Afgelopen week had ik een interview met Simone Lucchesi van het ebook distributie platform The Black Sheep Indie. Naast self-pubben hadden we het over het wat abstracte begrip schaalbaarheid. Als je eenmaal doorhebt wat schaalbaarheid is, ben je als self-pubber niet meer te stoppen!
Hieronder een korte samenvatting van het interview met Simone.
The Black Sheep Indie is een ebook distributie platform opgericht door Simone Lucchesi. Simone heeft een achtergrond in marketing en ontdekte dat het voor de self-pubber belangrijk is om zelf je eigen doelgroep te vinden en deze aan te spreken. Via The Black Sheep Indie helpt ze andere self-pubbers hun eigen doelgroep te vinden en de markt op de juiste manier aan te spreken.
Simone schrijft zelf ook boeken. Haar eerste fictie boek heet Short Stories of a Single Girl.
Schaalbaarheid is een wat abstract marketing begrip, maar het is wel heel belangrijks dat self-pubbers weten waar het over gaat.
Schaalbaarheid is het eenmalig tijd steken in iets en dat dan meerdere keren verkopen.
Een boek is daarvan een goed voorbeeld. Je hoeft het manuscript maar één keer te schrijven om het dan oneindig te verkopen.
Simone haalt aan dat bij het uitgeven van een ebook het nooit zeker is of het meteen zal aanslaan. Maar dat hoeft ook niet. Soms is het de tijd nog niet voor het ebook en wordt het pas later populair. Je hoeft dus niet meteen te stoppen met schrijven, omdat je ebook niet aanslaat. Je kunt afwachten en je marketing en promotie aanpassen.
Self-pubbers hebben nu wellicht nog niet helemaal door wat schaalbaarheid is en wat het kan doen voor hen, maar schaalbaarheid is heel erg goed nieuws! Je kan je product blijven bijschaven en als je later fouten ziet in je ebook, kun je het makkelijk (en gratis) verbeteren. Het is gewoon een heel mooi product, dat zal blijven bestaan en blijven verkopen.
Recent zijn ebooks wat slecht in het nieuws geweest, want er zouden er minder van worden verkocht. In deze onderzoeken werden echter alleen de ebooks meegeteld van traditionele uitgevers en alleen ebooks met ISBN’s. Ook werd er geconcludeerd dat de verminderde verkoop van ereaders zou aangeven dat ebooks minder populair worden. Deze conclusie klopt niet want steeds meer mensen lezen ebooks op hun mobiel!
Simone zegt dat het dus juist belangrijk dat je de marketing voor je ebooks moet aanpassen op de nieuwe apparaten die mensen tegenwoordig gebruiken om op te lezen.
Met The Black Sheep Indie heeft Simone altijd voor ogen gehad dat het een ontmoetingsplek wordt voor mensen. Niet alleen voor lezers, maar ook voor self-pubbers om tips op te doen en ervaringen te delen.
Als schaalbare producten wil ze in de toekomst video tutorials gaan doen over het maken van ebooks. Bovendien is ze van mening dat kennis ook schaalbaar is. Meer ervaren schrijvers kunnen hun kennis delen en ze hoopt dan ook dat The Black Sheep Indie in de toekomst een soort van kennisbank kan worden voor self-pubbers.
Simone vind schaalbaarheid bovendien een mindset. Zorg dat je een goed product op de markt brengt, steek er je tijd in en moeite, want je kan er dan jarenlang de vruchten van plukken. Schaalbaarheid is daarom een geruststelling. Je maakt één keer een investering en geniet daarna van de resultaten. Denk dus kritisch na over de investering die je gaat doen.
Investeren blijft een moeilijk punt bij self-pubbers, want ook al zijn deze serieus over hun toekomst, vaak hebben ze het geld nog niet om te gaan investeren in een goede redacteur e.d.
Simone raadt haar schrijvers met een klein budget dan ook aan in de eigen omgeving te gaan kijken naar professionals die eventueel vrijwillig of in ruil voor iets anders hen willen helpen een goed product op de markt te brengen. Zoek elkaar op, want een goed product hoeft niet duur te zijn. Mensen willen elkaar helpen!
Simone’s tips voor self-pubbers over schaalbaarheid.
- Geeft je boek uit op zoveel mogelijk kanalen! Zorg dat zoveel mogelijk mensen jouw producten kunnen zien. Zorg daarbij wel dat je het kanaal kiest dat bij jouw past.
- Stel je verwachtingen bij! Het kan gebeuren dat je boek meteen gaat verkopen, maar de ervaring leert dat dit meestal niet het geval is. Het is een langduriger proces met een product dat lastig is en dat bovendien in een verzadigde markt terechtkomt. Maak een marketingplan en stel je erop in dat het een tijdje gaat duren.
- Schrijf slim! Zorg dat je verhaal óf tijdloos is of dat het een verhaal is dat kenmerkend is voor een bepaalde periode. Een verhaal kan outdated raken, maar daarna komt er weer een tijd dat het kenmerkend wordt voor een bepaalde periode. Of kies voor een thema dat tijdloos is, bijvoorbeeld liefde of verlies.
Heel erg bedankt voor het interview, Simone en tot een volgende keer!
Verder lezen:
Be the first to comment