Hoe schrijf ik een goede flaptekst?

LET OP! Dit is een oudere blogpost. Ik ben in een recentere blogpost nog veel uitgebreider op het onderwerp flaptekst ingegaan. Je kun het vinden via de volgende link: Meer boeken verkopen? Schrijf de perfecte flaptekst! Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal

In een eerdere blogpost heb ik het gehad over de gouden regels van het self-pubben. Deze zijn een onderdeel van de ‘best practices’ voor self-pubbers, opgesteld door Mark Coker, de oprichter van Smashwords.
Er zijn meer gouden regels dan de zes die ik eerder heb genoemd, maar deze zijn toch wel de belangrijkste en ik zal ze de komende tijd nader toelichten.

GOUDEN REGEL NR. 5

Zorg dat de flaptekst het beste schrijfsel is wat je ooit hebt gedaan.

Een lezer die geïnteresseerd is geraakt in je boek door het lezen van de titel en een aantrekkelijke voorkant, zal in veel gevallen willen weten waar het boek over gaat. Ze komen hierachter door de flaptekst te lezen. Bij papieren boeken is dit te tekst op de achterkant van het boek en bij ebooks de beschrijving op de webshop.
Eigenlijk is de flaptekst een verkooppraatje – een ietwat overdreven beschrijving van je boek, die de lezer ertoe moet aanzetten je boek te kopen.

Een flaptekst is een tekst die lekker wegleest, maar het schrijven ervan is vaak moeilijker dan het lijkt.
Houdt bij het schrijven van de flaptekst rekening met de volgende punten.

Lees de flapteksten van bestsellers in je genre

Door het lezen van flapteksten in je eigen genre, krijg je een goed idee wat gebruikelijk is. Stel jezelf de volgende vragen. Leest het lekker weg? Hoeveel paragraven heeft het? Wordt je er nieuwsgierig van?

Zorg voor de juiste toon

Je weet het genre van je boek en als het goed is weet je ook voor welke doelgroep het bedoeld is. Houdt deze doelgroep in gedachten bij het schrijven van je flaptekst. Een tekst voor een thriller kan scherper zijn dan die voor een cozy mysterie of romantische fictie. Zorg dus dat je de goede toon te pakken krijgt, zodat de juiste doelgroep zich er door aangesproken voelt.

Zorg voor de juiste stijl

Zorg ervoor dat de stijl van je flaptekst overeen komt met die van het boek. Dit geeft lezers een goed beeld van wat ze kunnen verwachten in het boek zelf.

Zorg dat de hoofdpersonen bij naam worden genoemd

Uitgaande van fictie, is het belangrijk dat je in de flaptekst niet alleen de hoofdpersoon bij naam noemt, maar ook zijn werk of andere bezigheden. Hierdoor krijgt de lezer een idee wie de hoofdrolspeler is en of ze zich er mee kunnen inleven.
Geef ook een idee van de plek waar het verhaal zich afspeelt en eventueel de tijdsperiode.

Geef iets weg van het plot

Wederom voor fictie boeken, vertel iets over de verhaallijn van het boek, maar zonder dingen weg te geven. Er moet een hint van mysterie blijven hangen, zodat de lezer aangetrokken wordt om dit ‘mysterie’ zelf te ontdekken.
Bij non-fictie, vertel in het kort waar het boek over gaat en waar het de lezer over gaat informeren. Eventueel kun je puntsgewijs wat leerpunten aangeven.

Maak de flaptekst niet te lang

Honderd tot 150 woorden is genoeg. Het beste verdeelt in drie paragraven met witregels ertussen. Gebruik bovendien korte zinnen. Dit geldt voor zowel fictie als non-fictie.

Laat je flaptekst bezinken en kijk er dan nog eens naar

Net als de tekst van je boek, moet de flaptekst geredigeerd, herschreven, heruitgedacht worden, net zolang tot het perfect is. Print het uit en lees het van papier. Laat iemand anders het lezen en commentaar geven en pas het aan.
Op het internet zijn verschillende sites te vinden met meer informatie over het schrijven van een perfecte flaptekst.

De flaptekst is een stuk tekst dat wellicht nog belangrijker is dan de tekst van het boek zelf. Als de flaptekst niet goed is, zal het nooit lezers bewegen je boek te openen en daadwerkelijk te gaan lezen.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.