Wat betekenen de nieuwe veranderingen op Facebook voor mij?

Je zult het altijd net zien. Is het je eindelijk gelukt een mooi aantal likes te verzamelen op je Facebook page, gaan ze de zichtbaarheid hiervan omgooien en heb je er helemaal niets meer aan.
Maar klopt dat wel? Kun je vanaf nu net zo goed geen aandacht meer besteden aan je Facebook page?

Een aantal jaren geleden was het hebben van een Facebook page als schrijver een must. Via je page kon je gemakkelijk je fans op de hoogte houden van nieuwtjes, kon je like & deel acties doen en kon je bovendien je persoonlijke profiel blijven gebruiken voor, wel, persoonlijke dingen.

Maar als dingen veranderen en het hebben van een Facebook page opeens niet meer erg lucratief is, wat moet je dan doen om je fans te bereiken?

Verschil page en profiel

Even voor de duidelijkheid. Iedereen die lid wordt van Facebook krijgt een persoonlijk profiel. Hier kunnen familie en vrienden ‘vriend’ met je worden. Zo kun je elkaar op de hoogte houden van nieuwtjes, recepten, leuke filmpjes en wat niet meer.

Een aantal jaren geleden kwam er op Facebook de mogelijkheid een zogenaamde ‘page’ aan te maken. Een plek waar je zakelijke nieuwtjes kon delen en waar fans ‘lid’ van konden worden, zonder dat ze ook vriend met je moesten worden op je persoonlijke profiel.
Ideaal natuurlijk, want je wilt niet jan en alleman op je profiel.

Voordelen van een page

De voordelen van het hebben van een page gingen echter verder dan het niet hoeven te bevrienden van vreemden. Op een page kon je veel meer ‘likes’ verzamelen dan op een profiel. Oneindig zelfs. In het begin was het zo dat iedere keer als je een nieuwtje op je page zette, alle fans die je page hadden geliked dit zagen in hun persoonlijke nieuwsoverzicht. Een supermakkelijke manier om heel veel mensen te bereiken met maar één bericht.
Ook konden fans gemakkelijk deze nieuwtjes delen, zodat het in het nieuwsoverzicht van hun eigen profiel kwam te staan, waar vrienden en familie het konden lezen. Zo had je de kans dat je bericht oneindig vaak gelezen werd.

Advertenties

Met de komst van advertenties op Facebook kwam er langzaam verandering in de zichtbaarheid van de berichten die je op je page plaatste. Waar eerst 100% van je fans het lazen, was het algauw nog maar 50%. Toen nog maar 10% en sinds vorig jaar ziet nog maar 2-4% van je fans je berichten.
Tenzij je van je bericht een advertentie maakt en een paar euro betaalt om een X-aantal van je volgers te bereiken.

Hiermee kreeg het hebben van een zakelijke page op Facebook opeens een heel ander tintje en was de lol voor velen er af.

Alleen nog familie en vrienden

En of dat nog niet genoeg was kondigde Facebook twee weken geleden aan dat ze alleen nog maar berichten van familie en vrienden (persoonlijke profielen, dus) laten zien in de nieuwsoverzichten.
Het hebben van een zakelijke page lijkt daarmee helemaal geen nut meer te hebben, want tenzij je geld blijft betalen voor advertenties, zal niemand je berichten meer lezen. En wie wil dat nu?

Omzeilen

Veel pages hebben in de laatste week aangegeven hoe hun fans tóch nog hun berichten kunnen blijven zien. Klik onder ‘Volgend’ ‘als eerste weergeven’ aan en bovendien ook nog ‘Meldingen aan’. Een hoop gedoe, dat heel veel fans niet zullen doen, tenzij ze perse dingen van die page willen blijven zien.
En daar komt nog bij dat zelfs mét deze maatregelen je als fan regelmatig een bericht van een page moet liken, want anders zakt het alsnog weg.

Persoonlijke profiel gebruiken als page

Veel schrijvers die toch contact willen houden met hun fans hebben nu de stappen ondernomen om dan maar hun persoonlijke profiel te gaan gebruiken om hun fans te bereiken. Immers, als je fan ‘vriend’ met je wordt dan zien ze je berichten ‘gewoon’ in hun nieuwsoverzicht. Makkelijk en zonder gedoe.

Maar is het wel slim om dit te doen?

Groep opzetten voor fans
Ook zijn er schrijvers die in plaats van fans toe te laten op hun persoonlijke profiel, een groep opzetten om in contact te blijven met fans. Een groep op Facebook is een soort van mini-forum waar leden met elkaar kunnen praten en berichten achterlaten.
Het is een leuke manier om in contact te komen met je fans, maar ze moeten je groep dan wel weten te vinden.

Te veel gericht op één soort social media

Nu komen we bij de crux van het hele verhaal.

Stel je bent een schrijver en je hebt altijd veel succes gehad met je Facebook page. Misschien heb je door dit succes wel afgezien van het zoeken naar andere manieren om in contact te komen met je fans. Want via Facebook liep alles toch prima?

Helaas kan een groot bedrijf als Facebook doen wat het wil. Het interesseert ze totaal niet wat de gevolgen van hun veranderingen zijn voor jou. Als zij geld willen verdienen (en dat willen ze) met de verkoop van advertenties voor pages, dan zorgen ze dat meer mensen dat gaan doen. Ze nemen maatregelen die ongunstig zijn voor jou, maar je wél dwingen advertenties te kopen om in contact te blijven met je fans.

En het omzeilen van deze maatregelen door je persoonlijke profiel te gaan gebruiken, of een groep, is iets wat in eerste instantie slim lijkt, maar je kunt er donder op zeggen dat Facebook in de nabije toekomst de regels voor persoonlijke profielen en groepen gaat aanscherpen, zodat je er dan alsnog niets aan hebt!

Want wat zijn de voor- en nadelen van het gebruiken van een persoonlijk profiel voor zakelijke doeleinden.

Voordelen:

  • Je omzeilt de noodzaak om advertenties te moeten kopen om je fans te bereiken.
  • Je fans zien ‘gewoon’ jouw berichten in hun nieuwsoverzichten.
  • Je kunt een nepprofiel aanmaken voor je schrijversnaam, zodat je geen last hebt van lage privacy settings (zie nadelen).

Nadelen:

  • Je mag maar 5000 vrienden hebben.
  • Je kunt geen advertenties kopen, ook al zou je dat willen (en hiermee snij je jezelf in de vingers wat betreft promotiecampagnes).
  • Om je fans je berichten te kunnen laten delen, moet je de privacy settings op je profiel zo laag mogelijk zetten, wat het gevoelig maakt voor hackers e.d.

Verboden

Naast deze nadelen is het volgens het regelement van Facebook niet alleen verboden om een nepprofiel aan te maken, maar ook verboden om een persoonlijk profiel te gebruiken voor zakelijke doeleinden.

Toegegeven dat Facebook tot nu toe maar weinig heeft gedaan om deze regels te handhaven, maar als steeds meer bedrijven (ook schrijvers, dus) persoonlijke profielen gaan gebruiken voor zakelijke dingen, dan is het maar een kwestie van tijd dat deze regels aangescherpt gaan worden.

Wat is dus beter?

Het hebben van een Facebook page is niet opeens een slecht idee. Het is nog steeds een goed idee om je page te onderhouden en te updaten met berichten, zodat de fans die je daar nog hebt, zien dat je er nog serieus mee bezig bent om hen op de hoogte te houden.

Het hebben van een Facebook groep is geen slecht idee, maar gebleken is dat de interactie vaak minimaal is. Bovendien kun je bij lidmaatschap van een groep zelf kiezen of je alle berichten die worden geplaatst in de groep op je nieuwsoverzicht wilt zien of maar een paar. Fans kunnen dus wel lid zijn van je groep, maar als ze de berichten hierover uitzetten, omdat ze al té veel berichten in hun nieuwsoverzicht krijgen, bereik je ze alsnog niet.

Al je eieren in één mand

In het Engels is er een goed spreekwoord dat gaat als volgt: ‘Don’t put all your eggs in one basket’. Want als je dat doet en de mand valt, dan zijn alle eieren stuk.
Dit geldt ook voor het in contact komen met je fans. Zoek meer dan één manier om met hen in contact te komen, zodat je nog andere manieren hebt hen te bereiken mochten de regels van een de door jouw gekozen manieren opeens veranderen.

In de Engelstalige self-pubwereld is gebleken dat het hebben van een mailinglist de beste manier is om in contact te komen en blijven met je fans. Als je geen mailinglist hebt en je volledig afhankelijk bent van Facebook, dan zou ik zo snel mogelijk zorgen dat je een mailinglist gaat opzetten op je eigen website.
Want een mailinglist wordt beheerd door jouzelf en jij kunt dus beslissen wat je er mee doet.

Dit hele akkefietje met Facebook geeft maar weer aan dat het nooit goed is maar één manier te gebruiken. De marketing en promotie van je boeken is een samenspel van verschillende dingen. Zorg dus dat je dit goed in orde hebt, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 268 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.