
Over de afgelopen twee weken is er niet veel nieuws te melden uit de uitgeefwereld en dat komt mooi uit aangezien ik de laatste week van het jaar was geveld door de griep. Dus daarom deze keer een iets ander nieuwsoverzicht dan normaal, namelijk wat voorspellingen van mijn kant over wat er allemaal op stapel staat voor de Nederlandstalige self-pubwereld in 2019.
Soms lijkt het of er niet veel gebeurd in de Nederlandstalige self-pubwereld en dat alles maar een beetje aan het voortkabbelen is. Maar niets is minder waar.
Het mag dan een feit zijn dat wij in de Lage Landen op technisch self-pub gebied meerdere jaren achterlopen op de Engelstalige landen, dat wil niet zeggen dat er hier niets gebeurd, of te gebeuren staat.
Ook in de Nederlandstalige uitgeefwereld wordt het self-pubben steeds populairder. Steeds meer schrijvers kiezen er voor om hun boeken zelf uit te geven. Technisch gezien kunnen we ook voor een groot deel hetzelfde als reguliere uitgevers kunnen. Het enige wat nog lastig is, vooral om ook nog wat royalty’s aan over te houden, is het publiceren van papieren boeken.
Omdat we bijna net zoveel kunnen als reguliere uitgevers, wordt het steeds belangrijker dat we perfecte producten op de markt brengen. Producten die niet te onderscheiden zijn van die van regulier uitgegeven schrijvers.
Dit vergt een denk- en werkwijze waar professionaliteit het belangrijkste is. En professionaliteit betekent investeren.
Ik denk dat we in de Nederlandstalige self-pubwereld momenteel op een omslagpunt zitten. Niet alleen op technisch gebied, waar de mogelijkheden voor self-pubbers steeds groter worden, maar ook op het gebied van professionaliteit. Er komen steeds meer zelf uitgegeven boeken bij en om zichtbaar en aantrekkelijk te zijn voor de lezer, kunnen wij niets anders dan steeds maar weer betere producten op de markt te brengen.
Wij als self-pubbers moeten anders gaan denken over onze werkwijze en de producten die dit voortbrengt om ook maar een klein beetje mee te kunnen doen in de snel veranderende en concurrerende markt.
Gelukkig waren er in 2018 al tekenen dat self-pubbers anders gaan denken. En dat is maar goed ook, want er staan een paar grote veranderingen op stapel voor 2019.
Papieren boeken uitgeven blijft lastig voor de self-pubber
Hoe je het ook went of keert, papieren boeken uitgeven is een uitdaging voor self-pubbers. Dat is het altijd al geweest en dat zal het voorlopig ook blijven.
Er zijn verschillende manieren om je papieren boek te publiceren op Bol.com. Het is niet het doel van deze blogpost om in detail uit te leggen hoe dat werkt. Het is echter een feit dat totdat er een betrouwbare methode komt om zonder tussenkomst van het CB je boeken op Bol.com te krijgen, de self-pubber genoegen zal moeten nemen met weinig royalty’s of het dusdanig hoog prijzen van boeken dat ze niets meer verkopen.
Helaas blijft het dus kiezen uit twee kwaden. Dat neemt niet weg dat er meer manieren zijn voor de self-pubber om hun verhalen onder ogen van lezers te krijgen en gelukkig bieden die andere methoden wel mogelijkheden in 2019.
Ebooks blijven een steeds grotere rol spelen
Ik geef toe dat papieren boeken lezen in de Lage Landen nog steeds populairder lijkt dan het lezen van ebooks. Toch gaat de verkoop van ebooks elk jaar nog steeds een beetje omhoog. Online is ruim een kwart van het aantal verkochte boeken een ebook. Let er wel op dat deze cijfers komen van het CB en dus zijn alleen verkopen meegerekend van ebooks met en ISBN. In de Lage Landen worden ook ebooks verkocht zonder ISBN, veelal uitgegeven door self-pubbers. Deze worden dus niet meegeteld in de cijfers.
Mijn voorspelling is dat ebooks in 2019 een grotere rol gaan spelen. Waarom? Ook omdat het abonnementslezen (zie hieronder) nog steeds in populariteit stijgt. Als je verhaal niet is uitgegeven als ebook, dan loop je verkopen mis!
Zaak dus om te zorgen dat je verhaal ook als ebook te koop is en niet alleen op Bol.com, maar ook op Kobo, Amazon en de iStore.
Abonnementslezen wordt steeds populairder
Enkele jaren gelden kwam Kobo in samenwerking met Bol.com met het abonnementslezen Kobo Plus. Maar Kobo Plus is niet de enig manier om via een abonnement ebooks te lezen. Scribd is ook toegankelijk voor lezers uit Nederland en België en Kindle Unlimited is toegankelijk voor lezers met een account bij het Duitse Amazon.
Uit de cijfers van het CB over het tweede kwartaal van 2018 blijkt dat het abonnementslezen in twaalf maanden met 803% is gestegen ten opzichte van de twaalf maanden daarvoor.
Niet iedereen is tevreden over de effecten van het abonnementslezen. Veel self-pubbers klagen dat ze per gelezen ebook minder krijgen aan royalty’s dan als ze deze zouden hebben verkocht.
Sommige self-pubbers gaan hun ebooks hoger prijzen, zodat ze meer geld overhouden aan de uitleningen, omdat de prijs van het ebook mee wordt genomen in de berekening van het royalty percentage voor uitleningen.
Ik begrijp dat dit noodgreep is, maar hiermee haal je ook de kans van gewone verkopen van je ebook onderuit.
Maar of we het nu leuk vinden of niet, het abonnementslezen blijft en is vooral populair bij lezers van genre fictie, zoals NA, erotica, detectives en science fiction.
‘Pay to Play’ krijgt ook hier langzaam invloed
In de Engelstalige self-pubwereld gaat het komende jaar een grote verandering plaatsvinden. Waar Amazon eerder een webshop was waar je met goede meta data (cover, flaptekst, genres en zoekwoorden) een heel end kon komen, gaan hier nu advertenties een grote rol spelen.
Amazon gaat van een ‘voor iedereen bereikbaar mits’ manier van werken naar een zogenaamd ‘Pay to Play’ model. Dit houdt zoveel in dat als je betaald voor een advertentie, je boeken zichtbaar worden voor een groter publiek. Betaal je niet, dan verdwijnt de zichtbaarheid met rasse schreden.
Er is binnen de Engelstalige self-pubwereld veel commotie ontstaan over de verandering naar een Pay to Play model. Sommige indies zien het als de doodsteek voor de self-pubindustrie, terwijl anderen het juist toejuichen en het zien als het ‘volwassen worden’ van hun kindje.
Op dit moment lijkt er op Amazon Nederland nog geen echte verandering plaatst te vinden naar het Pay to Play model. Maar het is slechts een kwestie van tijd dat Amazon ook voor deze webshop aanpassingen gaat doen. Net als op de Engelstalige webshops van Amazon zullen we dan moeten gaan betalen voor advertenties om onze producten zichtbaarheid te geven.
En ik denk niet dat het gaat stoppen bij Amazon. Mijn voorspelling is dat naast Amazon NL er ook bij Bol.com en Kobo een verandering in het verdienmodel gaat komen en dat er steeds meer nadruk zal komen te liggen op Pay to Play.
Als self-pubbers doen we er goed aan ons hierop voor te bereiden. We kunnen niet anders dan ‘volwassen’ worden en dit doen we door een professionaliseringsslag te maken voor de manier waarop we kijken naar het zelf uitgeven van onze boeken.
Trouwens, Nederlandstalige self-pubbers die in het Engels schrijven krijgen dít jaar al te maken met Pay to Play. Ik kan deze schrijvers aan raden rond te gaan hangen op Engelstalige self-pubforums zodat je weet wat er speelt en je je marketing strategie erop aan kunt passen. Via deze link kun je meer lezen over de veranderingen die op stapel staan in de Engelstalige self-pubwereld.
Supergoede meta data wordt steeds belangrijker
Zoals hierboven al blijkt komt er een professionaliseringsslag aan binnen de Nederlandstalige self-pubwereld. Nu is het altijd al zo geweest dat supergoede meta data belangrijk was, maar als je moet gaan betalen voor zichtbaarheid, dan wil je ook dat je product er zo goed mogelijk uitziet. Anders raak je alleen maar geld kwijt.
Maar óók als het Pay to Pay model nog even op zich laat wachten is het hebben van supergoede meta data het belangrijkste voor een zelf uitgegeven boek.
Bol.com heeft bijvoorbeeld een aanbevelingsalgoritme die draait op hoge waardering van de lezer (sterren en recensies) en goede verkoopcijfers.
Het is een cirkel die alleen maar groter (lees: meer zichtbaarheid en meer verkopen) of kleiner (lees: minder zichtbaarheid en minder verkopen) wordt. Maar dit heb je zelf in de hand door de meta data zo perfect mogelijk te maken.
En perfecte meta data betekent investeren. Je kunt er niet meer onderuit om geld neer te tellen voor professionele redactie, voorkant en vormgeving. Wil je boeken verkopen, dan moet je jezelf een meer professionele instelling aanmeten. En daar is niks mis mee. Want kwalitatief betere zelf uitgegeven boeken, betekent een vermindering van het stigma dat zelf uitgegeven boeken altijd bagger zijn.
Professionalisering betekent een win-win voor iedereen. De schrijvers verkopen meer en de lezers krijgen betere boeken onder ogen.
Audioboeken nemen een grote vlucht
Naast ebooks wordt 2019 het jaar dat audioboeken echt op de kaart komen te staan. Steeds meer mensen luisteren graag naar een boek en daar moeten wij op inspringen.
Tot voorkort was het voor self-pubbers niet mogelijk om zelf audioboeken uit te geven. Maar via FindawayVoices is dit nu wél mogelijk.
Als je via Findaway Voices een audioboek uitgeeft, dan wordt deze gedistribueerd naar Kobo, Amazon én naar Storytel. En deze laatste wordt steeds populairder in de Lage Landen.
Het produceren van een audioboek is niet goedkoop. Reken op zo’n €3000 voor een boek van 80.000 woorden. Toch is het produceren van een audioboek het overwegen waard. Misschien niet op de korte termijn, maar zeker op de langere termijn (lees: een jaar of twee), omdat net als het abonnementslezen, audioboeken alleen nog maar populairder zullen worden.
Een self-pubber die serieus is en graag een deel van zijn inkomen wil gaan halen uit het schrijven van boeken, doet er goed aan rekening te houden met het volgende.
- Perfecte meta data;
- Verkoop op zoveel mogelijk verschillende webwinkels;
- Verkoop in zo veel mogelijk verschillende formaten, zoals: paperback, ebook, audioboek, grootletter en hard cover.
Alleen dan heb je de kans succesvol te zijn als zelf uitgegeven schrijver.
Meer websites die de self-pubber ‘helpen’
Deze laatste voorspelling voor 2019 is er eentje die ik liever niet zou doen. Want daar waar een bepaald verdienmodel populair wordt, komen ook de oplichters en louche figuren hun slag slaan.
De laatste jaren zijn websites die hulp bieden bij het uitgeven van je eigen boek als paddenstoelen uit de grond geschoten. Een aantal van deze zijn volkomen betrouwbaar en zijn oprecht in hun doelstelling dat ze de indie willen helpen een goed product op de markt te brengen.
Helaas is er ook een groot deel die dit niet is. Deze bedrijven zijn onbetrouwbaar en er alleen op uit om zoveel mogelijk geld te verdienen door zo weinig mogelijk te doen. Vanity uitgeverijen zijn daar een goed voorbeeld van.
Het self-pubben wordt nog steeds populairder, dus zullen er ook steeds meer ‘aanhangsels’ bijkomen. Dit maakt het er voor de self-pubber niet makkelijker op om te zien wie wél en wie niet betrouwbaar is.
Zaak dus om als self-pubber te leren hoe je een slechte website kunt herkennen. Waar moet je op letten en vooral, hoe kun je het onderbuikgevoel herkennen en daarop reageren door snel door te klikken naar een andere site.
Alleen door alert te blijven en vragen te stellen over verdachte website binnen de self-pubwereld, kun je voorkomen dat je voor duizenden euro’s wordt vernacheld.
Self-pubber zijn is ontzettend leuk. Het geeft je grote mogelijkheden en je hebt de kans er geld mee te verdienen. Het is ook hard werken, maar dat is iets waar wij in de Lage Landen niet bang voor zijn.
Stel een doel voor jezelf en je schrijfbedrijf. Houdt rekening met al het bovenstaande en heb vooral plezier in wat je doet!
Aanverwante blogposts:
- Moet ik in zee gaan met een uitgeverij die geld vraagt?
- Wat is meta data en waarom is dat belangrijk voor mijn boek?
- Acht tips voor het maken van een boek cover die verkoopt!
Be the first to comment