LET OP! Dit is een oudere blogpost. Ik ben in een recentere blogpost nog veel uitgebreider op het onderwerp mailinglist opzetten ingegaan. Je kun het vinden via de volgende link: Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat? Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal
Een mailinglist is het belangrijkste onderdeel van een goede marketingcampagne. Een mailinglist is een lijst met emailadressen van fans, waarmee je de mogelijkheid krijgt hen te laten weten wanneer er een nieuw boek uitkomt. Het opzetten van een mailinglist kan redelijk eenvoudig via bijvoorbeeld Mailchimp of het Nederlandstalige Laposta.
Sommige marketing technieken bestaan uit verschillende radertjes die stuk voor stuk in elkaar grijpen en samen, met een beetje mazzel, een goed resultaat opleveren. De komende tijd zal ik een aantal van die radertjes gaan toelichten, maar houdt vooral in de gaten dat de verschillende onderdelen niet zonder elkaar kunnen en ook dat het tijd en een zekere investering zal kosten om het allemaal goed te laten lopen.
Standaard formulieren in Mailchimp aanpassen aan jouw stijl
In deel I van het opzetten van een mailinglist heb ik uitgelegd hoe je een lijst kunt opzetten. Met alleen een lijst ben je er echter nog niet. Je zult ook nog een aantal ‘formulieren’ moeten aanmaken, zodat je lezers zich ook daadwerkelijk kunnen gaan aanmelden voor je lijst.
Mailchimp werkt met een zogenaamde ‘double opt-in’ en heeft hiervoor een aantal standaard formulieren bedacht. Deze formulieren kun je zelf aanpassen, zodat ze in de stijl worden die bij jou genre boeken of stijl van website past.
Een zogenaamde ‘double opt-in’ is vaak wettelijk verplicht
Een double opt-in houdt in dat iemand die zich opgeeft voor jou lijst, dit zal moeten bevestigen door in een email een link aan te klikken.
De voordelen van een double opt-in zijn dat je minder kans loopt om nep emailadressen op je lijst te krijgen. Bovendien is het een controle of de persoon wel het juiste emailadres heeft ingetypt en een extra verzekering dat men ook echt geïnteresseerd is in jouw werk.
Met een aanmeldformulier of ‘landing page’ haal je mensen over zich aan te melden
Om de formulieren aan te passen, klik je onder de tab Lists, op de lijst die je eerder hebt gemaakt. Dan kom je op een pagina met bovenaan vijf keuzes. De eerste drie, ‘Stats’, ‘Manage subscribers’ en ‘Add subscribers’ zijn nu nog niet van belang.
Onder ‘Signup forms’ heeft Mailchimp de standaardformulieren staan die je kunt aanpassen. Kies onder Signup forms voor General forms.
Via “General forms’ kom je op een pagina waar je een aanmeldformulier (signup form) kunt opzetten. Je hebt heel veel mogelijkheden. Via ‘Build it’ kun je extra vakjes toevoegen of weghalen, tekst toevoegen etc. Ook kun je via ‘Design it’ kleuren kiezen die je formulier moet hebben of een foto toevoegen.
De keuze ‘Translate it’ is belangrijk voor het opzetten van een Nederlandstalige lijst. Door onder ‘Set default language’ te klikken op ‘English’ krijg je een groter vak waar je Nederlands kan instellen. Hiermee worden de meest gangbare termen op het aanmeldformulier vertaald naar het Nederlands. Je kunt deze dan aanpassen zoals je zelf wilt.
Let er wel op dat de kopjes in je eigenlijke lijst niet automatisch worden mee vertaald. Die kun je onder ‘Build it’ aan de rechterkant aanpassen, door op het juiste vakje te klikken.
Het beste is om zelf te gaan spelen met de mogelijkheden die je hebt om een aanmeldformulier te creëren. Een aanmeldformulier wordt ook wel een ‘landing page’ genoemd. Zie hiervoor mijn blogpost over de Boeken trechter.
Standaard ‘double opt-in’ formulieren aanpassen aan jouw stijl
De double opt-in heeft meer ‘formulieren’ nodig dan alleen een aanmeldformulier. Deze extra formulieren kun je vinden door in General forms te klikken op de grijze balk met het woord ‘Signup form’. De andere formulieren verschijnen dan.
Deze nemen automatisch de stijl aan die je het eerste aanmeldformulier hebt gegeven. Klik langs ieder formulier om te zien of de tekst goed is.
Eén van de double opt-in formulieren is de bevestigingsemail die wordt gestuurd, met de bevestigingslink. Als men deze email opent, is deze in dezelfde stijl als het aanmeldformulier. Je hebt de mogelijkheid om het ‘onderwerp’ dat in de emailpostbus verschijnt aan te passen, zodat men sneller geneigd is de email ook te openen, maar zorg wel dat het herkenbaar is en niet spammerig overkomt.
Controleer of alles klopt met de ‘settings’ tab
Als je alle formulieren naar wens hebt aangepast is het goed om onder de ‘Settings’ tab te kijken of alles is zoals het moet zijn.
Ga ook hier alle mogelijkheden bij langs en pas waar nodig dingen aan.
Plaats het URL van het aanmeldformulier op je website e.d.
Als alles klaar is, ga je terug naar het aanmeldformulier dat je hebt gemaakt. Hier staat bovenaan een URL in een vakje. Dit is de URL die je kunt copieëren en plakken naar je website, zodat geïnteresseerden er daar op kunnen klikken om het proces van aanmelden te beginnen.
Er zijn aparte URL’s voor Facebook en Twitter.
Vergeet niet je aanmeldingsprocedure te testen
Als je de link op je eigen website hebt geplaats, is het goed het proces te testen door jezelf aan te melden voor je eigen mailinglist. Dan kun je controleren of alles werkt en of het eruit ziet zoals jij wilt.
Op Mailchimp zijn video’s te zien over hoe je een aanmeldformulier kunt opzetten. Klik hiervoor op de ‘help’ tab, helemaal rechtsboven. Er is daar veel info te vinden over hoe het allemaal werk.
Succes met het opzetten van je eigen mailinglist! Vergeet niet dat een mailinglist nog maar de eerste stap is van je marketing campagne. Als je aanmeldingen wilt hebben, zul je actief dingen moeten bedenken om mensen naar je aanmeldformulier te krijgen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis ebook.
Verder lezen:
- Laat je mailinglist groeien: 15 ideeën om lezers te lokken!
- Hoe zet in mijn mailinglist op? Deel I
- Hoe krijg ik aanmeldingen voor mijn mailinglist?
Be the first to comment