
Deze keer een blogpost van Sanne Hillemans, schrijfster en self-pubber. Zij buigt zich over de vraag hoeveel geld lezers in de Lage Landen willen neertellen voor een ebook en of ‘goedkoop’ ook ‘slecht’ betekend.
***
Een tijdje terug schreef ik op mijn eigen blog een post over de prijzen van ebooks. In het bijzonder: waarom zijn ze in Nederland eigenlijk zo duur?
Naar aanleiding van deze post vroeg Maria me een gastblog te schrijven.
Ik ben zelf nog maar net begonnen met het uitgeven van mijn eigen werk en zou mezelf nog geen expert noemen, maar wat ik wel kan is dingen bekijken vanuit de kant van de lezer. Dat ben ik zelf immers ook, maar ik heb soms het idee dat uitgevers en auteurs hun lezerskant vergeten. Daarom hoop ik jullie met deze post te inspireren om het belang van je lezer in acht te houden.
De uitgevers*
Eén ding is zeker: uitgevers willen geld verdienen. Ook al wordt het schrijven van boeken doorgaans gedreven door passie, het verkopen ervan is een commercieel gebeuren. Naast veel geld verdienen met een boek is ook de verspreiding daarvan een bedrijfsdoel. Uiteraard zien ze het liever dat honderd man een boek koopt dan slechts tien.
De passie om het verhaal te delen en bij zoveel mogelijk mensen terecht te laten komen wordt constant afgewogen met de wens om geld te verdienen. Daarnaast willen uitgevers ongetwijfeld ook dat papieren boeken goed blijven verkopen. Wellicht zijn ze bang dat een te lage prijs van het ebook ervoor zorgt dat mensen daar meer van kopen (tegen een lage prijs) dan dat ze papieren boeken kopen (tegen een hogere prijs).
De lezers
Ik merk bij mezelf dat ik niet snel een ebook zou kopen van meer dan vijf euro en ik ging er vanuit dat er nog wel meer mensen zo over zouden denken. Ik besloot het meteen te testen middels een poll op Twitter. Universitair gediplomeerden onder ons weten dat dit niets is om over naar huis te schrijven, maar het geeft een idee.
Oftewel, de meeste mensen zouden wel een boek kopen van minder dan vijf euro, maar bijna de helft koopt ook nog wel boeken van minder dan acht euro.
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij verraste dat zoveel mensen nog boeken zouden kopen van meer dan vijf euro en ik vraag me af of dat komt omdat ze het echt een goede prijs vinden, of omdat de markt dit antwoord heeft beïnvloed. Er zijn immers veel ebooks van meer dan vijf euro, dus het is mogelijk dat men de prijzen daarom al normaal is gaan vinden.
Wij Nederlanders (maar eigenlijk gewoon iedereen op de wereld) zijn vaak geneigd om eerder meerdere producten te kopen, in plaats van één product voor hetzelfde geld. Lezers van ebooks kopen dus liever drie ebooks van vijf euro, dan één van vijftien euro. Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen eerder overgehaald zullen zijn om je boek te kopen, als het redelijk geprijsd is.
Zijn goedkope ebooks slecht?
Ik heb tijdens mijn studie psychologie geleerd dat mensen er vaak vanuit gaan dat wat goedkoop is, ook slecht is. Ik vroeg me af of dat ook mee zou spelen bij ebooks, en dat dat misschien de reden is dat goedkope ebooks in Nederland niet gangbaar zijn.
Om te zien of hier een kern van waarheid in zit, stelde ik Twitteraars weer een vraag.
Ik had vooraf verwacht dat niet veel mensen zouden antwoorden met ‘ja’, omdat ik het idee had dat we in Nederland en België toch wel dachten dat wat goedkoop is, slecht is. Nou zijn er wel wat dingen mis met deze poll, want de bewoording is vrij suggestief. De geschreven reacties die erop kwamen waren ook vooral van mensen die überhaupt geen ebooks kopen.
Maar het lijkt er dus op dat mensen boeken van 99 cent echt niet laten liggen. Daar ligt een kans!
Wat ik ook hoor van veel mede-lezers, is dat ze bij een klein prijsverschil tussen een ebook en het papieren boek, ze geen reden zien om het e-book te kopen en ze dus liever voor een papieren versie gaan (krijgen die uitgevers toch nog hun zin!).
Afweging
Voor ons self-pubbers blijft het ook een afweging. Als je het ebook duur maakt, kopen misschien meer mensen je papieren exemplaar en verdien je per verkocht ebook meer. Als je het goedkoop maakt verkoop je waarschijnlijk meer en zal je bereik sneller groeien, maar verdien je per boek minder.
Iedereen moet voor zichzelf bedenken wat ze hierin kiezen en het hangt voor een groot deel af van je doel als schrijver. Wil je slechts een klein zakcentje verdienen, dan loont het om de boeken duurder te prijzen, maar wil je succes op de lange termijn, dan is het zaak dat zoveel mogelijk mensen de boeken lezen. En je bereikt meer mensen, met lagere prijzen.
*Als ik uitgevers gebruik, doel ik op zowel traditionele uitgevers als selfpubbers.
Verder lezen:
Sanne Hillemans is schrijfster en geeft sinds 2017 haar boeken zelf uit, omdat ze ervan overtuigd is dat niemand zo hard voor haar passie wil werken als zijzelf.
Haar eerste roman Voor altijd twintig is gratis te downloaden via haar website sannehillemans.com/gratis en haar tweede roman Circus Cesaria is nu overal verkrijgbaar.
Op haar eigen blog sannehillemans.com/blog schrijft Sanne over boeken, schrijven en meer.
Be the first to comment