefenen om het boek eens nader te bekijken.

Goed leesbaar in thumbnail
Veel lezers zullen op de verschillende webwinkels alleen maar een kleine mini-afbeelding van je boek zien. Het is dus belangrijk dat je voorkant er ook in deze thumbnail aantrekkelijk en leesbaar uitziet. Dit kan door een eenvoudiger en grotere afbeelding te gebruiken en minder tekst.
Bovendien moeten de titel en naam van schrijver leesbaar zijn in de thumbnail.

Zorg voor aantrekkelijke kleuren
Kleuren zetten de toon en daarmee de stemming van je boek. Bovendien wordt door het slim gebruik van kleuren het oog van de lezer aangetrokken.

Bestudeer andere voorkanten in je genre
Om een goed idee te krijgen hoe een succesvolle voorkant eruit ziet, is het goed eens te kijken naar de top 10 voorkanten in je eigen genre. Wat voor sfeer stralen die uit? Zijn ze goed leesbaar? Maken ze dat je het boek nader wilt bestuderen of zelfs kopen?

Goed uitzien in zwart-wit of grijstinten
Het lijkt niet echt belangrijk om je voorkant er goed uit te laten zien in zwart-wit of grijstinten, maar vergeet niet dat er nog steeds veel ereaders in omloop zijn die alleen met grijstinten werken. Als jou voorkant er op die ereaders ook goed uitziet, zal de lezer overwegen nog eens een boek van je te kopen.

Huur een ontwerper!
Tenzij jezelf een designprofessional bent, is het écht beter het ontwerp van je ebook aan een illustrator/ontwerper over te laten. Dit kost geld, maar het is een noodzakelijke investering in je eigen bedrijf (zie gouden regel nr. 2).
Ga voor het vinden van een illustrator eens kijken op een schrijversforum. Daar zijn vast schrijvers die illustratoren kunnen aanraden.
Houdt er rekening mee dat het maken van een cartoon of andere afbeelding door een illustrator algauw €250,- kan kosten. Maar er is ook de mogelijkheid goedkopere foto’s aan te schaffen via een gespecialiseerde website, zoals bijvoorbeeld pixabay.com of shutterstock.com. Zorg dan in elk geval dat je ook de publicatierechten krijgt. Foto’s in het publieke domein mogen niet automatisch ook gebruikt worden voor commerciële doeleinden! Een illustrator/ontwerper weet hoe dit allemaal werkt.

Een fantastische voorkant maakt een belofte aan de lezer. Een belofte dat het gevoel dat de voorkant bij hen oproept, ook daadwerkelijk iets zegt over de kwaliteit van het boek. Zorg dus dat deze twee dingen overeenkomen.
Of zoals Marc Coker het verwoord in zijn boek The Secrets of Ebook Publishing Success: ‘Naast de kwaliteit van je boek, is de voorkant de meest belangrijke marketingtool die je kan hebben!’

Verder Lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.