Hoe krijg ik recensies voor m’n boek?

Via Facebook kwam er een vraag binnen van Els Mertens over recensies. Ze vraagt zich af hoe je als self-pubber recensies krijgt voor je boek.

“Geef ik verhalen gratis weg, op voorwaarde dat de mensen een recensie schrijven? Of wacht ik gewoon af? Ik kom er niet uit, want verhalen weggeven aan bekenden, dan krijg je sowieso goede recensies, maar die zijn meestal niet objectief. Geef je ze aan vreemden weg, maak je wel veel meer kans op slechtere recensies, omdat die eerlijker zijn.”
Els verwoord een vraag waar veel self-pubbers mee zitten.

Het hebben van recensies voor je ebook is een belangrijke marketingtool. Er zijn twee soorten recensies. Deze die zijn achtergelaten op webshops door lezers van je ebook en recensies die worden geplaatst op websites van boekbloggers.

Lezer recensies op webshops

Veel webshops hebben de mogelijkheid voor het achterlaten van recensies door klanten, vaak in combinatie met een sterren systeem. Vaak vinden potentiele kopers het prettig aan de hoeveelheid recensies te kunnen zien dat mensen het boek leuk vonden. Het hebben van recensies geeft een ebook dus een zekere meerwaarde, omdat kopers het boek serieuzer nemen.
Uit onderzoek in de Engelstalige uitgeefwereld blijkt dat slechts 1 op de 1000 lezer een recensie achterlaat. Dat is dus niet erg veel.

Hoe krijg je recensies van lezers

Als je al een schare fans en een mailinglist hebt, dan zou je een email kunnen laten uitgaan dat ze je ebook gratis kunnen krijgen en dat je het fijn zou vinden als ze dan een recensie achterlaten. De fans die positief reageren stuur je een epub of mobi file, zodat ze het ebook al kunnen lezer voor de rest dat doet. Dit gaat hand in hand met een stille boekpresentatie, waarin het boek al een aantal weken verkrijgbaar is voor een lagers prijs, maar waarin je nog niet aan marketing doet. (Hierover in een later blogpost meer.)
De officiële boekpresentatie komt dan na een paar week of een maand, waarin je ebook dus al recensies heeft vergaard en door nieuwe lezers dus wordt herkent als ‘waard om te lezen’.

Het rondsturen van gratis boeken en ebooks om recensies te krijgen is volkomen normaal in de uitgeefwereld. Het is alleen wel goed dat de fans die een gratis ebook hebben gekregen dit vermelden in de recensie.
Het gratis weggeven van ebooks werkt alleen als je het aan fans geeft die houden van het genre waarin jij schrijft. Anders stel je lezers voor de moeilijke keus iets te recenseren dat ze bij voorbaat al niet leuk vinden.

Het is belangrijk om eerlijke recensies te vergaren. Vraag dus niet aan je familie of vrienden een lovende recensie achter te laten terwijl ze je boek helemaal niet gelezen hebben. Potentiele kopers pikken onechte recensies er zo uit en daarmee verlies je elke geloofwaardigheid.
Dit geldt al helemaal voor het zelf achterlaten van recensies bij je eigen boeken. Dit is NOT DONE!

Iedere self-pubber wil natuurlijk graag goede recensies, maar potentiele lezers nemen je ebook meer serieus als het zowel goede als slechte recesnies heeft. Uiteraard is het beter om vier of vijf sterren recensies te hebben, maar een paar drie of twee sterren is niet het eind van de wereld.
Zelfs in het krijgen van een één-ster recensie zit iets moois. Met een één-ster recensie ben je pas een echte schrijver!
Bovendien als de lagere recensies objectief genoeg zijn (dus niet, ‘ik heb het niet gelezen en vind het daarom slecht’), valt er wellicht iets te leren. Stel dat er consequent wordt gezegd dat er veel spelfouten in je tekst zitten. Dan zou ik toch echt eens overwegen een corrector in de arm te nemen. Of als er wordt gezegd dat er veel gaten in de verhaallijn zitten, dan is het goed een redacteur of schrijfcoach er nog eens naar te laten kijken.

Zelfs als je nog geen schare fans hebt kun je al wel zorgen voor recensies. Dit zal dan wellicht langzamer verlopen dan mét fans, maar het krijgen van recensies is voor een self-pubber sowieso een kwestie van een lange adem.

Laat in elk geval de woorden ‘Einde’ of ‘The End’ niet het daadwerkelijke eind van je ebook zijn. Plaats daarachter altijd een korte tekst waarin je vraagt of lezers zich willen opgeven voor je mailinglist en of ze een recensie willen achterlaten. Bijvoorbeeld zoiets als: “Vond je dit een leuk boek, blijf dan op de hoogte van nieuwe delen in deze serie door je op te geven voor mijn emaillijst.” Zorg dan dat je een klikbare link in je ebook hebt, waardoor lezers direct op de aanmeldpagina van je mailinglist terechtkomen. (Uiteraard moet je hiervoor wel eerst een mailinglist hebben opgezet, maar daarover meer in een toekomstige blogpost.)

Hierna vraag je vriendelijk of je lezers een recensie willen achterlaten. Bijvoorbeeld: “Mond-tot-mond reclame is erg belangrijk voor een schrijver. Dus vond je dit een leuk boek, overweeg dan een recensie achter te laten bij de webwinkel. Zelfs een regel of twee maakt al het verschil en wordt zeer op prijs gesteld.”

Je zou beide teksten onderdeel kunnen laten zijn van de ‘Over de auteur’ tekst, waardoor het minder ‘reclame-achtig’ klinkt.

Recensies op websites van boekbloggers

Er zijn in Nederland en België recensie bureaus die recensies schrijven voor kranten en tijdschriften. Vaak zijn dit betaalde recensies en het is maar de vraag of je deze investering er weer uitkrijgt. Je zult dus zelf moeten overwegen of je met een recensie bureau in zee wilt gaan.
Er zijn echter ook boekbloggers die graag recensies plaatsen op hun eigen websites. Vaak gaat dit per genre, dus als je iemand aanschrijft zorg dan eerst dat je goed weet of je ebook wel past binnen de site.

Het vinden en aanschrijven van boekbloggers vergt tijd en komt daarmee wat mij betreft lager op prioriteitenlijst als de hierboven beschreven dingen die je zelf al eerder kan doen om recensies te vergaren.
Maar alle beetjes helpen, dus als je een boekblog vindt die vraagt om recensie exemplaren, stuur dan gewoon een ebook op en wacht dan af.
Sommige boekbloggers krijgen graag eerst een mailtje, waarin je hen vraagt je boek te recenseren. Vraag dan ook meteen in welk formaat ze het ebook willen ontvangen, dus epub of mobi. (Deze kun je zelf downloaden als je via Smashwords je ebook hebt uitgebracht en opslaan op je computer. Dan kun je ze vervolgens als bijlage toevoegen in een email.)

Ga niet na drie week een ‘zeur’ mailtje sturen over waarom de recensie nog niet verschenen is. Wees blij dat een boekblogger interesse heeft getoond en houdt het daarbij.
Boekbloggers zullen hun recensies in elk geval plaatsen op hun eigen blog. Maar wellicht dat ze het ook plaatsen op Bol, of Kobo. Dit is uiteraard aan hen en niet verstandig om over te gaan zeuren.

Het vergaren van recensies is dus een kwestie van veel geduld. Maar met een paar slimme acties kun je er wel degelijk wat vaart achter zetten. Ga ondertussen gewoon verder met het schrijven van je volgende boek. Elke dag kijken of er alweer nieuwe recensies zijn is niet productief en levert alleen maar frustratie op. Je zult verbaast staan als je eens een maand of twee niet kijkt!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.