Nieuws uit de uitgeefwereld: 23 t/m 29 juni 2019

Na drie weken vakantie moet ik nog even weer wat op gang komen… Het nieuws deze week was dat de producenten van NL Film op Wattpad gaan zoeken naar nieuwe verhalen om te verfilmen en dat Bookaroo de concurrentie met Bol.com aan wil gaan door lezers toch via de boekhandel boeken te laten kopen.

NL Film gaat op zoek naar verhalen via Wattpad

Film en tv producent NL Film gaat een samenwerking aan met het verhalenplatform Wattpad. NL Film krijgt daarbij de ‘first look’ rechten om Nederlandstalige verhalen van Wattpad te krijgen. Deze verhalen zouden dan kunnen worden ontwikkeld tot een serie of film.

De samenwerking geeft Nederlandstalige schrijvers de kans hun verhalen onder de ogen van producenten te krijgen. NL Film maakt bij het zoeken naar geschikte verhalen gebruik van Wattpad’s Story DNA Machine Learning technologie. Dit geeft via algoritmes inzicht in lezer sentiment, de feedback en interactie op verhalen en andere data-inzichten. Hierdoor kan NL Film hun ontwikkel- en verkoopproces aanpassen en kijkers vinden voor de nieuw te produceren series en films.

Deze samenwerking geeft maar weer aan dat lezen en het tot je nemen van content niet meer alleen afhankelijk is van gedrukte teksten in boeken. Vooral self-pubbers doen er goed aan hun mindset aan te passen, aangezien zij in staat zijn sneller en gemakkelijker mee te bewegen in de nieuwe uitgeefwereld. Ook deze samenwerking tussen NL Film en Wattpad is daar een onderdeel van.

Wordt Bookaroo de tegenhanger van Bol.com?

Vanaf 3 juli is het mogelijk via de nieuwe website Bookaroo boeken te bestellen en deze via een plaatselijke boekhandel geleverd te krijgen. Dit nieuwe initiatief is een idee van Uitgeverij Das Mag, die lezers de mogelijkheid wil geven met het gemak van een webwinkel toch bij de boekhandel een boek aan te schaffen – buiten Bol.com om dus.

Bestellingen die via Bookaroo binnenkomen worden uitgezet bij boekhandels in de buurt van de lezer, waarna de bestelling verder door hen wordt afgehandeld. Das Mag probeert daarmee de concurrentie aan te gaan met Bol.com.
Ze geven zichzelf echter maar weinig tijd om te kijken of een en ander gaat lopen. Als er op 17 juli geen 10.000 boeken via Bookaroo zijn verkocht, dan trekken ze de stekker er weer uit.

Alhoewel dit een leuk initiatief is, heb ik mijn twijfels of het gaat werken. Lezers zijn al heel afhankelijk geworden van Bol.com, en iedereen is gewend geraakt aan de snelle levertijd. Of Bookaroo dit kan evenaren blijft afwachten.

Ook is Bookaroo heel erg gericht op de papieren boeken markt. En er zijn nu eenmaal steeds meer mensen die ebooks of audioboeken lezen. De digitale invloed wordt steeds groter, of we dat nu leuk vinden of niet en het is goed daarin mee te bewegen.

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.