Hoe krijg ik aanmeldingen voor mijn mailinglist?

LET OP! Dit is een oudere blogpost. Ik ben in een recentere blogpost nog veel uitgebreider op het onderwerp mailinglist ingegaan. Je kun het vinden via de volgende link: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat? Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal

Een mailinglist is het belangrijkste onderdeel van een goede marketingcampagne. Een mailinglist is een lijst met emailadressen van fans, waarmee je de mogelijkheid krijgt hen te laten weten wanneer er een nieuw boek uitkomt. Het opzetten van een mailinglist kan redelijk eenvoudig via bijvoorbeeld Mailchimp. Het vullen van de mailinglist met emailadressen is echter heel wat moeilijker. Hoe krijg je een volle lijst met emailadressen?

Met een virtuele boekentrechter leidt je lezers precies waar ze moeten zijn

In deze post beschrijf ik het gebruik van een virtuele trechter, om lezers zover te krijgen dat ze je hun emailadres geven. Het simpelweg hebben van een knop op je website dat zegt ‘klik hier om je aan te melden’, is niet genoeg om een goede mailinglist op te bouwen. Ik spreek uit ervaring, want ik heb nu drie jaar zo’n knop op mijn website en heb nog maar zes emailadressen vergaard. Op zo’n manier vraag je de lezer eigenlijk om een gunst en dat schiet dus niet op.

Mensen zien graag iets terug van hun ‘goede daad’ om jou hun emailadres te geven. Niet alleen willen ze graag iets terugzien, ze willen graag zelfs iets terugzien waar ze op geen andere manier aan kunnen komen. Iets exclusiefs, waarvan ze voelen dat niet Jan en alleman dat heeft.

Voorbeeld:

Je hebt een aantal ebooks uitgebracht in een serie, maakt niet uit wat. Boek 1 in die serie maak je goedkoop of zelf permanent gratis. Dit is makkelijk te regelen als je via Smashwords of Kobo je ebook publiceert.

In dat goedkope ebook plaats je voorin een advertentie voor een ander ebook of verhaal dat gratis gedownload kan worden, zolang men maar een emailadres opgeeft.
Deze advertentie plaats je ook achterin dat goedkope ebook en op je website, Facebook page e.d.

Het gratis te downloaden ebook kan deel 2 in de serie zijn, of een kort verhaal, extra hoofdstukken, meer info over je hoofdpersonen e.d. Het maakt niet uit, zolang het maar met de serie te maken heeft en iets toevoegt aan het geheel.

Het eerste goedkopere ebook is je trechter. Omdat het goedkoper is dan de rest van de ebooks in je serie, zijn mensen sneller geneigd het te kopen. Het tweede gratis ebook/verhaal is je magneet. Het is als het ware het snoepje dat je de lezer voorhoud als beloning voor de afgifte van hun emailadres.

Hoe werkt een boekentrechter?

Stel de lezer koopt het goedkope ebook en klikt op de advertentie aan de voorkant. Dit kan tegenwoordig makkelijk, omdat veel mensen lezen op een apparaat die via wifi verbonden is met het internet, zoals een tablet of smartphone.

Nadat men op de advertentie heeft geklikt komt men op een zogenaamde ‘landing page’. Dit is een pagina waarop nogmaals het gratis ebook/verhaal (de magneet) wordt aangeboden, met een vakje om een emailadres op te geven. Heeft men dit gedaan en klikt men vervolgens op ‘OK’, dan wordt het emailadres automatisch toegevoegd aan jouw mailinglist (jippie!), terwijl de lezer een email krijgt met daarin een link naar het gratis te downloaden ebook of verhaal.

Omdat je lezers iets geeft van toegevoegde waarde, in plaats van hen te vragen om een gunst (‘meldt je alsjeblieft aan voor mijn mailinglist’), is men veel sneller geneigd daadwerkelijk hun emailadres af te staan.

Deze hele strategie kan wat ‘gemeen’ aanvoelen voor schrijvers, omdat je mensen manipuleert iets te doen wat ze misschien anders niet zouden doen. Maar als jij als schrijver serieus bent over je bedrijf en meer boeken wilt verkopen, heb je geen keus.

Bovendien worden wij mensen tientallen keren per dag gebombardeerd met ‘manipulatieve’ marketing technieken, vaak zonder dat we dat zelf doorhebben. Let maar eens op in de supermarkt. Daar staan de goedkoopste producten helemaal onderaan op een plank, terwijl de dure merken op ooghoogte staan. Dat is een slimme manier om ons de duurdere producten te laten kopen, want soms hebben we haast en kijken we niet verder dan onze neus lang is…

Zet dus je reserveringen opzij en ga aan marketing doen!

Maar hoe werkt een boekentrechter als ik (nog) geen serie heb?

De boeken trechter kan gaan werken zodra je maar één ebook hebt. Als je al weet dat dit eerste ebook een Deel 1 is in een nog te schrijven serie, kun je meteen beginnen met het verzamelen van emailadressen.
Zaak is dan wel om iets te vinden/schrijven dat kan dienen als magneet, iets dat binnen de toekomstige serie past en waarde toevoegt.

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een kort verhaal dat ik ga gebruiken als magneet op hetzelfde moment dat het eerste ebook in mijn serie uit gaat komen in mei 2017. Eigenlijk wilde ik al bezig gaan met het schrijven van Boek 2, maar het opbouwen van een mailinglist is zo belangrijk voor mij, dat ik nu eerst de tijd neem een kort verhaal te produceren.

Ik ga Boek 1 standaard goedkoop verkopen, met aan de binnenkant de advertentie voor het gratis korte verhaal. Dit korte verhaal zal alleen beschikbaar zijn voor mensen die zich aanmelden voor mijn mailinglist.

Loop ik hiermee inkomsten mis van de verkoop van Boek 1, omdat ik het goedkoper aanbied? Ja, dat doe ik. Maar het opbouwen van een mailinglist heeft een hogere prioriteit dan geld verdienen. Dat kan later ook nog wel, als Boek 2 uitkomt en ik al die mensen op mijn mailinglist een mailtje kan sturen over het nieuw uitgekomen boek.

Uiteraard werkt een boeken trechter niet alleen voor fictie, maar ook voor non-fictie. Zolang je iets aanbiedt dat waarde toevoegt is er niets aan de hand.

Wat heb je nodig om een mailinglist op de zetten?

1. In elk geval één ebook en iets dat kan dienen als magneet. Maar wat nu als je alleen papieren boeken hebt uitgegeven? Persoonlijk denk ik dat het zelfs in de Lage Landen (waar ebooks nog minder worden gelezen) goed is om altijd een papieren boek én een ebook uit te geven.

De boekentrechter werkt óók voor papieren boeken, alleen zullen mensen de link naar de landing page dan zelf moeten intypen, iets wat men vervolgens vaak toch vergeet te doen.

Ebooks en je website/Facebook page blijven dus betere manieren om de boekentrechter toe te passen.

2. Je moet een mailinglist hebben opgezet via bijv. Mailchimp of Aweber, waar de emailadressen op kunnen worden vergaard.

3. Je moet een landing page hebben, waar mensen heen worden geleid als ze de link op de advertentie aanklikken. Dit kan gratis via Mailchimp, of via een betaalde site, zoals Convertkit, Leadpages of OptimizePress. Ik ga zelf via Convertkit een landing page opzetten, omdat het zeer makkelijk is en veel extra mogelijkheden biedt. Dit is een investering die ik bereid ben om te doen.

4. Je moet ook een plek hebben waar je de magneet kan herbergen vanwaar mensen deze kunnen downloaden. Dit kan gratis via Dropbox of Google Drive. Er zijn ook betaalde sites, zoals Amazon S3 of BookFunnel. Persoonlijk ga ik in de toekomst BookFunnel gebruiken, omdat zij ook hulp bieden aan lezers die problemen hebben met het downloaden van het gratis materiaal. Ook al hangt er een prijskaartje aan BookFunnel, het scheelt mij tijd als ik niet zelf de problemen van lezers hoef op te lossen en die tijd kan ik goed gebruiken om meer boeken te schrijven.

Je ziet dat er veel voor nodig is om een boeken trechter goed te kunnen gebruiken. Dat is ook de reden dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Verdeel je kostbare tijd en zorg dat je maar een gedeelte van je tijd gebruikt voor het opzetten van je boeken trechter. Houdt in de gaten dat méér boeken hebben altijd nog meer boeken verkoopt, dus deel je tijd zo in dat je er nog genoeg van overhoudt om te schrijven!

Wil je meer weten over het schrijven van het opzetten van een mailingslist en het versturen van nieuwsbrieven, dan kan ik je het boek Newsletter Ninja van Tammi Labrecque aanraden. Het is weliswaar in het Engels, maar alles wat erin staat is ook prima hier toepasbaar!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 265 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.