Nieuws uit de uitgeefwereld: 12 t/m 18 mei 2019

Een hot nieuws item in de schrijf-/self-pubwereld deze week zijn de op handen zijnde veranderingen bij Mailchimp. Deze pakken negatief uit voor degene die gratis gebruik maken van de mailinglist provider. Ook is er een nieuw soort audioboek op de markt gekomen dat tekst en muziek combineert voor een algehele entertainment ervaring.

Grote veranderingen bij Mailchimp

De afgelopen week is duidelijk geworden dat er veel veranderingen op stapel staan bij Mailchimp met potentieel grote gevolgen voor hun gebruikers. Veel Nederlandstalige self-pubbers maken gebruik van Mailchimp voor het opzetten van een mailinglist en het versturen van nieuwsbrieven/emails aan hun abonnees.

Wat is er aan de hand?

  • Mailchimp heeft hun algemene voorwaarden aangepast, waaruit blijkt dat er per 15 juni 2019 grote prijsverhogingen doorgevoerd gaan worden.
  • Deze prijsverhogingen gelden niet voor het gratis pakket, dus als je minder dan 2000 abonnees hebt. Echter Mailchimp gaat abonnees die zich hebben uitgeschreven ook meetellen. Ook tellen ze abonnees die op meerdere lijsten staan dubbel mee. Zo zit je dus sneller aan de 2000 en zul je eerder moeten upgraden naar een betaald hoger pakket.
  • Ook gaat Mailchimp het gratis pakket helemaal uitkleden, zodat er haast geen features meer in zitten. Zo zal het versturen van een automatische serie emails uit het gratis pakket worden gehaald en zelfs niet meer mogelijk zijn in het goedkoopste betaalde basis pakket.
  • Verder halen ze onder andere ook het versturen per tijdzone uit het gratis pakket.
  • Als laatste gaan ze hun prijzen zo aanpassen dat je alleen maar ‘hoger’ kunt (lees: meer betalen), en niet meer naar beneden mag schalen als je een kleinere lijst krijgt, of minder emails verstuurd.

Wat zijn de gevolgen voor Nederlandstalige self-pubbers?

Als je een kleine lijst hebt, zeg tussen de 0 en 500 abonnees, en je verstuurd geen automatische serie emails dan zou je kunnen denken dat er niet veel voor je veranderd. Houd echter wel in de gaten dat een bedrijf dat zo rigoureus veranderingen doorvoert ongetwijfeld meer van plan is. (En dat klopt want ze willen een all-in-one marketingsite gaan worden en niet meer alleen een mailinglist provider.)

Het totaal uitkleden van het gratis pakket tot de meest simpele features is geen goede zaak. Ook als doe je nu niks met je lijst, de kans bestaat dat je in de toekomst wél wat meer dingen wilt gaan doen (denk bijvoorbeeld aan het versturen van een korte serie automatische emails naar abonnees op het moment dat je een nieuw boek uitbrengt). Dit zal dan niet meer mogelijk zijn vanuit het gratis pakket.

De prijsverhogingen zijn misschien niet zo interessant voor Nederlandstalige self-pubbers. Self-pub goeroe David Gaughran heeft echter uitgerekend dat als hij een nieuw maandelijks (basis) abonnement zou nemen bij Mailchimp, hij dan drie keer zo veel zou moeten betalen voor minder features dan hij nu heeft in het gratis pakket. Als hij alle features zou willen dan moet hij lid worden van het premium pakket dat tot 500% meer kost. Dat is natuurlijk heel erg raar.

Zoals ik het zie is de verandering van Mailchimp naar een all-in-one marketingsite geen slimme set. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ is niet voor niets een uitdrukking die al heel lang bestaat.

Als jij als self-pubber (of zelfs als traditioneel uitgegeven schrijver die aan marketing doet) als doel hebt om een goede band op te bouwen met je fans en dit wilt doen via een mailinglist provider die je veel mogelijkheden geeft, dan zou ik je Mailchimp niet meer aanraden.
Een self-pubber die in lange termijnen denkt om een succesvol schrijfbedrijf op te bouwen, gaat beter op zoek naar een goede betaalde mailinglist provider waar ze op kunnen rekenen.

Audioboek met muziek

Schrijver Onno ter Rijdt heeft de afgelopen week een nieuw soort audioboek uitgebracht. Het gaat om zijn nieuwe ‘audioroman’ Upbeat waarin niet alleen het boek wordt voorgelezen zoals bij een ‘gewoon’ audioboek, maar waarbij de tekst wordt aangevuld met muziek.
Ter Rijdt maakt zelf muziek en zo kwam hij op het idee de tekst af te wisselen met muziek voor een algehele luisterervaring.

Dit initiatief geeft maar weer eens aan dat een boek zoals we dat kennen in de traditionele vorm aan het veranderen is. Dit kan doordat er steeds meer mogelijkheden zijn voor schrijvers om zelf ideeën te ontwikkelen en uit te geven. Hierbij speelt de digitale wereld en het digitale denken een belangrijke rol.

En in plaats van dat dit een bedreiging is voor de traditionele vorm van lezen, is het juist een aanvulling waardoor meer mensen gaan genieten van onze teksten.

Verder lezen:

About Maria Staal 268 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.