Facebook advertenties voor beginners!

Je hebt ze vast wel eens gezien op je Facebook tijdlijn. Berichten met in kleine letters ‘gesponsord’ bovenaan. Dit zijn advertenties waar voor betaald is en waarvan Facebook denkt dat jij het interessant zult vinden.

Facebook advertenties zijn ‘big business’ en als self-pubber is het belangrijk te overwegen om zelf ook eens eentje te gaan plaatsen. Want of je het nu eens bent met het beleid van Facebook, met een advertentie heb je wel de kans in een klap een grote groep mensen van het bestaan van je boek te laten weten.

Maar hoe werkt een Facebook advertentie nu precies? Wat moet je wel en wat juist niet doen?
Ik stelde een aantal vragen hierover aan Jan Vermeer, een schrijver en self-pubber die veel ervaring heeft met marketing en promotie.

Jan, fijn dat je te tijd hebt genomen om wat vragen te beantwoorden. Kun je uitleggen wat Facebook advertenties zijn?

Facebook biedt de mogelijkheid om te adverteren op haar platform. Iedereen die Facebook opent, krijgt berichten van vrienden te zien, maar ook van bedrijven en organisaties die je volgt. Van wie je wat je ziet, is afhankelijk van je gedrag en je instellingen op Facebook.
Maar Facebook biedt bedrijven en organisaties ook de mogelijkheid om jou een advertentie te laten zien. Dan staat er klein ‘Gesponsord’ bovenaan dat bericht.

Overigens kun je dat op twee manieren. Je kunt een bericht op je pagina ‘boosten’ door op het knopje ‘Promoten’ te drukken. Dan betaal je Facebook om je bericht aan meer mensen te laten zien, of om je bericht aan een specifieke doelgroep te laten zien. Dit is echter niet heel effectief. Beter is het om een echte advertentie te maken met Facebook’s ‘Advertentiebeheer’.

Bij Advertentiebeheer kun je een foto of video uploaden, tekst en links toevoegen. Ook heb je meer mogelijkheden om je doelgroep te selecteren.

Waarom is het goed als self-pubber toch eens een Facebook advertentie te plaatsen?

Facebook-advertenties zijn een middel om jou en/of je product onder de aandacht te brengen. Maar je moet wel een strategie hebben.

Eén strategie is het boek dat je verkoopt te adverteren. In dit geval kan het lonen om een advertentie over je boek te maken en die aan mensen te laten zien die geïnteresseerd zijn in het soort boek dat jij hebt geschreven.
In dat geval wordt de advertentie gelinkt naar waar je boek te koop wordt aangeboden, zoals Bol.com, Amazon, je eigen webshop e.d.

Voor sommige mensen werkt bovenstaande strategie goed.
Voor mij, en ook veel andere schrijvers, werken Facebook advertenties vooral goed om je boek weg te geven en daarmee mensen lid te maken van je mailinglist.

Weggeven? Waarom zou je dat doen?

Een boek verkopen, is eigenlijk net als daten. Het werkt het beste als iemand je introduceert bij je date. En als je dan wordt geïntroduceerd, doe je niet direct een huwelijksonderzoek. Je drinkt eerst een keer koffie of je gaat een keer samen eten.

Ik geef daarom mijn debuutroman Kameraad Zhang gratis digitaal weg aan mensen die zich aanmelden voor mijn emaillijst. Een deel van de mensen zal het boek daadwerkelijk lezen en een volgend boek kopen. Van die lezers moet je het hebben.

Een tweede strategie is dus om in je Facebook advertentie reclame te maken voor het gratis boek en de link in die advertentie te laten uitkomen op de aanmeldpagina voor je mailinglist, ook wel landingpage genoemd.

Hoe kun je een Facebook advertentie plaatsen?

Er zijn online tutorials (handleidingen en uitleg) te vinden hoe je een Facebook advertentie plaatst.

Je kunt beginnen met het maken van een advertentie via je Facebook page. Klik op de drie stipjes, naast ‘Delen’ onder je omslagfoto en kies dan ‘Advertentie maken’.

Nogmaals: houdt in de gaten dat de ‘Bericht promoten’ knop onder een bericht dat je hebt geplaatst op je Facebook page, niet hetzelfde is als een advertentie. Deze knop laat tegen betaling wel je bericht aan meer mensen zien, maar geeft je niet voldoende controle om je doelgroep en interesses in te stellen.

Waar moet je rekening mee houden bij het plaatsen van een Facebook advertentie?

Om te beginnen is het belangrijk dat je het juiste doel selecteert, zodat je de juiste mensen de juiste advertentie laat zien met het juiste aanbod. Dat vergt dus wat experimenteren.

Bij Facebook kun je kiezen uit verschillende doelen. De meest gekozen zullen zijn ‘Optimaliseren voor verkeer’ (dan probeert Facebook zoveel mogelijk mensen op jouw site te laten komen) en ‘Optimaliseren voor conversie’, dan probeert Facebook zoveel mogelijk mensen te vinden die abonnee worden of je boek kopen.

Als je een keuze hebt gemaakt, moet je daarna de juiste mensen vinden. Dat kan onder meer door leeftijd, locatie, taal, geslacht en bovenal interesses te selecteren. Schrijf je boeken à la de Da Vinci Code? Dan kun je mensen selecteren met als interesse ‘Dan Brown’. Of kies een film als ‘Eat Pray Love’ als jouw lezers van die stijl houden.

Ik schrijf zelf in het christelijke genre en kan bijvoorbeeld mensen selecteren die ‘Christendom’ leuk vinden.

Maak je doelgroep specifiek, maar wel groot genoeg (100.000 of meer mensen). Facebook doet de rest. Zij zullen ervoor zorgen dat je tegen zo laag mogelijke kosten je doel bereikt.

Daarna moet je de advertentie maken. Er zijn verschillende opties, maar de meest gekozen is een plaatje plus tekst. Je plaatje mag niet teveel tekst bevatten en moet aan bepaalde afmetingen voldoen. Je kunt dus niet alleen de cover van je boek plaatsen.

Een pro tip is dat je een zogenaamde Facebook-pixel op je site kunt plaatsen. Dat is een stukje code, waardoor Facebook inzicht krijgt in wat je bezoekers doen op je site. Als er eenmaal voldoende bezoekers zijn geregistreerd, kun je in de advertentieomgeving van Facebook een ‘vergelijkbare doelgroep maken’, oftewel mensen die lijken op je websitebezoekers. Als je een advertentie maakt voor deze nieuwe doelgroep, is de kans dat je de juiste mensen op je site krijgt veel groter. Je kosten gaan naar beneden en je haalt meer uit je advertenties.

Hoe werkt dat met die kliks waar je voor moet betalen?

Natuurlijk moet je betalen voor Facebook advertenties. De beste manier is om Facebook de prijs te laten bepalen via een soort veiling. Je kunt daar natuurlijk wel een plafond opzetten: welk bedrag wil je maximaal uitgeven op een dag?

Op sommige dagen krijg je meer waar voor je geld dan op andere. Facebook beperkt het aantal advertenties dat ze laten zien aan hun gebruikers. Gelukkig maar, anders zou niemand Facebook meer gebruiken. Op een dag waarop meer aanbod is voor mensen uit jouw doelgroep gaat de prijs per klik (= conversie) omhoog.

Je geeft nog steeds je ‘dagbedrag’ uit, maar je krijgt er bijvoorbeeld minder nieuwe abonnees voor.

Kun je ook een Facebook advertentie plaatsen op je persoonlijke profiel?

Nee. Je kunt alleen Facebook-advertenties plaatsen vanuit een je Facebook page. Daarom is het ook belangrijk als schrijver een Facebook page te houden, ook al krijgt maar 2% van de mensen die je page hebben geliked je berichten te zien.
Zonder page heb je dus geen mogelijkheid tot het plaatsen van advertenties op Facebook.

Wat zijn jouw ervaringen en resultaten met Facebook advertenties?

Heel positief. Mijn mailinglist is gegroeid van 600 toen ik begon, naar 4600 nu. Die groei is voor 80 procent te danken aan Facebook advertenties. Gemiddeld kost een nieuwe abonnee me nu €0,30 – €0,40, maar die investering verdien ik meestal binnen een maand weer terug.

Ik adverteer overigens niet elke maand, omdat je er best wel wat tijd aan kwijt bent. Als de advertentie eenmaal loopt, hoef je niet veel aan te passen. Maar zeker in het begin, moet je toch testen doen met verschillende advertenties en doelgroepen om te kijken wat werkt.

Wat mij echter de meeste tijd kost, is ‘customer support’. Mijn emailstrategie is erop gericht een band op te bouwen met lezers. Dus ik nodig ze uit te reageren. Het aantal emails neemt dan ook fors toe. Sommige mensen kunnen iets niet downloaden of openen. Hoewel ik een hulppagina heb, moet ik soms toch even persoonlijk een bestand mailen of ander advies geven.

Ook krijg ik bedankjes en feedback op mijn boeken en/of vragen. Erg leuk, maar wel tijdrovend en soms intensief. En het voelt niet goed als ik mails lang laat liggen.

Heel erg bedankt voor je uitleg Jan! Facebook advertenties zijn dus een goede manier om je boek onder de ogen van je doelgroep te krijgen, mits je gaat experimenteren en een strategie hebt bedacht.

Verder lezen:

Over Jan Vermeer
Jan Vermeer is een schrijver en self-pubber van christelijke boeken. Hij heeft een succesvolle promotiecampagne gedaan om zijn mailinglist te vergroten en een online cursus opgezet waar geïnteresseerden naartoe worden geleid via een serie automatische emails.
Jan heeft tot nu toe elf boeken geschreven, waarvan vier christelijke romans/thrillers.

Je kunt Jan vinden op zijn website www.schrijver-janvermeer.nl, of op Facebook: @jan.vermeer1.

About Maria Staal 215 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

2 Comments

  1. Wat een goed artikel voor de beginner. Ik ben de doelgroep: een beginner die het aan het uitzoeken is.

    Ik heb zelf nu twee keer geëxperimenteerd met het boosten van blog berichten op mijn Facebook pagina. Dat levert wel verkeer op naar mijn blog, maar nog geen enkele like op Facebook, noch een follower op mijn blog.

    Het grootste gemis van de promoties is dat ik niet specifiek kan aangeven wat de doelgroep is. Ik begrijp dan ook uit dit artikel dat het daarom de plank wat mis slaat.

    Toch had ik beide keren een grote piek in de hits/views op mijn blog van 3x zoveel als normaal. Ook gaf het 2x zoveel hits als wanneer ik het op een gerichte Facebook groep deel. Dus het doet allemaal wel wat.

    Ik heb nog geen gratis boek om weg te geven, dus die advertenties moeten misschien nog even wachten.

    Wat ik afleid uit Jan z’n cijfers, is dat hij zo’n €1600 heeft uitgegeven aan adverteren om die extra 4000 leden te krijgen. Als elk lid een boek koopt op de lange termijn, met zeg €3 netto opbrengsten per boek, dan heb je €12.000 inkomsten, waarvan €10.400 winst (vóór de belasting eraf gaat). Dat is duidelijk een goede omzet en investering. Bovendien geeft Jan 11 boeken uit, dus de kans op meer is groot. Een klein aantal zullen ze allemaal kopen.

    Dat tikt dus lekker door.

    Heel erg bedankt voor de gedetailleerde informatie. Daar kan ik wat mee.

    • Hoi Astrid, fijn dat je wat hebt aan de informatie in deze blog post.

      Het klopt inderdaad dat het boosten van een blog bericht een piek kan opleveren van hits op je blog. Maar zoals je hebt zelf hebt ervaren is het lastig daar ook blijvende ‘fans’ uit te halen.

      Het plaatsen van een reguliere Facebook advertentie is trouwens ook mogelijk zonder dat je een gratis boek weggeeft. Jan gebruikt het gratis weggeven met succes, omdat hij het heeft gekoppeld aan zijn mailinglist, maar je kunt ook een Facebook advertentie plaatsen om bijvoorbeeld de verkopen van je al bestaande boek(en) te vergroten.

      Dit wordt hierboven beschreven door Jan onder ‘strategie 1’. In plaats van naar een gratis boek (en aanmeldsysteem voor een mailinglist) laat je de link dan bijvoorbeeld gaan naar de boekenpagina van je boek op Bol.com, zodat mensen het daar meteen kunnen kopen.

      Maar je kunt natuurlijk ook wachten met het plaatsen van een advertentie tot je een gratis boek hebt. Wat je ook besluit te doen, succes! :)

Leave a Reply to Maria Staal Cancel reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.