
Een grote fout die veel schrijvers maken op het moment dat ze beslissen dat ze zelf hun eigen boek gaan uitgeven is denken dat ze kunnen doen wat ze zelf willen. Er kijkt immers geen uitgever mee over hun schouder? Niets is minder waar!
Ook self-pubbers moeten zich houden aan regels. Je hebt zelfs geen keus. Als je succesvol wilt zijn (lees: boeken verkopen aan meer personen dan alleen je moeder en Tante Fietje), dan kun je niet anders dan je houden aan de regels van de erecode.
En die regels gelden niet alleen voor self-pubbers die bezig zijn van het schrijven hun beroep te maken. Want of je nu een hobbyist bent of van het schrijven wilt kunnen leven, het belangrijk dat we super goede boeken op de markt brengen, die professioneel in elkaar zitten. Want zijn onze boeken eenmaal te koop op Bol dan zien miljoenen mensen ze!
Wat zijn die regels dan? Ik heb zelf de regels van de erecode niet bedacht. Mark Coker van Smashwords heeft alle regels opgeschreven in zijn gratis te downloaden boek The Secrets to Ebook Publishing Succes.
De belangrijkste hiervan zijn:
1. Schrijf een supergoed boek
Dit lijkt misschien logisch, maar het is aan jou, de schrijver, om te zorgen dat je boek het beste is dat jij er op dat moment van kan maken. Zorg voor een professionele edit. Huur een redacteur in en desnoods een schrijfcoach. Luister naar hun advies en leer van hun opmerkingen.
2. Let op je geld
Hoe je het ook went of keert, je zult moeten gaan investeren in je boek. Maar er zijn verschillende manieren om dit te doen. Als je denkt dat een redacteur of illustrator het waard is, dan kun je ervoor kiezen daarvoor meer neer te tellen. Maar doe van te voren je huiswerk, zodat je ook datgene krijgt waar je voor betaalt!
3. Zorg voor een goede cover
Er is niets dat potentiele kopers zo snel afschrikt als een amateuristische voorkant. De cover is bijna altijd het eerste dat een lezer ziet van je boek, dus het MOET aanspreken en nieuwsgierig maken, niet verafschuwen.
Zorg dus voor een professionele cover en daarmee bedoel ik: huur een professional in om er eentje te maken!
4. Gebruik goede meta data
Meta data is een heel erg belangrijk onderdeel van je boek. Het is alles wat met je boek te maken heeft behalve de tekst. Dus: titel, cover, flaptekst, genre, zoekwoorden, prijs, dat soort dingen. Je hebt letterlijk twee seconden om de aandacht van je lezer te trekken, dus de meta-data moet PERFECT in orde zijn!
5. Zorg dat lezers je gaan vertrouwen
Het vertrouwen van de lezer opbouwen is het belangrijkste wat je kunt doen voor de verkopen van je boek! Het gaat hier om het telkens weer op de markt brengen van een supergoed boek. Hoe zit het verhaal in elkaar en ben je trouw aan de conventies die er zijn omtrent het genre waarin je schrijft. Breek dit vertrouwen dan zullen je lezers je de rug toekeren.
6. Publiceer op zoveel mogelijk platforms in zoveel mogelijk formaten
Het is simpel. Op hoe meer plekken je boek te koop is, des meer kans heb je dat een potentiele koper je boek onder ogen krijgt. En ogen die je boek zien zijn geld. Publiceer je boek dus niet alleen op Bol, maar ook op Kobo, Amazon e.d. En hierbij gaat het niet alleen over ebooks, maar ook over paperbacks.
7. Geef (sommige) van je boeken gratis weg
In de Engelstalige self-pubwereld is gebleken dat het gratis weggeven van een boek een hele goede marketing strategie is. Je kunt lezers lokken door het eerste deel van een serie gratis te maken, zodat ze van je werk kunnen ‘proeven’. De kaasboer geeft ook gratis blokjes kaas weg aan klanten om te proeven…
8. Wees geduldig en doe je huiswerk
Het succesvol zelf uitgeven van je boeken is een marathon en geen sprint. Het kost tijd om een platform te bouwen en fans te krijgen. Wees dus geduldig. Niet alleen voor het krijgen van verkopen, maar ook voor het schrijven van een supergoed boek. Dat leer je niet zomaar!
9. Bouw een platform, eigenlijk gisteren nog
Het bouwen van een platform als self-pubber heeft alles te maken met jezelf als merk. Ik weet dat dit een moeilijk onderdeel is voor veel self-pubbers, maar als je enige vorm van succes wilt hebben, dan ontkom je er niet aan om te gaan marketen. Voorbeelden van een platform zijn een website, mailinglist, Facebook page, Twitter e.d
10. Denk internationaal
Onze koude kikkerlandjes zijn prachtig, maar je zult moeten toegeven dat er in het Engelstalige gebied veel meer mensen wonen. En mensen zijn potentiele kopers! Blijf dus niet hangen in het Nederlands, maar ga in het Engels schrijven! Vooral als je schrijft in populaire genres zoals romance (inclusief erotica), thriller/suspense, mystery en sci-fi/fantasy.
11. Schrijf een serie
Series zijn populair! Vooral in de al eerder genoemde genres romance, thriller/suspence, mystery en sci-fi/fantasy. Mark Coker geeft in zijn rapport over 2016 dat van de top 1000(!) bestsellers op Smashwords, er 70% deel uitmaken van een serie! Ben je dus nog geen serie aan het schrijven, ga dan serieus overwegen dit wél te doen!
12. Maak een definitie voor wat succes is voor jou
Niet alle schrijvers worden succesvol, als in beroemd. De meeste schrijvers zijn zelfs helemaal niet beroemd, maar sommige daarvan hebben wel een inkomen uit hun schrijven.
Het is belangrijk te bedenken wat succes is voor jou. Zolang het jou voldoening geeft en iets om naar toe te werken ben je goed bezig.
13. Deel je geheimen van self-pubben met anderen, leer van elkaar en help elkaar!
Een groot deel van wat het inhoud om een ‘indie’ te zijn, gaat over respect hebben voor andere schrijvers. Dit kunnen schrijvers zijn die wellicht nog maar net beginnen of ook die al jaren meedraaien in de indie revolutie.
Wij zijn geen concurrenten van elkaar, maar door samen te werken maken we elkaar juist sterker!
Zoek andere self-pubbers op en ga met elkaar in gesprek. Help elkaar en leer van elkaar. Dan ben je pas een echte indie!
De regels van de erecode zijn wat ons self-pubbers maar tot echte indie’s en daarmee een onderdeel van de indie revolutie. Daarnaast is er nog de allerbelangrijkste reden om de regels van de erecode te gaan volgen. Want of je nu een zakcentje wilt verdienen of zelfstandig wilt worden, voor een goed gevoel van eigenwaarde, voor een gevoel van voldoening en een trots op je eigen product, heb je geen keus dan het beste boek te publiceren dat je kan!
Verder lezen:
- Kwaliteitskeurmerk voor zelf uitgegeven boeken: Ja of nee?
- Alliance for Independent Authors, de vakbond voor self-pubbers!
- Vier tips voor de beginnende self-pubber!
mag je zelf de prijs bepalen van je boek? En staat deze dan ook meteen vast? Kun je de prijs later niet veranderen?
Hoi Jan, als self-pubber mag je inderdaad de prijs van je boek zelf bepalen. Er is echter verschil tussen hoe je een ebook kunt prijzen en hoe een papieren boek.
Bij een papieren boek geldt in Nederland en België de Wet op de vaste boekenprijs. Dat betekent dat je de prijs van je boek moet opgeven, zodat ook in alle (web)winkels dezelfde prijs wordt gevraagd. Voor het veranderen van de prijs van een papieren boek gelden daardoor de regels van deze wet. Zo mag je wel een tijdelijke actie doen, maar dat moet je van te voren aangeven. Over de regels van de Wet op de vaste boekenprijs kun je meer lezen op de website van het Commissariaat van de Media (Nederland) en boekenprijs.be (België).
Bij het kiezen van een prijs voor je papieren boek moet je rekening houden met dat boekhandels veelal 40% korting krijgen. Als je via een zelfuitgeefplatform je papier boek uitbrengt, bijvoorbeeld Pumbo of Brave New Books, zul je merken dat je je boek niet onder een bepaald bedrag kunt prijzen. Dit omdat zowel de boekhandel, het CB (voorheen Centraal Boekhuis en distributeur naar boekhandels) als het zelfuitgeefplaform een bepaald percentage krijgen van de prijs. Wat er dan nog overblijft is voor jou.
Voor ebooks is het bepalen van de prijs een stuk gemakkelijker, ook omdat voor ebooks de Wet op de vaste boekenprijs niet geldt. Je kunt een ebook zo hoog of laag prijzen als je zelf wilt (dat wil zeggen op Bol.com niet lager dan 99ct) en naar gelang het platform dat je hebt gekozen om je ebook uit te brengen, bijvoorbeeld Kobo, Smashwords of Amazon, krijg je 60 of 70% van de verkoopprijs. De prijs van een ebook kun je ten allen tijde ook veranderen, zonder dat daar vaste regels voor zijn, zoals bij papieren boeken.
De prijs van een ebook kun je gebruiken als een goede marketingtechniek om je ebook aan de man te brengen. Ik heb meer over ebook prijzen geschreven in de volgende blogpost: https://www.mariastaal.nl/2017/02/06/hoe-prijs-ik-mijn-ebook/
Ik hoop dat dit je vragen wat beantwoord.