
Op 8 augustus publiceerde Publishing Perspectives, een Engelstalige website met diepgaande artikelen over de internationale uitgeverijwereld, een interview met Peter Paul van Bekkum, directeur van Mybestseller en Sweek, over de veranderende Nederlandstalige uitgeefwereld.
Een ‘eye opening’ interview wat mij betreft, want ik heb nog nergens zo duidelijk gelezen dat er wel degelijk dingen veranderen binnen het toch wel traditionele Nederlandstalige uitgeeflandschap.
In het interview worden drie onderdelen aangehaald die stuk voor stuk interessant zijn.
Bekende auteurs kiezen voor self-publishing
Volgens Van Bekkum is er een trend gaande dat bekende Nederlandstalige schrijvers er voor kiezen hun traditionele uitgevers te verlaten om het pad van de self-pubber op te gaan. Hierbij vormen ze hun eigen team van redacteurs, vormgeving, illustrators en marketing mensen.
Van Bekkum verwacht dat dit een nieuwe stroom van initiatieven gaat opleveren, zoals redactiewerk en cover ontwerp, waar bekende schrijvers gebruik van kunnen maken, terwijl ze toch de flexibiliteit van het self-pubben houden.
In de Engelstalige uitgeefwereld is deze trend al een aantal jaren gaande en het is belangrijk dat dit nu ook eindelijk in de Nederlandstalige uitgeefwereld gebeurd. Als bekende schrijvers gaan self-pubben is het voor onbekende en beginnende schrijvers misschien aanleiding om het zelf uitgeven ook eens serieus te nemen.
Nu is het nog heel vaak zo dat de traditionele weg wordt gezien als de enige ‘echte’ weg en dat is natuurlijk onzin.
Het vormen van een team van mensen rondom de self-pubber is trouwens een belangrijk onderdeel van het zelf uitgeven. Wie zegt dat je alles in je eentje moet doen? Het is juist goed om een team van mensen te krijgen, al was het maar in de vorm van ‘voor wat, hoort wat’ deals, zoals ik die heb met mijn schrijfcoach.
Het hebben van een team is een essentieel onderdeel van een professionele self-pubber zijn en moet worden gezien als een investering in het eigen bedrijf.
Verkoop zonder tussenkomst van het Centraal Boekhuis
Van Bekkum verwacht dat in de nabije toekomst steeds meer uitgevers ebooks en paperback direct aan de lezers gaan verkopen. Het is niet helemaal duidelijk of hij hier traditionele uitgevers bedoeld of zelfuitgeefplatformen zoals Mybesteller, Boekscout e.d.
Deze zelfuitgeefplatformen(in de Nederlandstalige schrijfwereld vaak abusievelijk POD uitgeverijen genoemd), hebben vaak al hun eigen webshops, maar ik vraag me persoonlijk altijd af hoeveel boeken er daadwerkelijk via deze webshops worden verkocht. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Een trend die in elk geval in de Engelstalige self-pub wereld rond gaat, is dat indie schrijvers steeds vaker ebooks rechtstreeks van hun eigen websites verkopen. Ik vind dit een positieve ontwikkeling, maar het vraagt wel een grote loyale fanbase en veel bezoekers op je website. Niet perse iets voor de nog onbekende beginnende schrijver om mee te beginnen, maar wel degelijk iets om te onthouden voor de toekomst.
Wellicht kunnen ook hier de bekende zelf-uitgegeven Nederlandstalige schrijver hier een voortrekkers rol in spelen. Op die manier openen zij toch ook weer deuren voor de onbekende self-pubbers onder ons.
Boeken uitgeven voor mobiel
Van Bekkum zegt dat uitgeverijen het uitgeven van boeken voor de mobiele telefoon moeten omarmen. Ik ga ervan uit dat hij daarmee ebooks bedoeld, want die zijn wat je leest op een mobiel. Dit gaat via lees apps als Kindle of iBooks.
Het is bekend uit de Engelstalige uitgeefwereld dat lezers steeds vaker ebooks op hun smartphone lezen. Als er meer lees apps komen opent zich natuurlijk een geheel nieuwe wereld om ebooks aan te verkopen en dat is alleen maar goed. Ik houd persoonlijk van mijn ereader, maar niet iedereen wil een extra gadget kopen.
Ondanks dat Van Bekkum zich in het interview lijkt te concentreren op de huidige traditionele uitgeefwereld, zie ik wel degelijk paralellen en kansen voor de self-pubbers. In het Nederlandstalige gebied loopt het self-pubben nog erg achter, maar de bovenstaande drie ‘doorbraken’ voor de Nederlandstalige uitgeefwereld zijn al gesneden koek in het Engelstalige gebied.
Dit geeft mij de hoop dat het in de Lage Landen ook nog wel eens goed gaat komen met het self-pubben, zolang we maar willen openstaan voor nieuwe ideeën en technieken.
Het interview met Peter Paul van Bekkum kun je lezen op: http://publishingperspectives.com/2016/08/markets-netherlands-direct-sales-mobile/#.V7HRQ2br2Ci
Aanverwante blogposts:
Be the first to comment