Afhankelijk van het genre, zit de online boekverkoop behoorlijk in de lift. Uit de cijfers over 2018 van het CB blijkt dat gemiddeld vorig jaar 31% van alle boekverkopen via een webwinkel verliepen. Daarvan was 12% ebook en 19% papieren boek. Het is zeker een goed plan om als self-pubber je boeken online te koop te hebben. Maar hoe zorg je dat lezers je boeken kunnen vinden tussen al die andere titels?
Bol.com is de grootste online webwinkel van Nederland en België. Als je boek, of het nu in papieren vorm is of als ebook, daar niet te koop is, dan heb je een probleem. Net als Amazon zijn ze een enorme zoekmachine, die probeert bezoekers iedere keer de perfecte producten aan te bevelen.
Wat is het geheim om te zorgen dat jouw boek het vaakst wordt aanbevolen aan jouw doelgroep?
Hoe zoekt een lezer via een webwinkel een boek?
Om antwoord op die vraag te vinden, is het eerst belangrijk te weten hoe een potentiële koper boeken zoekt op een webwinkel.
Stel, een lezer zoekt een detectiveverhaal en toevallig is jouw boek dat. Hij typt het genre in op Bol.com en komt terecht bij de categorie ‘detective & mysterie’. In de getoonde genrelijst staan de bestverkochte boeken bovenaan in de zoekresultaten.
Nu doet de lezer het volgende:
- Hij scrolt langs de kleine plaatjes van de covers.
- Een bepaalde cover springt eruit en wekt zijn interesse.
- Nu kijkt de lezer naar de titel en wellicht ook naar de prijs.
- Bevallen deze hem, dan klikt hij misschien door naar de uitgebreidere beschrijving (flaptekst).
- Vervolgens leest de koper de beschrijving.
Voordat de lezer echter zover is dat hij de beschrijving leest, heeft de cover van je boek anderhalve seconde de tijd gehad om de aandacht te trekken. Heeft je cover dit niet gedaan dan is de lezer allang weer verder gescrold naar het volgende minuscule plaatje.
Zaak dus om te zorgen dat de meta data van je boek op orde is, zodat bij iedere stap de koper steeds nieuwsgieriger wordt gemaakt naar jouw product.
Het geheim van Bol.com zit hem in data analyse
Maar hoe worden onze boeken nu daadwerkelijk vindbaar op deze zoekmachine?
Net als andere grote webwinkels, zoals Amazon, gebruikt ook Bol.com algoritmen om hun klanten de producten te tonen waar deze het meeste in geïnteresseerd zijn.
Deze algoritmen worden ‘gevoed’ door gegevens die de webwinkel verzameld over het gedrag van hun klanten als deze de website bezoeken.
Zo verzameld Bol.com ‘klikdata’ van de miljoenen bezoekers die dagelijks nog veel meer miljoenen zoekopdrachten doen.
- Elke klik op een pagina wordt door algoritmes gezien als een teken van interesse.
- Dat hoeft niet eens een echte klik te zijn. Ook het even pauzeren tijdens het scrollen telt als een ‘view’.
Op die manier probeert de webwinkel in te schatten welke producten je (nog meer) zou willen kopen en levert daar een webpagina bij speciaal samengesteld voor jou, met advertenties en suggesties. Hierbij weegt je actuele zoek- en kijkgedrag zwaarder dan je vorige aankopen.
Accurate aanbevelingen verhogen het vertrouwen van de klant
Van alle producten wordt bijgehouden hoe vaak ze in combinatie zijn gekocht, bekeken of gezocht. Suggesties waar niemand op klikt worden onderdrukt.
Bol.com kijkt naar overeenkomsten in gedrag met andere klanten en koppelt dat aan elkaar. Hoe meer je winkelt, rondkijkt of verlanglijstjes plaatst, des te beter de aanbevelingen worden die ze aan je doen. Dit bouwt vertrouwen bij de klant dat Bol.com hen ‘voorschotelt’ wat zij zoeken, en daardoor gaan ze nog vaker en meer zoekopdrachten doen en kopen ze nog meer producten.
Een goed lopende aanbevelingsalgoritme, verhoogd dus de waardering die de klant heeft voor Bol.com. Hierdoor zijn ze blij met de producten die hen worden getoond en geven ze deze hoge waarderingen in de vorm van sterren en recensies. Dit zorgt samen met goede verkoopcijfers en een alleen voor Bol.com per product zichtbare verkooprank ervoor dat het product bij nog meer klanten onder de aandacht wordt gebracht.
Eindeloze cirkel van sterren, recensies en verkooprang
En hierin zit voor de self-pubber de uitdaging. Je moet zorgen dat je boek sterren en recensies krijgt! Hierdoor wordt het aan nog méér klanten getoond, wordt het nóg meer verkocht en krijgt het nóg meer sterren en recensies.
Waar het op neerkomt is dat Bol.com eigenlijk een eindeloze cirkel is van steeds meer verkopen, sterren en recensies. Verkoopt het product niet meer, dan zal het zijn zichtbaarheid verliezen en daardoor in een neergaande spiraal terechtkomen.
Maar wat hebben wij als schrijvers daaraan? Is het voor ons mogelijk om het zoekgedrag van de Bol.com klanten dusdanig te beïnvloeden dat de webwinkel juist onze producten laat zien aan de juiste doelgroep voor dat product?
Ja, dus!
Het geheim zit hem in perfecte meta data.
Goede meta data verhoogd de verkoop, maar ook de tevredenheid van de klant over het product. Dit levert sterren en recensies op en bovendien een verkooprang. En zoals we hierboven hebben gezien zorgen deze bij elkaar ervoor dat het product hoger in het aanbevelingsalgoritme komt te staan. Meta data is alles!
Verder lezen:
- Wil je meer boeken verkopen, dan is het zaak je boek zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de potentiële koper. Dit doe je door perfecte metadata te gebruiken! Lees er alles over in Meer boeken verkopen op webshops als Bol.com?
- De cover is in eerste instantie datgene wat de aandacht van de koper trekt. Hierbij Acht tips voor het maken van een boek cover die verkoopt!
- In de snel veranderende uitgeefwereld is digitaal denken van groot belang. Alleen dan heb je meer commerciële mogelijkheden. Maar wat is digitaal denken? Lees meer via: Digitaal denken. Wat moet ik daarmee?
Verder kan ik iedere self-pubber aanraden het boek Het geheim van Bol.com, Over dromen en doen van Michel Schaeffer te lezen.
Be the first to comment