
Het is eind januari en dan komen bedrijven met hun overzichten van het voorgaande jaar. Zo ook het CB en Stichting Brein, beide met interessante feiten voor self-pubbers. Ook introduceert de NS ons morgen aam de eerste WhatsApp-thriller en dat beloofd ons aan te sporen tot het uitproberen van een andere manier van lezen.
Het CB publiceert de Boekenbarometer 2018
Afgelopen week heeft het CB de cijfers over 2018 gepubliceerd. Daar heeft ze voor het eerst een boekenbarometer voor gebruikt waar zowel de cijfers over papieren als ebooks op staan. Dit leverde een aantal interessante gegevens op.
Zo is het aantal verkopen van ebooks wéér omhoog gegaan in 2018 en bedraagt nu 7,4% van de totale verkoop van boeken in Nederland. Interessant is ook dat de verkoop van de fysieke boeken 23.2% via webwinkels gaat. Zaak dus om als self-pubber je boeken óók te koop aan te bieden als ebook én via een webwinkel zoals die van Bol.com.
Verder is in de boekenbarometer te lezen dat Print on Demand (POD) sinds 2012 gestaag aan het groeien is. Ik weet niet of indies hiervan aan de grondslag liggen, maar wellicht heeft het er iets mee te maken. Mocht dat het geval zijn, dan worden we nu heel langzaam tóch zichtbaar in de cijfers.
Voor ons met name interessant vond ik de grafiek ‘Afzet kanalen per genre’. Hieruit blijkt dat de verkopen van het genre ‘Romantiek’ voor 61% bestaat uit ebooks.
Self-pubbers die de ontwikkelingen van het zelf-uitgeven in de Engelstalige wereld hebben gevolgd, weten dat het ‘Romance’ genre altijd voorop loopt wat betreft ontwikkelingen op het indie gebied. Leuk om te zien dat dit nu ook in Nederland het geval is, met dat opvallend hoge verkooppercentage van ebooks.
Laat het een waarschuwing zijn aan iedereen die denkt dat de Nederlandstalige self-pubwereld anders in elkaar zit als de Engelstalige. Er is geen verschil, alleen lopen wij hier zo’n 5-8 jaar achter.
Stichting Brein publiceert overzicht handhavingsacties 2018
Stichting Brein heeft een overzicht gepubliceerd met daarin de verschillende handhavingsacties die zij in 2018 heeft uitgevoerd. Stichting Brein bestrijdt in Nederland de intellectuele eigendomsfraude, waaronder de handel in illegale ebooks.
Naast de al eerder een keer in de nieuwsberichten genoemde schikking met een moeder en zoon die een webshop hadden in illegale ebooks, hebben zij vorig jaar ook 26 online aanbieders van illegale kopieën aangepakt. Hier was o.a. een aanbieder op Marktplaats bij die e-readers met ‘gratis’ illegale ebooks verkocht.
Daarnaast bleken er in totaal 272 scam sites te zijn die via phishing consumenten betaalgegevens afhandig maken door ze te lokken met de allernieuwste content, zoals pas uitgekomen boeken.
Grote belangstelling voor WhatsApp-thriller van de NS
Dat een verhaal niet altijd gelezen hoeft te worden als papieren boek, bewijst de grote belangstelling die er is ontstaan voor de WhatsApp-thriller Ontspoord die a.s. maandag door de NS wordt gelanceerd.
In het tijdsbestek van vijf werkdagen krijgen lezers zo’n 210 berichten, bestaand uit tekst, foto’s en video. De NS lanceert de thriller als proef en is bedoelt om invulling te geven aan de reistijd van mensen.
Aanvankelijk waren er duizend ‘plaatsen’ beschikbaar voor de thriller. Deze waren in twee uur vergeven. De duizend extra plaatsen die de NS later nog toevoegde waren ook in een mum van tijd op.
Persoonlijk hoop ik dat de thriller een groot succes wordt. Het is een superleuke manier om een verhaal onder de ogen van mensen te krijgen, die vervolgens wellicht gaan beseffen dat ‘lezen’ niet altijd van papier hoeft. Daar kunnen wij indies alleen maar van profiteren, vooral als we onze boeken ook als ebook uitbrengen. ‘Ouside the box’ denken is leuk!
McDonald’s geeft kinderboeken weg bij Happy Meals
McDonald’s Nederland gaat bij hun Happy Meals kinderen de keuze geven voor een speeltje of een leesboekje als cadeautje. Hiermee wil de burgergigant het lezen onder kinderen bevorderen.
Er zullen in totaal twaalf verschillende boekjes worden uitgebracht, speciaal geschreven door de Engelse kinderboekenschrijfster Cressida Cowell. Iedere maand komen er twee nieuwe exemplaren uit. De nieuwe reeks gaat over twee tweelingen die samen met hun ouders terechtkomen in de tijd van de dinosauriërs.
McDonald’s heeft al eerder een dergelijke actie gehad. In 2013 werden er in 38 landen ebooks uitgegeven bij Happy Meals. De nieuwe actie richt zich op papieren boeken.
Be the first to comment