Zeven tips voor het krijgen van recensies voor je boek

Heb je wel eens een boek gekocht op Bol.com zonder eerst de recensies wat door te neuzen? Ik niet. Recensies zijn heel belangrijk voor schrijvers, want deze geven hun boeken het ‘bewijs’ dat ze leesbaar zijn. Maar het vergaren van recensies is nog niet zo simpel

Eigenlijk zou ieder boek zoveel mogelijk recensies moeten hebben. Maar waarom zijn recensies zo belangrijk?

Ten eerste geeft een recensie een boek de nodige ‘social proof’. Het bewijs dat anderen het boek hebben gelezen en (wellicht) leuk vonden. Wij mensen vinden het prettig dat anderen ons voor zijn gegaan. Zo koop ik zelf eigenlijk zelden een boek dat geen recensies heeft.

De eerste plek waar je recensies zou moeten vergaren zijn de verschillende webshops waar je boek te koop is. Vaak hebben deze de mogelijkheid voor het achterlaten van recensies door klanten, veelal in combinatie met een sterren systeem. Ook op plekken als Goodreads en Hebban kunnen lezers recensies achterlaten.
En dan zijn er nog de boekbloggers die recensies schrijven voor hun blogs.

Hieronder zeven tips om je boek op weg te helpen recensies te vergaren

1. Vraag om recensies in je boek

De meest belangrijke plaats om te vragen naar recensies van lezers is het boek zelf. Laat nooit de woorden ‘Einde’ of ‘The End’ het daadwerkelijke eind van je boek zijn. Op het moment dat ze je boek net uithebben zijn lezers het meest bereidt een recensie achter te laten.

Plaats dus aan het einde van je laatste hoofdstuk een korte tekst. Bijvoorbeeld: “Mond-tot-mond reclame is erg belangrijk voor een schrijver. Dus vond je dit een leuk boek, overweeg dan een recensie achter te laten bij de webwinkel. Zelfs een regel of twee maakt al het verschil en wordt zeer op prijs gesteld.”

In een ebook kun je zelfs nog een stapje verder gaan en zorgen dat je onder de tekst een klikbare link plaatst naar de boekenpagina van Bol.com (of Kobo/Amazon).

Ben je bang dat dit te reclame-achtig klinkt dan zou je beide teksten onderdeel kunnen laten zijn van de ‘Over de auteur’ tekst. Houd er dan wel rekening mee dat bij een ebook die is gekocht via Amazon, de ‘Over de auteur’ pagina vaak niet meer tevoorschijn komt, tenzij de lezer écht speciaal doorklikt.

2. Recensies via je mailinglist

Een andere goede plek om te vragen naar recensies is op je mailinglist. De mensen die lid zijn geworden van je lijst zijn hoogstwaarschijnlijk al geïnteresseerd in je boeken en hebben er vast al een paar gelezen. Ze zijn al fans, dus waarom zou je ze niet vragen om een recensie?

Wees niet bang dat dit je veel extra werk kost. Veel mailinglist providers, zoals Mailchimp of Convertkit, geven je de mogelijkheid bij ieder nieuwe aanmelding automatisch een aantal emails te versturen naar het nieuwe lid.

Deze serie ‘welkom-emails’ zijn sowieso goed om te gebruiken, want het geeft meteen een interactie tussen jouzelf en de lezer, ook al gebeurd het volledig automatisch.

Zo krijgen nieuwe leden voor mijn lijst op het moment van aanmelden een email waarin ik ze vraag of ze het gratis ebook hebben ontvangen. Een week later krijgen een tweede email waarin ik ze vertel dat ik het leuk vind contact te hebben met mijn lezers, maar ook wat zij op hun beurt van mij kunnen verwachten; geen spam en dergelijke. In een derde email drie weken daarna krijgen ze een derde mailtje waarin ik vraag om een recensie.

Zorg bij het vragen om een recensie dat je eerst kort uitlegt waarom een recensies zo belangrijk is en vraag dan netje of ze een recensie willen geven.

Het voordeel van vragen aan je mailinglist is dat je de tekst iets uitgebreider kunt maken dan in je boek. Ook kun je een aantal clickbare links geven naar een paar van de meest voorkomende webwinkels.

3. Je boek laten lezen voordat het uitkomt

Je kunt je mailinglist ook inschakelen om vroege recensies te krijgen voor je boek, soms nog vóór deze is uitgekomen. Dit doe je door een zogenaamde ‘advanced reader team’. Dit zijn leden van je mailinglist die een gratis exemplaar van je boek krijgen, ongeveer een maand voordat het is uitgekomen. Als ze willen kunnen ze dan een recensie achterlaten op het moment dat je boek daadwerkelijk te koop is.

Het rondsturen van gratis boeken en ebooks om recensies te krijgen is volkomen normaal in de uitgeefwereld. Het is alleen wel goed dat de leden van je ARC-team vermelden in de recensie dat ze een gratis exemplaar van je boek hebben gekregen.

4. Recensies vragen via social media

Iedere self-pubber zou in elk geval actief moeten zijn op één soort social media. Facebook, Twitter, Instagram, waar je je maar prettig bij voelt.
Een keer in zoveel tijd kun je via social media vragen aan je volgers of ze een recensie willen achterlaten. Niet té vaak, want social media is om sociaal op te zijn en niet om reclame te maken. Maar als je een paar keer per jaar vraagt om recensies is dat helemaal niet raar.

Zorg dat je het kort houdt. Bijvoorbeeld: “Heb je mijn boek XX gelezen en vijf minutjes tijd? Je zou deze schrijver heel erg blij maken als je een korte recensie kunt schrijven voor mijn boek.”
Voeg dan voorkant van je boek toe, zodat je volgers weten waar het om gaat en een link naar de boekpagina van de meest belangrijke webwinkel.

5. Boekbloggers

Boekbloggers plaatsen graag recensies op hun eigen websites. Je zou een boekblogger dus kunnen vragen een recensie te schrijven voor je boek. Houdt daarbij wel het volgende in de gaten.

  • Een boekblog gaat vaak over een bepaald genre. Als je iemand aanschrijft zorg dan eerst dat je goed weet of je boek wel past binnen de site.
  • Zorg dat je emails die je stuurt persoonlijk maakt. Het getuigd niet van interesse als je één standaard email maakt en die naar iedereen stuurt.
  • Het vinden en aanschrijven van boekbloggers vergt dus research en tijd

Sommige boekbloggers krijgen graag eerst een mailtje, waarin je hen vraagt je boek te recenseren. Ga niet na drie week een ‘zeur’ mailtje sturen over waarom de recensie nog niet verschenen is. Wees blij dat een boekblogger interesse heeft getoond en houdt het daarbij.

Boekbloggers zullen hun recensies in elk geval plaatsen op hun eigen blog. Maar wellicht dat ze het ook plaatsen op Bol.com, of Kobo. Dit is uiteraard aan hen en niet verstandig om over te gaan zeuren.

6. Doe dit in elk geval niet!

Vraag niet aan je familie of vrienden een lovende recensie achter te laten terwijl ze je boek helemaal niet gelezen hebben. Potentiele kopers pikken onechte recensies er zo uit en daarmee verlies je elke geloofwaardigheid.

En laat nooit, maar dan ook nooit, zelf een recensie achter bij je eigen boek! Dat is echt NOT DONE!

7. Slechte recensies zijn niet per se slecht

Iedere self-pubber wil natuurlijk graag goede recensies, maar potentiele lezers nemen je boek meer serieus als het zowel goede als slechte recensies heeft. Uiteraard is het beter om vier of vijf sterren recensies te hebben, maar een paar drie of twee sterren is niet het eind van de wereld.

Zelfs in het krijgen van een één-ster recensie zit iets moois. Met een één-ster recensie ben je pas een echte schrijver!

Bovendien als de minder goede recensies objectief genoeg zijn (dus niet, ‘ik heb het niet gelezen en vind het daarom slecht’), valt er wellicht iets te leren. Stel dat er consequent wordt gezegd dat er veel spelfouten in je tekst zitten. Dan zou ik toch echt eens overwegen een corrector in de arm te nemen. Of als er telkens wordt aangegeven dat je verhaallijn niet lekker loopt of verwarrend is, dan is het goed een redacteur of schrijfcoach er nog eens naar te laten kijken.

Het vergaren van recensies is een kwestie van veel geduld. Maar met een paar slimme acties kun je er wel degelijk wat vaart achter zetten. Ga ondertussen gewoon verder met het schrijven van je volgende boek. Elke dag kijken of er alweer nieuwe recensies zijn is niet productief en levert alleen maar frustratie op. Kijk een maand of twee niet en wellicht staat je een verrassing te wachten!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.