
Marketing wordt door self-pubbers vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Nu is het eenmaal zo dat als je succesvol wilt zijn als schrijver/uitgever, je er niet aan ontkomt aan marketing te doen.
Marketing is niet eng. Het is zelfs niet echt moeilijk, geloof me. Als je in staat bent een boek te schrijven, ben je ook in staat dit boek te marketen.
Er zijn veel marketing technieken en het kan zijn dat je algauw door de bomen het bos niet meer ziet.
Joanna Penn, succesvol self-pubber en marketing goeroe, heeft de vier belangrijkste marketing tips op een rijtje gezet in haar boek ‘How to market a book’.
Weet wie je doelgroep is
In tegenstelling tot wat wij als schrijvers vaak denken, is niet iedereen geïnteresseerd in jouw boek. Sterker nog, de meeste mensen zijn dat niet. Het is dus zaak de groep mensen te vinden die dat wel zijn. Houdt hierbij de volgende punten in de gaten.
- Schrijf boeken voor een speciale doelgroep (non-fictie) of in een bepaald genre (fictie). Het is belangrijk dat je weet wat de verschillende genres zo bijzonder maakt, aangezien fans dit belangrijk vinden. Het is niet per se nodig dat je schrijft in een genre of over een onderwerp dat je zelf interesseert, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. Bestudeer de verschillende genres die er zijn op Bol en Amazon en kijk waar jouw boek het best in past.
- Heb je een genre gevonden voor je boek, kijk dan welke bekende schrijvers ook in dat genre schrijven. ‘Mijn boek is een soort Dan Brown, of mijn boek is een Miss Marple’, is een goede manier om fans te laten weten waar jouw boek over gaat. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij precies zo moet schrijven als Dan Brown. Het gaat erom aan te kunnen geven wat de algemene sfeer en richting van jouw boek is.
- Weet waar je doelgroep uithangt. D.w.z. hoe vinden zij nieuwe boeken. Zoek naar blogs over jouw onderwerp of genre. Of kijk welke websites of magazines jouw soort boeken recenseren. Ook forums kunnen een goed uitgangspunt zijn. Let er daarbij wel op dat het niet de bedoeling is dat je forums en blogs gaat bombarderen met ‘Koop mijn boek!’ berichten. Hang rond op een forum, kijk waar men het over heeft en doe mee in de ‘gesprekken’. Wordt onderdeel van de gemeenschap en als de tijd er rijp voor is, laat ze weten dat jij toevallig boeken schrijft. Het gaat om je aanwezigheid en aandeel in de conversatie. Niet over je boek! Dit lijkt tegenstrijdig, maar het is belangrijk dit voor ogen te houden.
Weet wie jezelf bent
Aangezien veel marketing tegenwoordig is gebaseerd op de lange termijn, is het belangrijk je daarop te gaan focussen. Dus niet op maar één boek, maar juist over waar jij als schrijver wilt zijn over vijf, tien of 20 jaar.
Hierover nadenken is ‘scary as hell’, maar als je iets vindt dat bij jou past, kan het je helpen succesvol te zijn op de lange termijn.
Denk eens na over de volgende vragen:
Wat vindt jij een leuke manier om met mensen om te gaan? Grote groepen of feestjes, of juist één op één contact? Wanneer heb jij de energie voor interactie met anderen? Hoe kun je je natuurlijk talent gebruiken voor marketing? Durf je nieuwe dingen te proberen die je eigenlijk eng vindt? Hoe is je interactie met anderen? Ben je behulpzaam? Vermaak je graag anderen?
Gaat je voorkeur uit naar woorden of beelden als het gaat om je ideeën over te brengen? Kies Pinterest als je graag met beelden werkt en Twitter als je meer een woordenmens bent.
Op welke sociale media sites kom je nu al graag? Facebook, Twitter, YouTube etc. Datgene dat je het best ligt kan een goede start zijn om te beginnen met marketen. Luister je naar podcasts?
Welke hobby’s heb je buiten het schrijven om? Zijn je hobby’s iets waar je fans zich in herkennen?
De antwoorden op al deze vragen kun je gebruiken om uit te vinden welke vormen van marketing het best bij jouw passen. Ga eerst iets doen waar jezelf al lol in hebt, zodat de eerste loodjes minder zwaar wegen. Bovendien kunnen deze vragen je helpen om een begin te maken met jezelf als ‘merknaam’ te presenteren.
Neem een professionele redacteur in de arm
Marketing werkt alleen als je een goed product hebt. Is je boek goed, dan krijg je automatisch mond-tot-mond reclame. Is je boek dat niet, heb je kans op slechte recensies en dus minder verkoop.
Gebruik dus een redacteur, corrector en proeflezers. Meer hierover heb ik al beschreven in Wat is een redacteur en heb ik er eentje nodig?.
Zorg voor een professionele voorkant
De voorkant van je boek is vaak het eerste dat een potentiele koper ziet. Deze moet dus onmiddellijk aanspreken. Zorg dus dat je een professionele illustrator/designer de opdracht geeft een fantastische cover te maken. Zie ook Waarom is een goede voorkant belangrijk? voor meer uitleg hierover.
Bij deze laatste twee punten is van belang voor ogen te houden dat om een succesvolle self-pubber te zijn je geen keus hebt dan investeren in je eigen bedrijf.
Het is ook interessant te zien dat marketing teruggrijpt op de al oude gouden regels van het zelf uitgeven. Alles grijpt in elkaar. Als je deze puzzelstukjes allemaal op de goede plaats legt, ben je goed op weg. Het is nog steeds veel werk om zelf een boek uit te geven en te marketen. En het is ook nog steeds een marathon en geen sprint. Maar als je de basis goed legt, wordt de rest alleen maar makkelijker.
Verder lezen:
Be the first to comment