Digitaal denken. Wat moet ik daarmee?

Marketing is niet gemakkelijk. Sterker nog, het is helemaal niet gemakkelijk. Veel schrijvers worstelen er dan ook mee. Ze vragen zich af wat ze moeten doen om hun boeken beter onder de aandacht van de lezer te krijgen en wanneer ze daar mee moeten beginnen Gelukkig is er een manier om ons op weg te helpen en dat kan door digitaal te gaan denken.

Veel schrijvers dromen ervan met hun boek in de boekhandel te liggen. Uitgeven betekent voor hen papieren boeken, op de planken van de boekwinkel en in de bibliotheek. Ze hopen daarmee dat lezers hun boeken vinden en dat is natuurlijk ook zo.

Er zijn echter nog meer manieren om je boek aan het publiek te presenteren. Denk daarbij aan online boekhandels en webwinkels als Bol.com, Kobo en iBooks.

Nu is het een feit dat het voor self-pubbers niet zo gemakkelijk is een papieren boek daadwerkelijk te koop te zien op de schappen van alle fysiek boekhandels die er zijn in Nederland en België. Wij hebben simpelweg de contacten en marketingbudgetten niet die traditionele uitgevers wel hebben om onze boeken op die manier te distribueren.

Daarom is het goed dat wij ons eerst richten op de digitale mogelijkheden die we hebben en pas later gaan kijken of we het voor elkaar kunnen krijgen om onze papieren boeken bestelbaar te maken in de fysieke boekhandel. Vergeet daarbij trouwens niet dat zelfs schrijvers die uitgegeven zijn door een traditionele uitgever niet zomaar in de schappen van de boekhandel komen te liggen.

En wees niet bang dat het bij digitaal alleen gaat om ebooks.

Digitaal denken en uitgeven betekent dat je boeken te koop zijn via het internet in zowel papieren vorm, ebook en audioboek.

Maar wat is digitaal denken precies? En hoe kan ons dat helpen met de marketing van onze boeken?

Iedereen heeft dezelfde kansen

Of we het nu leuk vinden of niet, steeds meer lezers kopen boeken via het internet. En het mooie van het internet is dat het niet meer uitmaakt wie het boek heeft uitgegeven. Lezers zoeken, vinden en kopen alle boeken op dezelfde manier, of het nu traditioneel is uitgegeven of door een self-pubber.

Dit betekent dat onze zelf uitgegeven boeken even veel kans maken gevonden te worden als die van traditioneel uitgegeven schrijvers. Immers op Bol.com, Kobo of iBooks hebben alle boeken een eigen boekpagina.

Dus als jouw boek goed geschreven is, het door een redacteur is geredigeerd, het een professionele cover heeft en het binnenwerk door een vormgever in elkaar is gezet, dan ziet de lezer écht het verschil niet.

Je boek krijgt een wereldwijd publiek

Jouw publiek kan overal ter wereld zitten. Zelfs als je alleen in het Nederlands schrijft weet je nooit of er in andere landen lezers zijn die je boek willen kopen. Digitaal uitgeven geeft je de mogelijkheid je boeken op internationale sites zoals Kobo, iBooks en Amazon te verkopen.

Meer royalty’s

Een self-pubber krijgt voor een ebook dat hij verkoopt op Bol.com, Kobo, iBooks of Amazon een hoog royalty percentage, tussen de 50-70%. Bij een traditionele uitgeverij krijg je vaak niet meer dan 10%.

Er is een verkooppunt op het moment van ontdekking

Voordat het internet bestond vonden lezers je boek door een recensie te lezen in een krant, of er iets over te horen via de radio of van een kennis. Ze schreven de titel en auteursnaam op en gingen bij de boekwinkel navraag doen of het op voorraad was. Als ze geluk hadden dan was dat zo, anders moest het boek worden besteld.

Tegenwoordig heeft de lezer de mogelijkheid het boek online te kopen op het moment dat ze het boek ontdekken.

Een papieren boek wordt vaak nog dezelfde dag opgestuurd en een POD-boek dezelfde dag uitgeprint, zodat ze beide vaak twee dagen later op de deurmat vallen.
Willen ze een ebook, dan staat deze vrijwel direct na aankoop op hun e-reader, tablet of telefoon.

Door online te shoppen krijgen lezers steeds meer de behoefte onmiddellijk tot actie over te gaan. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen het briefje met de titel van het interessante boek misschien nog dagen op tafel lag te wachten. Nu hoeft men niet meer te wachten tot de boekhandel open is, maar kan men snel even online surfen en bovendien verschillende dingen tegelijkertijd kopen.

Boeken zijn nooit meer uitverkocht

Zowel ebooks als POD-boeken zijn nooit uitverkocht. Zolang er webwinkels zijn, zullen deze type boeken te koop blijven staan. Dit in tegenstelling tot boeken in het traditionele uitgeefsysteem, die na het moment van uitgave een paar weken krijgen om naam te maken en als dat niet lukt de kans lopen in de ramsj terecht te komen of te worden verpulpt.

Er zijn self-pubbers die hun boeken eerst via de traditionele uitgeverij hebben uitgebracht. Nadat zij de uitgeefrechten van hun boeken terugkregen, hebben ze met groot succes de boeken zelf een tweede keer uitgebracht.

Gemakkelijke fouten aanpassen na publicatie

Je ontkomt er vaak niet aan dat er in je pas uitgegeven boek toch fouten blijken te zitten. Deze kun je bij een digitale uitgave gemakkelijk corrigeren door simpelweg een nieuw document te uploaden.

Is je boek uitgegeven in een (grote) oplage papieren boeken, zoals traditioneel het geval is, dan kun je niet anders dan wachten tot deze uitverkocht is voor er aanpassingen gedaan worden aan de tekst. Dit kan veelal jaren duren en wellicht gebeurt het nooit.

Duidelijke cijfers over de verkoop

In tegenstelling tot de traditionele schrijver, die – als hij mazzel heeft – elke zes maanden zijn royalty’s krijgt uitbetaald, heeft de self-pubber bijna in ‘real time’ zicht op wat hij verkoopt, wanneer hij een boek verkoopt en hoeveel hem dat maandelijks gaat opleveren.

Hierdoor krijg je direct inzicht in het effect van je marketing- en promotiestrategieën en kun je gaan experimenteren met verschillende prijzen voor je boek.
Dit geldt in elk geval voor zelf uitgegeven ebooks. Bij papieren boeken krijg je te maken met de Wet op de vaste boekenprijs, die dingen ietsje ingewikkelder maken wat betreft prijsaanpassingen.

Samenwerking met anderen

De opkomst van self-publishing heeft er voor gezorgd dat creatieve mensen meer en meer met elkaar gaan samenwerken. Schrijvers hebben anderen nodig om een fantastisch product op de markt te brengen en hebben nu toegang tot getalenteerde redacteuren, ontwerpers en vormgevers, die ze kunnen inhuren voor een goede prijs.

Nieuwe vormen van verhalen vertellen

In de tijd dat er alleen nog traditionele uitgevers bestonden, was het korte(re) verhaal bijna uitgestorven. Nu met de opkomst van het self-pubben en de digitale mogelijkheden zijn ze weer helemaal terug. Er zijn internationaal heel veel indies die goed verdienen aan hun korte(re) verhalen.

En dit is nog maar één voorbeeld van hoe de digitale revolutie het vertellen van verhalen een nieuw leven in heeft geblazen. Zo is er ‘flash fiction’ dat speciaal geschreven wordt voor Twitter, worden boeken nu uitgegeven als ‘serial’ in een soort van feuilleton formaat en is het audioboek allang niet meer voor mensen met een visuele beperking.
Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken.

Digitaal denken is niet ingewikkeld!

Uit het bovenstaande kun je zien dat digitaal denken niet zo ingewikkeld is. Wat het wel vergt is een andere manier van kijken naar hoe boeken worden uitgegeven en verspreidt onder het publiek.

Er zijn grote veranderingen gaande in de uitgeefwereld. Het vak van schrijver wordt opnieuw uitgevonden. Als je buiten de gebaande paden gaan denken en het digitale denken omarmt heb je als self-pubber meer creatieve kansen en grotere commerciële mogelijkheden!

 

Verder lezen:

 

About Maria Staal 265 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.