Vijf essentiële stappen bij het zelf uitgeven. Stap 1: Mailinglist

Zelf je eigen boeken uitgeven is leuk, maar iedereen die het al eens heeft gedaan zal beamen dat veel werk is. Nu is hard werken niet iets waar self-pubbers bang voor zijn, maar de hoeveelheid dingen die op je afkomen als je voor het eerst een boek gaat uitgeven is overweldigend. Waar moet je in vredesnaam beginnen?

Mark Dawson, succesvol indie schrijver en marketing goeroe is er heel duidelijk over. Je hoeft, en kunt, niet alles in één keer doen. Dat is onmogelijk. Hij heeft vijf essentiële stappen bedacht je kunt doen om alles wat overzichtelijker te maken.

Deze vijf stappen zijn niet alleen belangrijk voor beginnende self-pubbers. Iedereen die zelf boeken uitgeeft, of je nu één boek hebt uitgegeven of 20, zou eens moeten overwegen om Marks stappen uit te voeren.
Omdat deze stappen zo belangrijk zijn voor iedereen, ga ik er een vijf-delige serie blogposts aan wijden, waarin ik elke stap grondig bespreek.

Marks vijf essentiële stappen zijn:

  1. Mailinglist
  2. Schrijf een serie
  3. Adverteren
  4. Hoge kwaliteit
  5. Blijf leren

Het hebben van een mailinglist is dé belangrijkste marketingtool van een self-pubber!

Ik kan je horen denken: Niet wéér dat gezeur over die mailinglist. Maar helaas is het hebben van een mailinglist nog steeds dé belangrijkste marketingtool die je kan hebben als een self-pubber.
Ik heb het op mijn blog al vaker gehad over de mailinglist, maar deze keer wil ik nog eens wat duidelijker op een rijtje zetten waarom het hebben van een mailinglist toch zo belangrijk is.

Maar eerst even dit.

Een mailinglist is niet hetzelfde als een nieuwsbrief!

Een mailinglist is een lijst met emailadressen van mensen die je de toestemming hebben gegeven om op deze lijst te staan.
Een nieuwsbrief is een email die je zo nu en dan verstuurd naar alle mensen die op je mailinglist staan.

Een nieuwsbrief kan dus een onderdeel zijn van je mailinglist, maar je kunt ook heel goed alleen een mailinglist hebben en nooit een nieuwsbrief versturen. Dat is helemaal aan jou.
De stelling ‘ik ga toch nooit nieuwsbrieven versturen, dus hoef ik ook geen mailinglist’, gaat echter niet op.

Ook als je niet van plan bent om nieuwsbrieven te gaan versturen, is het belangrijk een lijst van emailadressen te hebben van lezers die geïnteresseerd zijn in je boeken. Al was het alleen maar om ze te laten weten dat er een nieuw boek van je is uitgekomen,

Met een mailinglist heb je ZELF controle over wat je fans van je horen!

Social media is leuk en belangrijk. Helaas is veel van wat wij op social media doen niet door ons zelf te besturen.

Wij hebben geen controle over wie wat ziet over onze boeken op social media.

Een goed voorbeeld daarvan zijn Facebook pages. Een aantal maanden geleden heeft Facebook besloten om minder van pages aan mensen te laten zien en weer meer van familie en vrienden.
Dit doen ze niet uit de goedheid van hun hart, omdat ze zo graag willen dat familieleden weer meer met elkaar in contact komen. Dit doen ze omdat ze geld willen verdienen met het aanbieden van advertenties.

Dit soort beslissingen kunnen wij als self-pubbers niets aan veranderen, maar als je een heel imperium hebt opgebouwd alleen uit Facebook page likes en verder geen ‘backup’ plan hebt, dan is de kans groot dat je niet meer in contact kunt komen met je fans.

Het is dus heel belangrijk om wél je eigen controle te houden over wat jouw fans van jou horen, en dat doe je via een mailinglist.

Met een mailinglist kun je meer dan alleen controle houden over wat de fan van je hoort

Een mailinglist is een belangrijke marketingtool, omdat je er veel mee kan. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Je fans laten weten dat je een nieuw boek uit hebt
  • Je fans vragen of ze proeflezers willen worden
  • Je superfans vragen of ze lid willen worden van je ‘street team’
  • Je fans vragen om recensies achter te laten op webshops

En bovendien kun je via een mailinglist ook direct in contact komen met fans, door ze een persoonlijke vraag te stellen in de email die ze van je krijgen als ze zich aanmelden.

Via Mailchimp kun je gratis een mailinglist opzetten

Het opzetten van een mailinglist kan gratis via Mailchimp, maar ook via betaalde sites zoals Convertkit. Ga niet proberen om ‘met de hand’ emailadressen te verzamelen. Ten eerste is dat veel werk en ten tweede zijn er (internationale) regels gebonden aan het verzamelen van emailadressen.

Door een site als Mailchimp of Convertkit te gebruiken, kun je het proces van emailadressen verzamelen automatiseren, wat je een veel werk scheelt. Bovendien hebben dit soort websites alle regels die er zijn al meegenomen in hun set-up.

Zorg in elk geval dat je de fan iets aanbied in ruil voor het afgeven van hun emailadres.

Mensen zijn (terecht) privacygevoelig tegenwoordig en daarom is het niet goed ‘zomaar’ om een emailadres te gaan vragen. Zorg dat de fan iets unieks krijgt toegestuurd in ruil voor het emailadres dat ze afgeven.
Dit kan een gratis kort verhaal zijn, of een extra ‘kijkje in de keuken’ van de wereld waarin jouw verhaal zich afspeelt, bijvoorbeeld extra informatie over je personages.

Wat je ook weggeeft, het moet in elk geval uniek zijn, waarde toevoegen aan de belevenis van de fan en niet te krijgen zijn zonder dat ze lid worden van je mailinglist.
Fans houden van unieke dingen die anderen niet krijgen en zijn daarvoor bereidt hun ‘zwaarbewaakte’ emailadres aan je te geven.

Zorg dat je een link naar je aanmeldpagina van je mailinglist overal op zet

Om te zorgen dat zoveel mogelijk fans de aanmeldpagina van je mailinglist (oftewel, de plek waar ze gratis het uniek ding kunnen downloaden) onder ogen krijgen, is het zaak de link hiernaar toe op zoveel mogelijk plekken te laten zien.

Denk hierbij aan:

  • Voor- én achterin je (e)boeken
  • Op je website
  • Op je social media kanalen, zoals Facebook, Twitter e.d.

Hoe vaker fans de link onder ogen krijgen, de groter de kans dat ze zich gaan aanmelden.

Het opzetten van een mailinglist is eigenlijk een van de eerste dingen die je moet doen als je besluit dat je zelf boeken wilt gaan uitgeven. Zelfs voor de hobbyist is het van belang rechtstreeks toegang te hebben tot je fans. Zorg dus dat je iets unieks produceert om weg te geven, zodat je daarna meteen kunt beginnen met het verzamelen van emailadressen.

Als je meer weer weten over hoe je een mailinglist kunt opzetten en hoe je mensen kunt overhalen zich aan te melden, lees dan de blogposts in de onderstaande links.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.