Zes tips om meer ebooks te verkopen via Kobo!

De Nederlandstalige ebook markt lijkt erg gericht te zijn op Bol.com, maar vergeet niet dat Kobo ook een steeds grotere rol gaat spelen in de verkoop van ebooks in onze kikkerlandjes.
Zaak dus om niet alleen je ebooks via de Kobo webshop te verkopen, maar ook om zoveel mogelijk lezers te laten weten dat ze daar te koop zijn.

Hieronder een zestal tips die de verkoop van je ebooks op Kobo kunnen bespoedigen. Deze tips komen van Camille Mofidi, de European manager van Kobo, die een paar weken geleden een zeer informatief interview gaf op de podcast van Joanna Penn.

Tip 1: Publiceer je ebooks rechtstreeks op Kobo

Er zijn verschillende manieren om je ebooks op de webshop van Kobo te krijgen, maar ik raad iedereen toch aan dit rechtstreeks te doen. Publiceren op Kobo kan eenvoudig via hun Nederlandstalige website Kobo Writing Life.

Waarom rechtstreeks op Kobo publiceren en niet via een distributeur als Smashwords, Draft2Digital of Xinxii? Omdat je via Kobo veel meer controle hebt over de prijzen die je kunt vaststellen voor je ebooks. Bovendien krijg je voor een ebook van €1.99 of hoger 70% royalty’s.
Ook kun je in aanmerking komen voor specifieke aanbiedingen (zie de tips hieronder).

Kobo is een van de weinige webshops waar Nederlandstalige indies rechtstreeks terechtkunnen. Maak er dus gebruik van!

Tip 2: Zorg dat je links naar je Kobo ebooks overal hebt staan

Dit lijkt een open deur, maar heel veel self-pubbers vergeten de links naar hun ebooks op webshops specifiek te vermelden. Je kunt er domweg niet vanuit gaan dat lezers zelf je ebooks gaan googlen. Zorg dat je het ze makkelijk maakt je ebooks te vinden, door hen de links naar je boekenpagina op Kobo op zoveel mogelijk plekken aan te bieden.

Hierbij kun je denken aan je eigen website, maar ook op de verschillende social media die je gebruikt.

Tip 3: Zorg dat je de verkoopprijs voor elk land invult

Via het Kobo dashboard kun je voor ieder ebook heel specifiek de verkoopprijs per land aangeven. Als je in het Nederlands schrijft lijkt het een beetje omslachtig en onnodig om voor ieder land een aparte prijs aan te geven, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Misschien is er wel iemand in Hong Kong die jouw ebook wil kopen en dan is het beter een ‘goede’ prijs te laten zien (zoals afgerond op 0,99), in plaats van de verkoopprijs aan een valutaberekening over te laten.

Het instellen van de prijzen per land is bovendien gemakkelijk te regelen. Kobo geeft je zelfs per land aanbevelingen welke verkoopprijs je het beste kunt doen.

Ga in je dashboard naar het ebook dat je wilt prijzen en klik dan ‘De prijs vaststellen’. Klik dan op ‘wijzig je prijs’ en je kunt van start!

Even terzijde, ik zag net bij het maken van de screencap dat Kobo het woord ‘royalty’ heeft vertaald met ‘koninklijk huis’… :)

Tip 4: Boxsets zijn hot!

Een boxset is een ebook dat meerdere ebooks van één serie bevat. Een boxset kan duurder worden aangeboden, maar is vaak net even goedkoper dan de prijs voor de individuele ebooks bij elkaar opgeteld. Op die manier kun je lezers lokken.

Het maken van een boxset werkt het beste als je serie hebt van meer dan drie ebooks. Stel je serie bestaat uit vijf ebooks. Je kunt dan bijvoorbeeld de eerste drie in een boxset doen en de laatste twee individueel verkopen.

De trend in self-publishing lijkt op dit moment te zijn om supergrote boxsets te creëren. Het gaat dan om boxsets met 6-10 ebooks, die voor een hogere prijs worden verkocht. Een aanbiedingsstrategie die dan wordt gebruikt is om de boxset behoorlijk af te prijzen, zeg van €50 naar €25. Dit trekt lezers aan en bovendien houdt je er nog steeds 70% royalty’s aan over.

Tip 5: Meedoen met aanbiedingen via Kobo

Kobo heeft twee verschillende manieren om mee te doen aan promoties die ze zelf runnen. Eentje voor Engelstalige ebooks en eentje voor Nederlandstalige ebooks.

Als je Engelstalige ebooks via Kobo hebt gepubliceerd, dan kun je Kobo vragen een ‘aanbiedingen tab’ toe te voegen op de dashboard.

Onder deze tab staan verschillende aanbiedingen (meestal per genre) waarvoor je je ebook kunt aanmelden. Soms moet je betalen voor de aanbieding, soms vraagt Kobo van elk verkocht ebook een percentage van de royalty’s, bijvoorbeeld 10%.

Aangezien de meeste aanbiedingen onder deze tab gratis zijn, is het een goed idee je ebooks aan te melden. Verkoop je niks, dan kost het je ook niks. Het levert je in elk geval wat zichtbaarheid op en dat is nooit weg.

Schrijf je dus in het Engels, dan kun je Kobo de aanbiedingen tab laten toevoegen door een mailtje te sturen naar writinglif@kobo.com. Deze mail moet wel in het Engels zijn. De tab heet dan ‘promotions tab’.

Schrijf je in het Nederlands dan is er helaas geen aanbiedingen tab, maar je kun wel een email sturen naar writinglife@kobo.com om je ebook op die manier in aanmerking te laten komen voor lokale aanbiedingen.
Vertel hun in deze email (en ook die zal in het Engels moeten) alles over je ebook(s), in welke taal het geschreven is, en hoeveel ebooks je hebt.

De email wordt dan doorgestuurd naar het Europese kantoor van Kobo, die dan contact met je opnemen. Vertel hun vooral wat voor promotie je voor ogen hebt en dan gaan zij kijken wat ze kunnen doen.
Kobo heeft goede contacten met lokale verkopers binnen Europa en zo kunnen ze kijken of er een aanbieding op te zetten is.
Bovenstaande werkt het beste als je dingen zelf goed plant en een redelijke tijd van te voren contact opneemt.

Dit is dus meer werk als het gebruik van de Engelstalige aanbiedingen tab, maar het is wel de moeite waard om eens na te denken over wat je allemaal kunt gaan doen.

Tip 6: Zelf een aanbieding instellen

Als laatste geeft het dashboard van Kobo de mogelijkheid om zelf een tijdelijke verlaging van je ebook in te stellen. Dit doe je door op dezelfde pagina waar je de prijs van je ebook kunt instellen, helemaal onderaan te klikken op ‘stel een uitverkoop in’.

Je kunt dan de periode van je prijsverlaging ingeven, als ook de tijdelijk prijs. Vergeet ook hier niet de prijzen voor alle landen in te stellen, tenzij je natuurlijk een speciale actie wilt doen voor een bepaald land, zeg Nederland.

Op het moment dat de aanbieding begint, kun je via je website en social media je lezers van de tijdelijke prijsverlaging op de hoogte stellen.

In de Engelstalige self-pubwereld is de meest gesteld vraag of een indie zijn/haar ebooks exclusief of wijdt aanbiedt. Hiermee wordt gedoeld op de monopolypositie die Amazon heeft met het aanbieden van de mogelijkheid om ebooks te plaatsen in KDP Select. Dit betekend dat het ebook exclusief alleen maar op Amazon te koop mag zijn en nergens anders.

Veel indies kiezen hier voor, maar een andere groep blijft liever uit Select, zodat zij zo wijdt mogelijk (lees: overal) hun ebooks te koop kunnen aanbieden.
Ik ben persoonlijk een voorstander van het zo wijdt mogelijk aanbieden van je koopwaar. Niet iedereen wil via Amazon ebooks kopen en als je hen bij voorbaat het kopen van je producten al onmogelijk maakt, kan dat tot frustraties leiden bij je fans.

Nu heeft Bol.com niet de clausule van exclusiviteit, zoals Amazon dat heeft met Select, maar tóch zijn er veel self-pubbers die alleen hun ebooks te koop aanbieden op Bol.com.
Maar ook voor Nederlandstalige ebooks kan ik je aanraden zoveel mogelijk verkooppunten te vinden. Want des te meer mensen je ebooks onder ogen krijgen, hoe meer je er daadwerkelijk verkoopt.

De bovenstaande tips kunnen helpen je ebooks op Kobo meer zichtbaar te maken, waardoor je verkopen op deze site, buiten Bol.com om, omhoog zullen gaan.

Verder lezen:

  • Wat is een goede prijs voor je ebook? Hoger of juist lager dan de prijs van je papieren boek? Wat zijn je keuzes en hoe kun je de prijs gebruiken voor marketing? Hoe prijs ik mijn ebook?
  • Hoe publiceer je als self-pubber je eigen ebook? In deze infographic staat alles gemakkelijk op een rijtje. Hoe publiceer ik een ebook?
  • Het uitgeven van ebooks kan op verschillende manieren. Er zijn echter een drietal gemakkelijke, gratis manieren met bovendien goede royalty’s. Drie goedkoopste manieren ebook uitgeven!
About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

2 Comments

  1. Een andere mogelijkheid om ebooks te verkopen is via een winkel op ecwid.com.
    Hier kun je in de gratis versie 10 producten verkopen. Betalingen te koppelen aan bankrekening, PayPal Mollie en diverse creditcards. Met 1 link op je website of social media breng je je hele oevre onder de aandacht.
    Groet,
    Henk Rostohar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.