
Elk jaar publiceert Smashwords de resultaten van een onderzoek naar wat werkt in de self-pub wereld. Door dit te bestuderen kunnen self-pubbers kijken wat ze kunnen veranderen aan hun eigen strategieën.
De resultaten van het 2016 onderzoek zijn zeer interessant, te meer omdat ze aangeven dat hard werken en professionaliteit loont.
Nu moet ik erbij zeggen dat het Smashwords onderzoek geldt voor de Engelstalige self-pubwereld, maar de resultaten zijn zo interessant, dat ik ze hier toch eens nader wil bekijken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de resultaten in het klein kunnen worden overgezet naar de Nederlandstalige self-pubwereld, ook al zijn veel Nederlandse en Belgische schrijvers nog niet zo ver dat ze al de bewuste keuze maken een self-pubber te worden.
Hieronder een compilatie van Mark Cokers blog over de resultaten van zijn onderzoek.
Fictie verkoopt meer
Van de boeken die in 2015 werden verkocht via Smashwords, was 89,5% fictie. Dat wil echter niet zeggen dat non-fictie niet verkoopt, maar het is duidelijk waar de voorkeur voor de lezer ligt.
Bestsellers zijn meer actief op social media
Zorg dus dat je eigen marketing op orde is en dat je in elk geval een website (eventueel met blog), Facebook en Twitter pagina hebt.
Het romantiek genre verkoopt het meest
Vijftig procent van de fictie die door Smashwords werd verkocht was van het romantiek genre. Schrijvers van het romantiek genre maken goed gebruik van de ‘best practices’ voor het uitgeven van een ebook, vooral daar waar het gaat om het schrijven van series, het gratis aanbieden van het eerste deel in een serie en de pre-orders.
Gratis boeken zorgen voor zichtbaarheid
Het gratis aanbieden van een ebook, bij voorkeur als onderdeel van een serie, is een belangrijke marketingtool voor betere zichtbaarheid op webwinkels. Uiteraard verdien je niets als je een ebook gratis weggeeft, maar als je zorgt dat er een goede vervolg serie aanwezig is, dan is een gratis ebook een goede lokmethode om lezers te vinden.
Best prijs voor je ebook
Indie fictie boeken verkopen nog steeds het beste met de prijs van €3,99 (in het onderzoek van Smashwords is dit $3,99, maar het is mijn observatie dat dit ook geldt voor boeken in Euro’s).
Langere ebooks zijn populair
Volgens het Smashwords onderzoek hebben lezers nog steeds een voorkeur voor langere ebooks. Toch denk ik dat ook korte verhalen wel kunnen verkopen, zolang de prijs maar in verhouding is. Ik moet wel zeggen dat ikzelf ook liever langere ebooks lees. Wellicht komt dit ook van het genre dat ik lees, voornamelijk mysterie.
Meer schrijvers maken gebruik van pre-orders
Het gaat langzaam, maar steeds meer self-pubbers maken gebruik van de verschillende soorten pre-orders die Smashwords biedt. Pre-orders zijn handig, omdat lezers al voor het ebook uitkomt het kunnen ‘aanschaffen’ voor de prijs die er tijdens de pre-order voor staat. Voor de self-pubber zijn ‘verkopen’ via pre-orders handig, omdat op de dag van de publicatie alle pre-orders meetellen als verkopen, wat de zichtbaarheid tijdens de publicatie verhoogt. En verhoogde zichtbaarheid betekend meer kans dat andere lezers je ebook gaan vinden en aanschaffen.
Ik heb recent mijn (nog niet eens geschreven) ebook als pre-order op Smashwords gezet. Ik ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken, maar ik weet zeker dat het een belangrijke marketingtool is.
Series verkopen beter dan eenmalige titels
Uit het Smashwords onderzoek blijkt dat ebooks in een serie beter verkopen dan eenmalige titels. Dit geldt vooral voor het hiervoor genoemde romantiek genre, maar ik weet uit ervaring dat ook in de mysterie en sci-fi/horror genres series populair zijn. Ben je dus bezig met het schrijven van een ebook, waarvan je denkt dat het wel eens een serie zou kunnen worden, ga dan vooral door!
Zelf als het bovenstaande niet zou gelden voor de Nederlandstalige self-pub wereld, dan denk ik toch dat dit ook in onze kikkerlandjes vroeger of later de waarheid gaat worden. In Nederland en België is de Indie revolutie nog minder ver, maar als je zorgt dat je nu al mee gaat in de stroom (de Smashwords pre-orders kunnen bijvoorbeeld ook heel goed werken voor Nederlandstalige ebooks), dan heb je een voorsprong op de massa en daarmee een goede kans van slagen.
Mark’s hele blogpost kun je lezen op: 2016 Smashwords Survey Reveals Insight into the Habits of Bestselling Authors
Verder lezer:
Be the first to comment