Hoe krijg ik een fantastische voorkant?

LET OP! Dit is een oudere blogpost. Ik ben in een recentere blogpost nog veel uitgebreider op het onderwerp voorkant ingegaan. Je kun het vinden via de volgende link: Acht tips voor het maken van een boek cover die verkoopt! Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal

Gouden regel nr. IV gaat over hoe belangrijk het is een goede voorkant te hebben. Dat is allemaal goed en wel, maar hoe kom je nu eigenlijk aan een goede voorkant?

Goede research is belangrijk. Hoe zien de covers van andere schrijvers er uit? Maar ook, waar vind ik een designer? Allemaal dingen die je zelf eerst goed moet uitzoeken.

Wat doen anderen in jouw genre?

De cover van je ebook is vaak het eerste wat een potentiele lezer ziet. Ga dus zelf eens kijken hoe de andere covers in jouw genre eruit zien. Dit is simpel te doen door op Bol of Amazon jouw genre te selecteren en eens rustig te kijken wat voor covers daar allemaal te vinden zijn. Vooral degene die bovenaan staan en dus veel verkocht worden.
Is er een lijn te ontdekken in voorkanten die het goed doen? Het Fantasy genre heeft bijvoorbeeld vaak donkere kleuren met Gotisch/Keltisch-achtige versieringen en draken e.d. Het Erotische genre heeft vaak (logisch) half naakte mensen. Het is dus niet slim om een boek in het Erotica genre een voorkant te geven in donkere kleuren met mythische wezens. Dat spreekt die lezer totaal niet aan en bovendien zal hij niet herkennen dat het om een erotisch boek gaat.

Neem dus de tijd om te kijken wat er in jouw genre gebruikelijk is als voorkant en streef er na om ditzelfde te krijgen voor jouw ebook.

Zoek een illustrator/designer

Als je zo’n beetje weet hoe een ebook in jouw genre eruit ziet en je hebt nagedacht over hoe je zelf wil dat de cover van jouw ebook eruit komt te zien, kun je op zoek gaan naar een illustrator/designer die dit kan verwezenlijken.
Zoals aangegeven in mijn blog post over Gouden regel nr. IV raad ik toch echt aan om een illustrator in de arm te nemen. Ja, dit kost geld, maar een zelfgemaakte, veelal, amateuristische voorkant kost je uiteindelijk veel meer geld als de verkopen uitblijven.

Het is handig een illustrator te zoeken die al ervaring heeft met het maken van covers in jouw genre. Deze mensen zijn soms te vinden doordat de schrijver hen bij name noemt in hun dankwoord. Je kunt ook schrijvers persoonlijk benaderen via hun website, Facebook page of Twitter en hen vragen wie die fantastische voorkant van hun ebook heeft gemaakt. Schrijvers bijten niet en vinden het vaak leuk info met je te delen.
Bovendien is het contact leggen met schrijvers in jouw genre iets waar je nooit te vroeg mee kan beginnen. In tegenstelling tot wat er vaak wordt gedacht zijn jullie geen concurrenten van elkaar, maar kunnen jullie elkaars verkopen juist versterken door samen te gaan werken. Maar op deze marketing techniek kom ik in een ander blog post nog eens terug.

Er zijn op het World Wide Web ook tal van groepen en forums te vinden waar self-pubbers bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen met marketing e.d. Een zo’n groep is de Engelstalige Facebook groep Indie Writers Unite. Als Indie kan ik iedereen aanraden lid te worden van deze groep, al was het alleen maar om rond te hangen en te lezen wat de anderen zeggen.

Ik persoonlijk heb de designer van mijn nieuwe serie gevonden via een lijst met namen die is gepubliceerd op Indie Writers Unite. Ik ben domweg iedere link op die lijst bij langs gegaan en heb alle websites de genoemde designers bekeken. Vooral de portfolio pagina, zodat ik een idee kreeg van hun werk. Uiteindelijk vond ik iemand wiens werk mij aansprak. Ik heb haar een mailtje gestuurd en na anderhalve maand was de voorkant van Book 1 een feit.
De doorslag om voor haar te kiezen was dat ik in haar portfolio een aantal boeken tegenkwam van een Indie schrijver die ik ken en hoog acht. Dus als die schrijver de illustrator vertrouwd de voorkant van een reeks boeken te maken, waarom zou ik dat dan niet doen? Dit soort van digitale mond-tot-mond reclame is dus van onschatbare waarde.

Wat kost een goede voorkant?

Ik heb zo’n €75 betaald voor de voorkant van mijn ebook. Dit is een goede prijs en eentje waar je toch minimaal algauw op moet rekenen.
Voor die prijs kreeg ik de voorkant van mijn ebook in twee pixel groottes. De cover van de papieren versie (dus met rug en achterkant) en heel belangrijk, de copyrights van de gebruikte illustraties. Een goede illustrator/designer zal altijd zorgen dat de copyrights zijn inbegrepen en weet bovendien wat de voorwaarden zijn voor pixel grote op de verschillende webwinkels.
In plaats van dat je zelf uren aan het klungelen bent om iets in elkaar te zetten wat net te groot of te klein is en bovendien niet professioneel genoeg, kun je jezelf al die hoofdbrekends besparen door een goede illustrator in de arm te nemen. Ga sparen, zet elke week iets opzij, want illustrators en designers kosten nu eenmaal geld. Ga hier niet op bezuinigen en neem je eigen bedrijf serieus!

Voordat je een illustrator in de arm neemt zal je dus zelf eerst je huiswerk moeten doen. Maar doe je dit goed, dan krijg je de kans iemand toe te voegen aan je team, die de verkoop van jouw boeken kan helpen verbeteren en je bovendien een professionele uitstraling geeft.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.