
LET OP! Dit is een oudere blogpost. Misschien vind je er nog wel bruikbare tips, maar als het gaat om technische- of uitgeefinformatie is de kans groot dat deze is verouderd. Klik op de onderwerpen in het menu bovenaan, om de nieuwste blogposts en informatie te vinden. Bedankt en blijf schrijven! – Maria Staal
Lezers van dit blog zullen weten dat ik een groot voorstander ben van je boeken op zoveel mogelijk webwinkels verkopen. Maar waarom kies ik dan voor de uitgave van mijn eerste fictie boek toch om het eerst alleen exclusief te laten verschijnen op Amazon? En dan nog wel via het door mij zo gehate KDP Select?
Als je nog maar net begint met het schrijven en uitgeven van je eerste boek zijn er een aantal nadelen. Ten eerste ben je een nog onbekende schrijver, ten tweede zal je mailinglist waarschijnlijk nog niet erg gevulde zijn en ten derde is het nog maar afwachten of je boek wel leuk genoeg is.
Maar zijn deze nadelen genoeg om te kiezen voor exclusiviteit via Select?
Engelstalig boek
Laat ik eerst duidelijk maken dat ik schrijf in het Engels. Voor schrijvers die hun boeken uitbrengen in het Nederlands zijn de overwegingen om te kiezen voor Select lang zo sterk niet aanwezig. Ik zou zelfs zeggen helemaal niet aanwezig.
Schrijven Nederlandstalige schrijvers echter in het Engels, dan zullen zij, net als hun Engelstalige collega’s moeten overwegen of ze hun boeken in Select gaan plaatsen of niet.
Wat is KDP Select
KDP Select is een onderdeel van Kindle Direct Publishing, het zelf uitgeven platform van Amazon. Schrijvers kunnen zelf hun ebooks uitgeven op Amazon via KDP en daarbij kiezen om exclusief op Amazon hun ebook te verkopen of niet.
Kies je voor exclusiviteit, dan komen je ebooks uit via KDP Select en zullen ze tenminste drie maand lang alleen op Amazon te koop mogen zijn.
Er is veel discussie in de Engelstalige self-pubwereld of Select goed is of niet. Sommige schrijvers zweren erbij en hebben al hun ebooks exclusief alleen te koop op Amazon.
Anderen vinden het belangrijk niet met al hun geld op hetzelfde paard te wedden en laten hun boeken uit Select, zodat ze het ook uit kunnen geven via andere webwinkels als Kobo en de iStore.
Hekel aan Select
Ikzelf val dus in het laatste hierboven genoemde kamp. Ik heb een hekel aan Select en denk dat het slecht is voor de verkoop, marketing en diversiteit om maar via één webwinkel te koop te zijn. Ook al is Amazon de grootste webwinkel van de Engelstalige wereld.
Maar toch zet ik nu mijn eerste fictie ebook tenminste drie maanden exclusief te koop op Amazon. Waarom?
Soft launch
Dit is geen makkelijke beslissing is geweest, geloof me. Maar toen in de afgelopen paar maanden duidelijk werd dat het kort verhaal dat ik aan het schrijven ben als reader magnet, niet af zou komen voor de launch op 1 mei, besloot ik de officiële launch uit te stellen naar 1 december en op 1 mei alleen een ‘soft launch’ te hebben.
Een soft launch komt gewoonlijk een week of 2-3 voor de eigenlijke launch en wordt gebruikt om de leden van je mailinglist een voorproefje te geven, doordat je het ebook in die 2-3 weken goedkoper aanbiedt. Misschien laten ze zelf alvast wat reviews achter in die tijd. Bovendien geeft je jezelf de kans om alles goed te controleren en eventuele fouten te herstellen.
Tegen de tijd van de officiële launch is je ebook perfect, heeft het wellicht al een ‘also boughts’ vak en misschien al wel de ‘social proof’ die een boek nodig heeft in de vorm van reviews.
De periode van mijn soft launch duurt alleen niet drie weken, maar zeven maanden.
Meer tijd nodig
Omdat ik meer tijd nodig heb voor het schrijven van een reader magnet dan ik had verwacht en bovendien graag een automatische nieuwsbrief serie in elkaar wil zetten voor de aanmeldingen van mijn mailinglist, heb ik er dus voor gekozen om mijn ebook tóch al uit te brengen. Het is klaar, dus waarom zou ik dat niet doen.
In de komende tijd ga ik dus bezig met de reader magnet en nieuwsbrieven, alsook het schrijven van de eerste versie van deel 2.
Maar dat is nog geen reden te kiezen voor Select.
Experiment
Dat ik toch heb gekozen voor Select is omdat ik het me nu nog kan veroorloven te experimenteren. Pas in december zal het boek officieel uitkomen, met veel poespas en op zoveel mogelijk webwinkels.
Daar komt nog bij dat het simpelweg waar is wat ik bovenaan deze post schreef.
Ik mag dan wel zeven boeken hebben geschreven, dit is mijn eerste fictie boek en het komt uit onder een pseudoniem. Niemand heeft nog van Annie Appleton gehoord en of ze leuke boeken schrijft is nog maar af te wachten.
En op mijn mailinglist staan twee of drie aanmeldingen, waarvan eentje van mezelf als test.
Zoals het nu lijkt wil ik mijn eerste fictie boek zes maand in Select plaatsen. Ik kan dan gebruik maken van de mogelijkheden die Select biedt, waar ik anders niet voor in aanmerking kom, zoals het gratis aanbieden van het boek voor vijf dagen binnen 90 dagen. Dit in combinatie met wat lichte reclame en een tijdelijke reader magnet, zodat hopelijk mijn mailinglist gaat groeien.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Andere self-pubbers
Schrijf je in het Engels, dan kun je overwegen om je ebook een poosje in Select te plaatsen. Houdt er rekening mee dat je er altijd minimaal drie maanden aan vast zit!
Kies je hiervoor, is het verstandig dit te doen vóórdat het is uitgegeven op andere webwinkels. Want door te kiezen voor Select ben je gedwongen je ebooks weg te halen van de andere webwinkels, met het gevolg dat je eventueel vergaarde recensies kwijtraakt.
Is het je eerste Engelse ebook, kun je dus overwegen een tijdelijk experiment te doen met Select, net als ik dat momenteel doe.
Ik zal nooit een fan worden van Select, want ik geloof domweg niet in de voordelen van alles bij één webwinkel onderbrengen. Het is in mijn ogen beter ook relaties op te bouwen met andere webwinkels zoals Kobo en Bol. Maar het kan volgens mij ook geen kwaad een kortdurend experiment te doen, die hopelijk wat naamsbekendheid oplevert voor de serie en Annie Appleton, en bovendien aanmeldingen voor de mailinglist. Wordt vervolgd!
Verder lezen:
- Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?
- Laat je mailinglist groeien: 15 ideeën om lezers te lokken!
Be the first to comment