Vijf mythes over zelf uitgeven

Er gaan nogal wat mythes in de ronde over het zelf uitgeven van boeken. Dat is jammer, want veel schrijvers horen of lezen deze mythes en worden vervolgens huiverig voor het self-pubben van hun boeken.

Veel van de mythes zijn de wereld ingebracht door de reguliere uitgeverswereld. Ik denk persoonlijk niet dat ze er kwade bedoelingen mee hebben. Eerder, dat ze domweg niet weten wat er speelt in de self-pub wereld en in het wilde weg maar wat dingen roepen.

Hoog tijd om het eens te hebben over de mythes van het zelf uitgeven.

Mythe 1. Zelf uitgegeven boeken zijn rotzooi

Ze hebben een slechte opmaak, lelijke voorkanten, zijn niet geredigeerd en niet klaar om door het lezerspubliek te worden gezien. De lezers weten dit en daarom verkopen zelf uitgegeven boeken voor geen meter.
Uiteraard zijn er mensen die op een zaterdagmiddag ‘even’ een verhaaltje in elkaar draaien en dat meteen publiceren op Bol.com. Maar het overgrote merendeel van de schrijvers (self-pubbers of niet) zijn serieus met hun vak bezig en willen goed voor de dag komen.
Self-pubbers nemen redacteuren in de arm om hun werk te redigeren en corrigeren en laten een professional een cover maken.

Mythe 2. De zelf uitgegeven bult rotzooi op Bol.com is enorm

Dat kan best zo zijn, maar de bult rotzooi op Bol is niet belangrijk. Als een schrijver een prachtige professionele voorkant heeft, een goede redacteur, perfecte opmaak en bovendien een goed verhaal heeft geschreven, dan is zijn werk niet te onderscheiden van dat van een reguliere uitgeverij.

Mythe 3. In de bult rotzooi kunnen de lezers nooit een goed zelf uitgegeven boek terugvinden

Dat is niet waar. Lezers vinden boeken op twee manieren. Ze hebben al eens een boek van een schrijver gelezen en vonden dat zo leuk dat ze besluiten er nog een te willen te lezen.
Ook vinden lezers boeken doordat iemand die ze vertrouwen het hen heeft aanbevolen, zoals een familielid of een kennis. Dit is de ouderwetse mond-tot-mond reclame en dat werkt nog altijd. Tegenwoordig is het zelfs makkelijker geworden om aanbevelingen te krijgen, want zo’n beetje iedereen zit wel op Facebook.

Mythe 4. Je verkoopt alleen maar aan familie en vrienden

Niet waar. Het is zelfs een feit dat familie en vrienden maar weinig exemplaren zullen kopen. Waarom zouden ze ook? Stel jij schrijft detective verhalen of science fiction, maar je familie lees alleen maar streekromans. Kun je dan van ze verwachten dat ze je boek toch gaan kopen?
Nee, van je familie of vrienden moet je het niet hebben wat betreft de verkoop.

Mythe 5. Je verdient er toch nooit iets mee

Zolang jij mensen vertelt dat je boek bestaat en het meer promoot dan alleen aan je familie en vrienden, dan heb je een kans.
Lezers horen van je boek via een kennis, of ze lezen een recentie, of wellicht lezen ze erover op een forum of Facebook en besluiten het te gaan opzoeken op Bol.com. Vervolgens vinden ze je voorkant leuk, lezen de flaptekst en kopen het boek. Als het ze bevalt vertellen ze er meer mensen over en is de cirkel rond.

Maar welke kans heb je dat genoeg lezers dit gaan doen, zodat je genoeg verkoopt? Feit blijft dat succes hebben als schrijver heel erg moeilijk is. Er zijn heel veel mensen die graag zouden willen leven van hun schrijven. Het percentage dat dit ook doet is heel erg klein.
Dit is echter waar voor self-pubbers, maar ook voor schrijvers bij reguliere uitgeverijen. Dit is een keiharde business.

Schrijf je echter een super goed verhaal, giet dat in een aantrekkelijk professioneel jasje en laat mensen weten dat het bestaat, dan maak je een kans!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.