Keuzestress voor de self-pubber! Waar moet ik beginnen?

Deze week een gastblog van Petra van der Ploeg, auteur en schrijfcoach. Zij heeft het over de stress die beginnende self-pubbers ondervinden als ze voor het eerst hun eigen boek uitgeven. Er zijn zoveel dingen die je moet doen, dat je al snel wordt overweldigd met de mogelijkheden. Waar moet je beginnen en hoe voorkom je dat je gek wordt? Over naar Petra.

#

Toen ik de keuze maakte om mijn boeken in eigen beheer uit te geven, kon ik niet weten wat er allemaal op mijn pad zou komen. Op dat moment was ik het gewoonweg zat om te wachten totdat een van de vele literaire agenten die ik had aangeschreven, me zou terugmailen met de vraag naar het volledige script. Ik besefte me dat zelfs als dat moment al zou komen, ik nog geen garantie zou hebben dat mijn boek door hen opgepikt zou worden. Over dat proces kan ik nog wel een blog schrijven…

Maar dat is voor een ander moment. Dit blog gaat over het proces dat volgde nadat ik besloot mijn boeken in eigen beheer uit te geven. Er zaten zoveel voordelen aan; zelf de regie houden over hoe mijn boek eruit zou zien, met welke mensen ik zou gaan samenwerken en het bepalen van mijn winstmarge. Want er zit wel degelijk een (schrikbarend) verschil tussen wat de schrijver verdient bij het zelf uitgeven ten opzichte van het uitgeven via een uitgeverij.
Mits het boek verkoopt natuurlijk.

Het stimuleren van je boekverkoop

Precies daar bleek ik in een doolhof van mogelijkheden te zijn beland. Want hoe zou ik het aantal verkochte boeken kunnen beïnvloeden? Er is online zoveel over te vinden, dat ik geen idee had waar ik moest beginnen. Zou ik links moeten gaan naar de Facebook advertenties, of rechts naar het boosten van mijn auteurswebsite? Of deed ik er beter aan om vooruit te gaan naar het aanhalen van affiliaties, of achteruit naar het posten van content op mijn social media? Jeminee, de keuzestress was direct in alle hevigheid aanwezig.

Als auteur wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, ook mensen die niet met jou gelinkt zijn via vriendschappen in real life of op social media. Één manier van boekpromotie is het verkrijgen van recensies op verschillende platforms zoals Goodreads, Bol en Amazon. Dat werd mijn eerste stap in het marketingproces van mijn boek. Toch was het niet de meest lucratieve: uit eigen ervaring blijkt dat nog geen 10% van de gevraagden ook daadwerkelijk een recensie plaatst. Hoe lief je het ook vraagt, hoe veel mensen het ook toezeggen, lang niet iedereen doet het.

Zucht.

Stapje voor stapje

Bij de boekrelease van mijn eerste boek heb ik weinig tot geen marketing gedaan. Voor mij was het op dat moment het belangrijkste dat ik mijn boek naar buiten bracht. Dat ik die eerste hoge drempel zou overwinnen.

Ik heb een fijne groep mensen online en offline, die voor me klaarstonden en mijn boek bestelden. Met de daardoor verkregen inkomsten kon ik mezelf net uit de rode cijfers halen en de kosten dekken die het publiceren van mijn boek met zich had meegebracht.

Maar bij mijn tweede boek wilde ik meer. Ik wilde mezelf als een echte auteur neerzetten en dus heb ik me gestort in de wereld van de boekmarketing. Stapje bij beetje leer ik hoe ik mijn boek kan promoten en wat wel en niet werkt.

Er zijn zoveel mogelijkheden die je als debuterende auteur te onderzoeken hebt. Het is een kwestie van uitproberen en voor jezelf bijhouden welke route wel of niet voor je werkt. Soms kan iets een eerste keer falen, maar een tweede keer werkt het wel. Soms moet je iets bijstellen en nog een keer de diepte ingaan. Je moet risico’s durven nemen, geld durven besteden aan iets waarvan je geen garanties hebt dat het zal werken of dat je het -op een of andere manier- terug zal verdienen. En soms moet je iets loslaten, je verlies nemen en iets compleet nieuws gaan uitproberen. Telkens weer op zoek naar Datgene Wat Wel Werkt.

Ondernemerschap

Het auteurschap is niet gemakkelijk, zeker niet als je kiest voor de uitgeven in eigen beheer. Alles komt op jouw schouders en dat kan bij tijden behoorlijk frustrerend en overweldigend zijn. Als je het écht goed wilt doen, zie jezelf dan als ondernemer. Je boeken zijn het product, je auteurschap is je bedrijf. Je wilt een goede naam maken voor jezelf en dus wil je professionaliteit uitstralen in alles wat je doet en alles wat je naar buiten brengt. En dat betekent automatisch dat je in jezelf en in je product (oftewel je boeken) wilt investeren. Tijd én geld.

Want alleen op die manier worden je boeken en jij als auteur serieus genomen.

Momenteel ben ik terug naar de basis. Ik ben aan het opschrijven welke stappen ik te zetten heb, en als een stap te groot voelt (wat al vrij snel het geval is), dan probeer ik die stap in kleinere stappen op te splitsen. Zodat het behapbaar wordt.

De beste stap

De beste stap die ik je in elk geval kan aanraden is: doe het samen. Verzamel een groep mensen om je heen, online en offline, met wie je een stukje van je schrijversproces kunt delen. Mensen die je vragen kunt stellen. Mensen met wie je ideeën kunt sparren of die (een deel van) jouw verhaal van feedback kunnen voorzien. Proeflezers, redacteuren, boekkaft designers, schrijfbuddies, motivators, noem maar op. Het hoeven niet altijd mensen te zijn met wie je persoonlijk contact hebt. Een motivator van mij is bijvoorbeeld Jenna Moreci, een YouTuber die met raad en daad voor schrijvers klaarstaat.

Zoek actief andere schrijvers op en wees betrokken. Word lid van schrijfgroepen op Facebook. Sluit aan bij de #writingcommunity schrijfdiscussies op Twitter. Een boek schrijven en deze zelf uitgeven kan eenzaam zijn. Het brengt stress en vermoeidheid met zich mee. Gelukkig helpt het je om te weten dat je het niet alleen hoeft te doen en bovendien niet allemaal in één keer.

Over Petra
Petra van der Ploeg is de auteur van de (Engelstalige) Somnia Series en haar missie is: Elke schrijver die zijn verhaal in eigen beheer uitgeeft is een bestsellerauteur!
Om dit te stimuleren deelt zij haar beste schrijftips gratis en voor niets op haar website voor de bestsellerauteurs-in-spe onder ons. Ook kun je haar voor korte of langere tijd inhuren als schrijfcoach waar ze je alles zal leren om jouw fantasievolle verhalen op papier te krijgen, en als je dat wilt, hoe je deze kunt publiceren!
Je kunt Petra vinden op haar website http://fantasyschrijfcoaching.nl/, of op Facebook: @AuthorPetravanderPloeg.

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.