
Er zijn twee soorten marketing. Korte termijn- en lange termijnmarketing. Beide zijn van belang voor de marketing van je ebook en met beide kan je niet snel genoeg beginnen als je al een boek gepubliceerd hebt. Deze keer neem ik een kijkje naar lange termijnmarketing.
Lange termijnmarketing bestaat uit een aantal onderdelen. Merknaam, website, mailinglist, platform en pre-orders.
Merknaam
Een belangrijke onderdeel van lange termijnmarketing is je merknaam. Voor veel schrijvers klinkt dit net alsof ze zelf een reclameproduct zijn en ze vinden het moeilijk om zo over zichzelf na te moeten denken. Maar het is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van je eigen bedrijf.
Joanna Penn omschrijft de merknaam als volgt in haar boek How To Market a Book.
“Een merknaam is de impressie die mensen van jou krijgen. Het gevoel dat jij in hun oproept en de woorden waarmee men jou herkent. Het is de manier waarop mensen naar je kijken.”
Bovendien creëer je met je merknaam een bepaalde verwachting. Stel je schrijft kinderboeken, maar op je website ga je opeens allemaal scheldwoorden gebruiken. Dat past niet in het beeld dat de lezers van je hebben.
Het is belangrijk je merknaam zo dicht mogelijk bij jezelf te houden, anders zul je nooit een oprechte uitstraling hebben die jarenlang ‘vers’ kan blijven.
Website
Tegenwoordig kan een schrijver niet meer zonder een eigen website. Het is de plek waar alle activiteiten bij elkaar komen. Jouw eigen stek, die jezelf beheerd en waar je zelf de controle over hebt.
Vanaf je website kun je niet alleen je boeken verkopen, maar het is ook een plek waar je je merknaam opbouwt en fans laat zien wie jij bent.
Zorg dan ook dat je webadres overal te vinden is. Op je social media pagina’s, zoals Facebook, Twitter, forum accounts e.d. Voeg het ook toe aan je visitekaartjes en evt. briefpapier dat je hebt. Een andere belangrijke plaatst om het te vermelden is achterin je boeken, of dat nu ebooks zijn of papieren boeken. En voeg het toe aan je ‘handtekening’ op je email, zodat het automatisch verschijnt op iedere email die je verstuurd.
Zorg dat je een goed design hebt voor je website en dat het makkelijke te navigeren is. Neem als het moet een designer in de arm om je website op te zetten.
Ga in elk geval voor een website waarvoor je zelf de hosting betaald. Gratis websites zoals Wix of Blogger zijn vaak beperkt in de mogelijkheden die je hebt voor indelingen en navigatie e.d. Hosting voor een website kost tegenwoordig een paar tientjes per jaar. Net als een domeinnaam, die je al kunt aanschaffen voor onder 10 euro per jaar. Investeer hierin! Het is belangrijk om dingen zelf in de hand te houden, zodat jij je eigen website kunt inrichten en beheren zoals jij dat wilt.
Een paar dingen die in elk geval op je website moeten staan zijn:
- Een aanmeldknop voor je mailinglist
- Een pagina met info over jezelf
- Een homepage met een korte beschrijving van jezelf en je boeken
- Een pagina met je boeken en links waar ze te koop zijn
- Een contactpagina vanaf waar mensen je een mailtje kunnen sturen
Mailinglist
Een mailinglist is het belangrijkste onderdeel van een goede marketingcampagne! Zonder mailinglist ben je nergens en dan maakt het niet uit of je boeken verkoopt of zelfgebreide sokken.
Een mailinglist is een lijst met emailadressen van fans. De mailinglist geeft je hierdoor de mogelijkheid hen te laten weten wanneer je een nieuw boek uitbrengt en zo krijg je een zekere controle over de verkopen, wat weer belangrijk is op sites zoals Bol en Amazon.
Het opzetten van een mailinglist is eenvoudig. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Ik persoonlijk gebruik Mailchimp. Dit is gratis tot een lijst met 2000 emails, daarboven betaal je een contributie. Aweber is ook een mailinglist builder, maar die zijn niet gratis.
Ik zeg hierboven dat het opzetten van een mailinglist eenvoudig is. Het vullen van de mailinglist is dat echter niet! Hoe krijg je mensen zover dat ze je gaan vertrouwen om jou hun emailadres te geven. Bovendien, als je in een bepaald genre schrijft, dan wil je mensen die geïnteresseerd zijn in dat genre. Je doelgroep dus en niet zomaar iemand die toch nooit je boek gaat kopen.
Het simpelweg hebben van een aanmeldknop op je website is niet genoeg om een goede mailinglist op te bouwen. Ik heb nu zo’n drie jaar zo’n knop op mijn website en heb zes emailadressen op de lijst staan, waarvan eentje van mezelf is als controlemiddel.
Er zijn speciale marketingtechnieken nodig om een lijst te vullen met jou doelgroep, iets waar ik mijzelf de komende tijd in wil gaan verdiepen.
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het maken van je mailinglist en het vullen daarvan. Als je nog geen boeken hebt gepubliceerd is dit een wat grotere opgave, maar begin gewoon. Alles is beter dan niets, vooral op de langere termijn!
Platform
Het hebben van een platform kan een belangrijke boost opleveren in je inkomsten en je bovendien helpen met het opbouwen van je merknaam en mailinglist.
Niet iedere schrijver zal direct zitten te wachten op het hebben van een platform, dus doe eerst datgene wat je kan en breidt dit later uit met wat je zelf wilt.
Een blog is een onderdeel van je platform. Met je blog creëer je nieuwe content op je website, waardoor Google weet dat het een actieve site is. (Daar houden ze van bij Google en als beloning zullen ze je wellicht hoger plaatsen in de zoekresultaten.)
Als je blogt over zaken die je fans aanspreken, kun je iets over jezelf laten zien, maar ook nieuwe fans aantrekken die in hetzelfde geïnteresseerd zijn. Bijvoorbeeld, ik schrijf detective boeken van het ‘Miss Marple’ soort en blog dus recensies van boeken die ik heb gelezen en die in datzelfde genre zitten. Dat ik hier speciaal boeken uitkies die door andere self-pubbers zijn geschreven is geen toeval. Ik hoop zo ‘social karma’ op te bouwen zodat wellicht in de toekomst die schrijvers ook eens over mij bloggen. Alles grijpt in elkaar.
Als je een non-fictie boek schrijft zou je kunnen bloggen over dat onderwerp, maar ook eens iemand interviewen die er ook verstand van heeft of ervaring mee. Dit kan dan in blogvorm, maar wellicht ook als podcast, een soort van ‘radio-uitzending’ via je website, waar mensen later naar kunnen luisteren.
Je kan ook gratis content weggeven, zoals een pdf met belangrijke onderdelen uit je non-fictie onderwerp, of eentje met een beschrijving van hoofdpersonen uit je boeken met weetjes die niet in de boeken voorkomen.
Als je dan slim bent zorg je dat mensen deze pdf’s alleen krijgen als ze zich hebben aangemeld voor je mailinglist. Zo sla je twee vliegen in een klap.
Deze ‘extra’ dingen die je op je website doet zijn dus je platform, iets dat je wellicht over langere tijd gaat opbouwen. Ik blog alleen nog maar. Het is echter wel de bedoeling dat ik ook wat van het bovenstaande ga doen in de toekomst.
Pre-orders
Via een pre-order kunnen fans je ebook als bestellen voordat het is uitgekomen. Vooral als je al een wat vollere mailinglist hebt en bovendien al een aantal boeken hebt gepubliceerd, kan een pre-order helpen met naamsbekendheid en zichtbaarheid tijdens de eigenlijke launch van je boek.
Ik heb hier al eens een uitgebreide post over geschreven. Hoe krijg ik mijn ebook in de voorverkoop?
Met lange termijnmarketing begint je eigenlijke marketingcampagne. Je legt een fundering waarmee je naamsbekendheid maakt en fans krijgt die je boeken gaan kopen.
Begin hier vandaag nog mee! Zet de eerste kleine stappen om je lange termijnmarketing op te zetten. Ga nadenken over je merknaam, genre en website. Hoe eerder je begint, hoe beter het is op de lange duur.
Marketing kost tijd en je zult een middenweg moeten vinden tussen schrijven en marketen. Maar als je daadwerkelijk geld wilt gaan verdienen met je schrijven heb je geen keus. Succes!
Verder lezen:
Be the first to comment