
Alhoewel de informatie in deze blogpost nog klopt, heb ik op 23-02-2021 een nieuwe nog uitgebreidere blogpost geschreven over het onderwerp meta data. Lees die post dus vooral ook! Je kunt het vinden via: Hoe verkoop ik meer boeken op webshops als Bol.com?
Je kunt tegenwoordig geen website over marketing of het publiceren van boeken meer bezoeken, of je komt de term ‘meta data’ wel tegen. Maar wat is dat eigenlijk: meta data en waarom is dat belangrijk voor mijn boek?
Stel je hebt een (e)boek uitgegeven en deze is via Bol.com, Kobo of Amazon te koop. Dan wil je natuurlijk ook wel dat potentiële kopers het kunnen vinden en er nieuwsgierig naar worden. Dus wat als de voorkant van je boek ze niet aanspreekt, of de flaptekst? Dan scrollen ze snel door naar het volgende boek op de lijst.
Hier komt meta data om de hoek kijken.
Wat is meta data?
Meta data is alles wat met je boek te maken heeft, behalve de tekst zelf. Hierbij kun je denken aan de voorkant, de flaptekst, de titel, de subtitel, het genre, de prijs, inkijkexemplaar, zoekwoorden e.d.
Kortom alles wat je boek aantrekkelijk maakt voor de lezer en wat het gemakkelijk maakt om het te vinden op zoekmachines zoals Bol.com en Amazon.
Zoekmachines?
Inderdaad, zoekmachines. Webwinkels als Bol.com, Amazon en Kobo zijn zoekmachines, net als Google, alleen met de extra mogelijkheid om dingen te kopen.
En net als je bij Google wilt dat je website of blog zo hoog mogelijk (lees: op de eerste pagina) van de zoekresultaten komt te staan, wil je dat ook met je boek op het moment dat een potentiële koper op zoek gaat naar iets nieuws om te lezen.
Meta data speelt hierin dus een grote rol en gelukkig heb je zelf in de hand hoe het eruit komt te zien.
Voorkant
De voorkant, of cover, is het eerste wat een potentiële koper ziet van je boek. Het is dus van groot belang dat dit er zo goed en interessant mogelijk uitziet, want het hebben van een amateuristische cover is de snelste manier om de koper door te laten scrollen naar het volgende boek.
Een goede cover geeft een duidelijk idee van het genre en tegelijkertijd ook de sfeer van het boek. Ook moet het de koper zo nieuwsgierig maken dat hij doorklikt naar de beschrijving van je boek. En vergeet niet dat je maar anderhalve seconde hebt om hem te doen beslissen.
Titel
De titel van je boek is net als de cover een belangrijke marketingtool. Als je een saaie titel hebt kijken kopers al niet eens verder.
Het is dus zaak een titel te bedenken die eruit springt en bovendien nieuwsgierig maakt.
Flaptekst
De flaptekst is het moeilijkste stuk tekst dat je ooit zult schrijven! Je flaptekst moet namelijk dusdanig aanspreken dat een potentiële koper nieuwsgierig wordt, maar niet zoveel weggeven dat er dingen worden verklapt.
Het mag geen saaie opsomming zijn van je verhaal en het moet een open vraag aan het eind hebben waar de koper zo graag het antwoord op wil hebben dat hij niet anders kan dan je boek kopen.
Bijkans geen makkelijke opgave voor een stukje tekst van 150-200 woorden!
Genre
Veel lezers houden van een bepaald genre. Zo lees ik persoonlijk bijna alleen maar detective verhalen en ik zal echt niet de enige lezer zijn die graag in één genre leest. En daar kunnen wij self-pubbers gebruik van maken.
Want een lezer die graag jouw genre leest, is onderdeel van jouw doelgroep.
Nu is het vinden van hun doelgroep voor een self-pubber bijna net zo iets als de zoektocht naar de Heilige Graal. Gelukkig kan het genre van je boek daarbij al een grote rol kan spelen. Want lezers die van een bepaald genre houden, zullen dit vaak gebruiken om te zoeken naar nieuwe boeken op Bol en Amazon.
Zorg dus dat je weet in welk genre je schrijft en geef dit ook goed aan bij het publiceren.
Prijs
Een van de meest gestelde vragen, zo niet dé meest gesteelde vraag, van schrijvers over self-pubben is ‘hoe prijs ik mijn boek?’. Deze vraag komt telkens weer terug en terecht, want de verkoopprijs van je boek is een zeer belangrijke marketingtool.
Door te spelen met de prijs van je boek, kun je kijken of het beter of juist minder goed verkoopt. Dit is gemakkelijker met je ebook dan je paperback, aangezien voor de laatste de Wet op de vaste boekenprijs geldt. Toch is het voor beide ‘soorten’ boeken goed om na te denken over de prijs.
Wat betreft ebooks zijn er speciale trucjes over komen waaien uit de Engelstalige self-pubwereld die ons hier in de Lage landen ook goed kunnen helpen meer ebooks te verkopen.
Inkijkexemplaar
Iedereen die op een webwinkel als Bol.com of Kobo een boek uitzoekt, kan daarvan een gedeelte inzien voordat hij het koopt. Dit geldt voor zowel ebooks als papieren boeken.
Deze functie is vergelijkbaar met het doorbladeren van een boek dat een klant in een boekhandel doet.
Veel klanten maken gebruik van deze functie, dus is het zaak dat de eerste 10% van je boek er zo goed mogelijk uit komt te zien. Want de eerste indruk is belangrijk!
Zoekwoorden
Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn woorden of een korte combinatie van woorden waarmee je de inhoud van je boek beschrijft.
Door deze zoekwoorden kunnen zoekmachines als Bol.com, Kobo en Amazon, je boek aan de juiste lezers laten zien als deze zoeken naar bepaalde genres en onderwerpen.
Bij de meeste webwinkels mag je zeven tot tien zoekwoorden ingeven. Je hebt dus niet zo heel veel keus en net als bij het genre is het dus zaak je zoekwoorden goed te kiezen. Dan heb je de meeste kans dat je boeken in de zoekresultaten op de eerste pagina komen te staan.
Door te zorgen dat de bovenstaande meta data zo goed mogelijk is en past bij de inhoud van jouw boek, kun je zorgen dat het gemakkelijker wordt gevonden door potentiële kopers. Denk dus goed na over je meta data, zodat je boek de beste kans maakt!
Verder lezen:
- Hoe zorg je dat je een cover krijgt waar lezers niet omheen kunnen? Kijk snel op: Acht tips voor het maken van een boek cover die verkoopt!
- Naast de cover is ook de titel een belangrijk onderdeel van de meta data. Waarom dat is lees je hier: Meer boeken verkopen met een pakkende titel? Ja, dus!
- Meta data is niet het enige wat belangrijk is voor een goede verkoop. Lees deze tips voor meer informatie: Vier tips om lezers jouw boek te laten vinden!
Be the first to comment