Hoe zet ik een mailinglist op? Deel I

LET OP! Dit is een oudere blogpost. Ik ben in een recentere blogpost nog veel uitgebreider op het onderwerp mailinglist opzetten ingegaan. Je kun het vinden via de volgende link: Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat? Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal

Een mailinglist is het belangrijkste onderdeel van een goede marketingcampagne. Een mailinglist is een lijst met emailadressen van fans, waarmee je de mogelijkheid krijgt hen te laten weten wanneer er een nieuw boek uitkomt. Het opzetten van een mailinglist kan redelijk eenvoudig via bijvoorbeeld Mailchimp of het Nederlandstalige Laposta.

Sommige marketing technieken bestaan uit verschillende radertjes die stuk voor stuk in elkaar grijpen en samen, met een beetje mazzel, een goed resultaat opleveren. De komende tijd zal ik een aantal van die radertjes gaan toelichten, maar houdt vooral in de gaten dat de verschillende onderdelen niet zonder elkaar kunnen en ook dat het tijd en een zekere investering zal kosten om het allemaal goed te laten lopen.

Een mailinglist is je belangrijkste marketingtool

Marketingadviseurs hameren er altijd op dat het belangrijk is een mailinglist te hebben. Op je mailinglist verzamel je emailadressen van fans die geïnteresseerd zijn in het genre boeken dat jij schrijft. Op die manier kun je ze op de hoogte houden als er nieuwe boeken uitkomen, maar ook nieuwsbrieven versturen met achtergrond informatie over jezelf en je al bestaande boeken. Nieuwsbrieven zijn een marketingtool op zich, maar het is bij het opzetten van een mailinglist al wel belangrijk dat je bedenkt voor wat soort fans je die lijst opzet.

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van drie verschillende mailinglists.
Eentje voor mijn Engelstalige mariastaal.com, waar ik hoop adressen te vergaren van mensen die geïnteresseerd zijn in schrijftechnieken en de opbouw van een goed verhaal.
Ik zet er ook eentje op voor mijn annieappletonwriter.com site. Annie Appleton is het pseudoniem dat ik gebruik voor het schrijven en uitgeven van mijn detective serie. Ik ga er vanuit dat niet iedereen die graag wil weten over schrijftechnieken automatisch ook geïnteresseerd is in detective verhalen. Daarom zijn dat dus twee aparte lijsten.
De derde lijst die ik ga opzetten is voor dit blog, maraistaal.nl, en richt zicht op Nederlandstalige self-pubbers die meer willen weten over het zelf uitgeven van boeken. De nieuwsbrieven voor deze groep mensen zijn in het Nederlands, dus dan is het handig om nog een aparte lijst te hebben.

De wetgeving rondom mailinglists is streng, dus doe je huiswerk

Internationaal bestaan er zeer strenge regels wat betreft het versturen van nieuwsbrieven. Dit omdat in nieuwsbrieven reclame wordt gemaakt voor producten die te koop zijn. Je mag nu eenmaal niet ongevraagd iemand een nieuwsbrief toesturen, als deze persoon daar niet uitdrukkelijk de toestemming voor heeft gegeven.
Het wordt zelfs nog ingewikkelder, want als jij een Nederlandstalige nieuwsbrief verstuurd aan je fans, dan kunnen deze uit zowel Nederland als België komen. Je hebt dan automatisch te maken met de wetgeving uit zowel Nederland als België.
Als je bovendien in het Engels een nieuwsbrief verstuurd, dan wordt het bereik nog groter en komen er nog meer verschillende wetten en regels om de hoek kijken. Er zit wel een bepaalde lijn in al deze wetten en regels. Als je dus voldoet aan de meest strenge daarvan, zit je meestal wel goed. Doe je dat niet, dan loop je de kans op hoge boetes.

Dit gezegd hebbende is het zo dat websites als Mailchimp en Laposta automatisch al zorgen dat jij aan de meest voorkomende eisen voldoet. Je zult in elk geval open en eerlijk moeten zijn over je eigen naam/bedrijf en het adres dat daarbij hoort.
Het verschil dat ik heb ontdekt tussen Mailchimp en Laposta is dat Mailchimp (een Amerikaans bedrijf) een daadwerkelijk adres vereist op iedere nieuwsbrief. Bij Laposta (een Nederlands bedrijf) is dat alleen een persoons- of bedrijfsnaam. Houdt in de gaten dat als je een Engelstalige nieuwsbrief verstuurd naar Amerikanen, je alsnog zult moeten voldoen aan het vermelden van het volledige adres.

Persoonlijk vind ik het onplezierig dat ik gedwongen word mijn eigen huisadres op een nieuwsbrief te moeten vermelden. Ik werk vanuit huis en heb dus geen bedrijfspand met een ander adres.
Om dit te omzeilen ga ik een postbusnummer aanvragen. Het vermelden van een postbusnummer wordt ook internationaal geaccepteerd en daarmee voorkom ik dat iedereen kan zien waar ik woon.
Helaas is het aanvragen van een postbusnummer niet gratis, maar ik zie dit als noodzakelijke investering. Zonder postbusnummer geen mailinglist en de mailinglist is het belangrijkste onderdeel van mijn marketingcampagne.

Een lijst opzetten in Mailchimp

Je kunt beginnen met het aanmaken van een lijst, zodra je een account hebt aangemaakt bij Mailchimp of Laposta. Je zult dan zien dat je kunt kiezen uit het opzetten van twee verschillende dingen: lijsten en campagnes. De lijst is je daadwerkelijke mailinglist, de campagne een nieuwsbrief die je gaat versturen.

Het opzetten van een nieuwe lijst in Mailchimp gaat via de tab ‘Lists’. Klik dan ‘Create List’. Vervolgens kun je op een nieuwe pagina de details van je lijst invullen (zie illustratie hieronder). Houdt hierbij rekening met het volgende.

  • Onder ‘List name’ kies je de naam voor je lijst. Deze naam komt onder de tab ‘Lists’ te staan en het is handig een relevante naam te kiezen, zodat je kunt herkennen welke mailinglist het is. Vooral als je meerdere mailinglists hebt, want je wilt natuurlijk niet een nieuwsbrief per ongeluk naar de verkeerde lijst sturen. Let op! De lijst naam komt ook in de email te staan die wordt toegestuurd aan mensen die zich aanmelden, of al lid zijn. Zorg dus dat deze naam iets herkenbaars is en niet een reeks nummers o.i.d. Je kunt de lijst naam later veranderen als je merkt dat het toch niet de juiste is.
  • Bij ‘Default email address’ vul je het email adres in waar de email vandaan komt. In mijn geval gebruik ik het email adres dat bij mijn website hoort.
  • Bij ‘Default from name’ vul je de naam in waar de email vandaan komt. Deze naam wordt zichtbaar in de mailbox van degene waar de email naar toe gaat, dus zorg dat het een herkenbare naam is, zodat men de email niet meteen ongeopend weggooit.
  • De tekst die je in het vakje ‘Remind people how they signed up to your list’ vermeld komt in de email die je verstuurt helemaal onderaan te staan. Het is hierbij verplicht te laten weten dan men zich ook kan afmelden. Je kunt deze tekst zo formeel maken als je zelf wilt. Dat hangt af van het soort publiek dat je verwacht op de lijst. Ik heb voor mijn Nederlandstalige lijst de volgende tekst gebruikt. Je krijgt deze email omdat je jezelf hebt aangemeld voor nieuwsbrieven via de website: Zelf boeken uitgeven Tips & tricks. Afmelden kan hieronder.
  • Vervolgens vul je je eigen naam of bedrijfsnaam in. En daaronder je adres. Dit adres ben je dus verplicht in te vullen en Mailchimp verwacht van je dat je geen nepadres gebruikt. Doe je dat wel, loop je de kans dat je account wordt gecancelled en dan ben je de verzamelde emailadressen kwijt.

create-list

Als je alles goed hebt ingevuld, sla je de lijst op en verschijnt het onder de tab ‘Lists’. Je kunt nu meer gedetailleerde dingen gaan invullen door op de pas gemaakte lijst te klikken. In deel II van deze post zal ik uitleggen hoe je een aanmeldformulier maakt en een nog ietwat gedetailleerder opzet kun maken van de mailinglist.

Bovenstaande geldt bij het aanmaken van een mailinglist op Mailchimp, maar ik ga er vanuit dat het op Laposta niet veel anders zal zijn. Als mensen ervaringen hebben met Laposta, dan hoor ik het graag.

Mailinglists bestaan in vele vormen. Je kunt het zo opzetten dat iemand een gratis ebook kan downloaden, of zelf dat iemand mee kan doen in een prijsvraag. Dat hangt helemaal af van je marketingcampagne.
Als je echter nog geen mailinglist hebt, zou ik zo snel mogelijk eentje opzetten waar mensen zicht in eerste instantie kunnen aanmelden voor een ‘nieuwe publicaties lijst’. Dit is het minste werk voor jou (je hoeft niet meteen nieuwsbrieven te gaan produceren), maar je bent in elk geval al emailadressen aan het verzamelen.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 268 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.