
Self-pubber zijn is een hele uitdaging! Neem alleen al het schrijven van een boek. Dat is al niet gemakkelijk, maar daarmee ben je er nog niet. Als je serieus bezig wilt om geld te verdienen met je schrijfsels, dan komt er nog veel meer om de hoek kijken om alles in goede banen te leiden.
Als je aankijkt tegen die berg dingen die je eigenlijk allemaal nog moet doen, is het soms moeilijk te weten waar je moet beginnen. Wat moet het eerst om je bedrijf op de rails te krijgen? En wat mag nog wel even blijven liggen?
Alles lijkt belangrijk, maar er zijn wel degelijk zaken die belangrijker zijn dan anderen. Als je deze identificeert, kun je langzaamaan beginnen met het opbouwen van je eigen schrijfbedrijf.
Er zijn vier punten die vooral in het begin erg belangrijk zijn als je serieus aan de slag wilt als self-pubber.
1. Ga sparen voor toekomstige investeringen!
De meeste schrijvers met aspiraties om self-pubber te worden zullen niet veel geld te besteden hebben. Veel dingen kunnen in het begin ook min of meer gratis. Toch is het belangrijk te gaan sparen voor belangrijke investeringen verderop in het proces.
Wat voor investeringen zijn dat?
- Het inhuren van een schrijfcoach, redacteur en corrector. Vooral die laatste twee zijn een ‘must’. Als je boek vol fouten zit, koopt niemand het!
- Het inhuren van een illustrator voor de voorkant van je boek. Wees niet eigenwijs en ga niet zelf aan het knutselen met je eigen voorkant. Huur iemand in die er verstand van heeft, want de voorkant van je boek is één van je belangrijkste marketingtools!
- Het kopen van een domeinnaam en hosting voor een ‘self-hosted’ website. Een gratis WordPress blog is leuk voor amateurs, maar niet voor professionals. Bovendien is je domeinnaam onderdeel van je merknaam en dus een marketingtool!
- Professionele fotoshoot. Schrijvers zijn vaak introverte verlegen lui, maar zelfs die hebben een goede foto nodig voor een website, Facebook pagina e.d. Een selfie is niet toereikend als je professioneel wilt overkomen!
Ieder bedrijf dat professioneel bezig is zal investeringen moeten doen. Ga dus alvast sparen, zodat je later die investeringen ook daadwerkelijk kunt doen.
2. Schrijf een supergoed boek!
Het lijkt een open deur, maar een goed boek is het belangrijkste dat je als schrijver te bieden hebt. Zorg dus ook dat je boek het beste wordt dat je het kan maken. En dat geldt voor zowel fictie als non-fictie!
- Zorg dat je weet hoe de structuur van een boek in elkaar zit, en ook hoe je sterkte interessante hoofdpersonen creëert.
- Hou rekening met de verwachtingen van je lezer wat betreft het genre waarin jij schrijft.
- Huur eventueel een schrijfcoach in om je te begeleiden en je verhaal perfect te maken.
- Zorg bij non-fictie dat je weet welke vraag je lezers hebben, zodat je het goed kan beantwoorden. Jij bent tenslotte de expert, dus hoe kan je ze het beste helpen?
- Huur in elk geval een redacteur en corrector in om je tekst bij te schaven waar dat nodig is. En ook dit geldt voor fictie én non-fictie.
Het leren schrijven van een goed boek kost tijd. Zorg dat je op ieder moment van je schrijfcarrière het beste boek produceert waar jij op dat moment toe in staat bent. Maar wees eerlijk en niet te ongeduldig om je boek té vroeg op de markt te willen brengen.
3. Maak een website!
Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan om een website te hebben. Gelukkig hoeft dit niet iets ingewikkelds te zijn met een blog, vlog, podcast en wat al niet meer. Dat kan later allemaal nog wel. Een simpele website is eerst genoeg.
- Zorg dat je een self-hosted website krijgt. Dat wil zeggen: een website met je eigen domeinnaam, waar je een bepaald bedrag per jaar betaald aan een instantie om je site te ‘hosten’. Dit kost tegenwoordig haast niks meer, dus van alle bovenstaande investeringen is dit de goedkoopste.
- Denk na over je domeinnaam. Kies iets dat bij jouw past, bijvoorbeeld je eigen naam, of een bedrijfsnaam die je hebt bedacht. Ben je van plan om internationaal te gaan, zorg dan dat je een ‘.com’ domeinnaam krijgt. Dat schrikt minder af.
- Er zijn vijf dingen die perse op je website moeten komen. De homepage, de page over jezelf, de page over je boeken, de mailinglist page (zie punt 4.) en een contact page.
Ga voordat je een website opzet eerst op papier uittekenen hoe je wilt dat deze eruit komt te zien. Zorg hierbij dat je een goede structuur uitdenkt, waar later makkelijk mee kan worden uitgebreid. Geef hierbij ook aandacht aan het ‘merk’ dat je wilt uitdragen en pas hier eventueel je domeinnaam op aan.
4. Zet een mailinglist op!
Dé belangrijkste marketingtool een schrijver kan hebben is een mailinglist. Via deze lijst verzamel je emailadressen van lezers, met het doel dat je ze later makkelijk kunt bereiken via de email. Op die manier hou je persoonlijk in de hand hoe je contact legt met je fans en ben je niet afhankelijk van de grillen van Facebook of Twitter.
- Zorg dat je een link krijgt op je website naar een zogenaamde landingpage, waar lezers zich kunnen aanmelden. Dit kan gratis via Mailchimp of het Nederlandstalige Laposta.
- Ga eens nadenken over manieren om het aanmelden voor de mailinglist aantrekkelijker te maken voor de lezers. Dus dat het niet alleen een ‘neem’ is, maar eerder een ‘geef in ruil voor emailadres’. Dit kan bijvoorbeeld door een gratis ebook aan te bieden.
Het hebben van een mailinglist als marketingtool is iets waar je geduld voor moet hebben. Er zijn manier om meer adressen te verzamelen over een korte tijd, maar als beginnend self-pubber is het in eerste instantie belangrijk om een plek te hebben waar fans zich kunnen aanmelden. De rest komt later wel.
Een succesvol self-pubber worden is vooral een kwestie van een lange adem hebben. Je word niet in één nacht beroemd, hoe graag je dat ook zou willen. Als je echter je vak serieus neemt en stap voor stap te werk gaat, kom je uiteindelijk waar je zijn wilt. Bovendien voorkomt het stellen van prioriteiten dat je door de bomen het bos niet meer ziet en gestrest raakt van alles dat nog moet.
Verder lezen:
- Er is zoveel te doen! Waar moet ik beginnen?
- Hoe word ik een professioneel zelf uitgever?
- Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?
Be the first to comment