
Vorige week kreeg ik een vraag van een schrijver over een onderwerp waar veel self-pubbers mee zitten. ‘Hoe vind ik mijn lezers?’
Het is logisch dat je als schrijver jezelf deze vraag stelt, want jij weet immers in wat voor genre je boek geschreven is. En nu wil je dat het gelezen gaat worden door mensen die houden van dat genre.
Maar het vinden van je lezers, of doelgroep, is erg lastig, vooral in het begin als je nog geen mailinglist heb met enthousiaste fans. Toch is de neiging letterlijk ‘op zoek’ te gaan naar je lezers groot.
Als je vervolgens je lezers probeert te vinden, loopt je echter algauw vast in de vraag ‘Hoe vind ik die dan?’.
Voordat je jezelf echter de vraag stelt hoe je je eigen lezers kan vinden, is het misschien beter om het eerst van de andere kant te bekijken. Dus niet ‘Hoe vind ik mijn lezers?’, maar ‘Hoe vinden de lezers mijn boek?’.
De lezer vindt jou
Hoe de lezers jouw boek vinden is eigenlijk de basis van je marketing. Je zorgt eerst dat je een boek hebt dat gemakkelijk gevonden kan worden door de lezer. Hierbij is goed om de volgende punten op orde te hebben, eigenlijk nog voor je een (e)book uitbrengt.
- Zorg dat de tekst van je boek het beste is dat jij er op dat moment van kunt maken
- Zorg dat je de metadata op orde hebt
- Zorg voor een goede prijs
- Zorg voor een zo wijd mogelijke distributie
Het beste boek
Het eerste punt gaat over de tekst. Jij moet zorgen dat je boek het beste is dat jij er op dat moment van kan maken. Dit doe je door te zorgen dat je weet hoe een goede structuur en verhaallijn in elkaar zit. Je hebt drie dimensionale hoofdpersonen nodig die niet perse ‘leuk’ zijn, maar wel ‘interessant’.
Bovendien is het belangrijk dat het boek voldoet aan de verwachtingen die de lezer heeft van het genre.
Zorg daarnaast voor een professionele edit. Huur een redacteur in en desnoods een schrijfcoach. Luister naar hun advies en leer van hun opmerkingen.
Metadata
Metadata is alles wat met je boek te maken heeft, behalve de tekst. Dus: titel, cover, flaptekst, genre, zoekwoorden, dat soort dingen.
Een pakkende titel en een wervende flaptekst zijn het minste wat je nodig hebt. Vaak is de flaptekst het moeilijkste stuk tekst dat je ooit zult schrijven voor je boek, dus zoek advies over hoe je deze schrijft.
Zorg voor een professionele cover, die het genre aanduidt en tegelijkertijd de sfeer van het boek. De cover is bijna altijd het eerste dat een lezer ziet van je boek, dus het MOET aanspreken en nieuwsgierig maken.
Weet in welk genre je schrijft en kies de juiste uit als je je ebook publiceert. Kies ook de juiste zoekwoorden en vul deze in voor het publiceren. Zoekwoorden en genre zijn een belangrijke manier waarop lezers jouw ebook vinden op bijvoorbeeld Bol en Amazon.
Houdt er rekening mee dat de meeste lezers ebooks op de volgende manier zoeken.
- Ze lezen in een bepaald genre en gaan hierin specifiek zoeken op bijvoorbeeld Bol.
- Daarna zien ze eerst je cover. Deze zien ze in een klein, thumbnail, formaat dus de titel, sfeer en genre moeten dus goed ‘af te lezen’ zijn.
- Als het genoeg aanspreken, klikken ze door om de flaptekst te lezen.
Je hebt letterlijk twee seconden om de aandacht van je lezer te trekken, dus de metadata moet PERFECT in orde zijn!
Goede prijs
Punt 3, de prijs lijkt voor zichzelf te spreken, maar het is een zeer belangrijk marketing onderdeel! Veel lezers willen niet te veel betalen voor een ebook. Een ebook zou nooit meer mogen kosten als een kwart van de paperback.
Houdt er echter rekening mee dat de sweetspot voor de prijs van ebooks momenteel als volgt is:
- Ebooks van >50.000 woorden is €3,99
- Ebooks tussen de 25K en 50K €2,99
- Korte verhalen <20.000 woorden €0,99.
Kun je deze lage prijzen niet bereiken doordat je bijvoorbeeld via Bravenewboorks of Pumbo je ebooks hebt uitgebracht, zorg dan dat je ze daar uithaalt en opnieuw uitbrengt via Kobo, Smashwords/Draft2Digital en Amazon.
Ebooks die via Kobo, Smashwords en D2D zijn uitgebracht komen automatisch op Bol, momenteel nog hét belangrijkste verkooppunt voor ebooks in de Lage Landen.
Wijd mogelijke distributie
Punt 4 haakt in op wat ik hierboven net zei. Zorg dat je ebook naar zoveel mogelijk websites wordt gedistribueerd. Dan heb je de meeste kans dat ze gevonden worden door lezers van jouw genre. Op hoe meer webshops je ebooks te vinden is, hoe beter het is!
Om dit alles goed te krijgen kost tijd en energie. Maar houdt in de gaten dat self-pubben een marathon is, waar geduld een belangrijke rol speelt. Als je hard werkt zul je uiteindelijke worden beloont!
Verder leren:
- Wat is meta data en waarom is dat belangrijk voor mijn boek?
- Hoe prijs ik mijn ebook?
- Drie goedkoopste manieren ebook uitgeven!
- Hoe krijg ik een fantastische voorkant?
Be the first to comment