Help promotie! Waar moet ik beginnen?

Je herkent het misschien wel. Je bent lid van een schrijversgroep op Facebook waar behulpzame leden vol enthousiasme tips geven over marketing en promotie. Je stelt het zeer op prijs dat ze dit doen, maar tegelijkertijd krijg je een halve paniekaanval bij het idee dat je nog zo heel veel moet doen. Waar moet je beginnen? En moet het echt allemaal nu?

Het goede nieuws is: Nee, het hoeft niet allemaal nu. Dat zou niet mogelijk zijn. Maar helemaal niks doen is ook geen optie. Tenminste, niet als je wat boeken wilt verkopen en er in de toekomst ook nog wat geld aan over wilt houden.

Het verschil tussen marketing en promotie

Vaak is niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen marketing en promotie. Is er überhaupt wel een onderscheid te maken?

Het grootste verschil is dat marketing gaat over de lange termijn en het leggen van een basis, terwijl promotie zich richt op kortdurende campagnes. Een schrijver zal beide moeten doen om zijn boek (en zichzelf) onder de ogen van het publiek te krijgen.

En dit is waar de moeilijkheid begint. Want wat doe je eerst? Wat is belangrijker?

De verleiding is groot om snel boeken te verkopen

Het is erg verleidelijk om toe te geven aan de wens om snel een aantal boeken te verkopen. Dat is wat iedere schrijver wil toch? Boeken verkopen?

Als je een Facebook advertentie maakt en daarmee in een paar dagen veertig boeken verkoopt dan is dat uiteraard een leuke opsteker. Je hebt zichtbaarheid gekregen en degene die je boeken gaan lezen vertellen hun vrienden en kennissen er misschien wel over. Mooi toch? Nog meer zichtbaarheid.

Het probleem is dat jij als schrijver nauwelijks controle hebt over het proces. Jij kunt lezers immers niet dwingen hun vrienden te vertellen over jouw fantastische boek? Bovendien, hoe kun je deze mensen nogmaals bereiken als er een nieuw boek van je uitkomt? In een paar dagen veertig boeken verkopen aan onbekenden is leuk, maar het is niet echt een lange termijnstrategie.

Wat wil je bereiken met het schrijven van boeken?

Als je wilt gaan bepalen wat je marketing- en promotiestrategieën gaan zijn, dan is het belangrijk te weten wat het doel is dat je wilt bereiken met het schrijven en verkopen van je boeken.

  • Is schrijven en uitgeven een hobby, waarbij het leuk is als je er een klein zakcentje aan overhoudt?
  • Heb je een reguliere baan, maar zou je graag een deel van je inkomsten uit de verkoop van boeken willen halen?
  • Ben je van plan toe te werken naar een zelfstandig schrijverschap met een eigen schrijfbedrijf?

Iedere schrijver heeft een ander doel en daarmee bepaal je de duur en intensiteit van je marketing- en promotiecampagne. Want als je wens is een paar boeken te verkopen, dan is het geen probleem een Facebook advertentie op te zetten. Is je doel echter gericht op de langere termijn, zoals het halen van een gedeelte van je inkomen uit schrijven, of zelfs volledige onafhankelijkheid, dan kun je niet anders dan eerst een goede basis leggen met een gedegen marketingstrategie, waar je dan later je promotiecampagnes aan op kunt hangen.

Geduld is niet altijd een van onze beste eigenschappen

We zijn allemaal mensen en ondanks dat we heel goed weten dat geduld een schone zaak is, vinden we het soms toch erg verleidelijk om te gaan voor de snelle oplossing. Vooral als we de tips lezen van onze collega schrijvers die al zoveel verder zijn op de weg naar het bereiken van hun doel.

Maar er zijn geen short-cuts of magische oplossingen. Is je doel in de toekomst geld te gaan verdienen met je boeken, dan zul je erbij neer moeten leggen dat je een marathon aan het rennen bent en geen sprint.
We moeten kleine stappen nemen, een goede basis leggen en concrete plannen maken om stukje bij beetje vooruit te komen. En hierbij is het hebben van een platform onontbeerlijk.

Wat is een platform eigenlijk?

De basisonderdelen van een platform zijn:

  • Een (simpele) website
  • Een mailinglist met zogenoemde ‘reader magnet’
  • In elk geval een account bij één soort social media, zoals Facebook of Twitter

Een platform kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. Via je platform kun je in contact komen met lezers en fans. Heel belangrijk als je hen op de hoogte wilt houden van al die nieuwe boeken die je in de toekomst wilt uitbrengen!

Een mailinglist is de belangrijkste marketingtool!

Ik weet dat ik nogal kan doorkauwen over het nut van een mailinglist, maar het feit is nu eenmaal dat je er niet zonder kunt. Wil je geld gaan verdienen met je boeken, dan is dit de eerste stap op die weg. Een mailinglist is dé belangrijkste marketingtool die je kan hebben als self-pubber. Zonder mailinglist heb je geen mogelijkheid in contact te komen én te blijven met je fans. Social media is daarvoor te onbetrouwbaar.

Veel schrijvers denken dat het hebben van een mailinglist hetzelfde is als een nieuwsbrief. Dit is echter niet het geval

  • Een mailinglist is simpelweg een lijst met emailadressen van mensen die je de toestemming hebben gegeven om op deze lijst te staan.
  • Een nieuwsbrief is een email die je zo nu en dan verstuurd naar alle mensen die op je mailinglist staan.

Een nieuwsbrief kan dus een onderdeel zijn van je mailinglist, maar je kunt ook heel goed alleen een mailinglist hebben en nooit een nieuwsbrief versturen. Dat is helemaal aan jou.

De stelling ‘ik ga toch nooit nieuwsbrieven versturen, dus hoef ik ook geen mailinglist’, gaat dus niet op. Want ook als je niet van plan bent om nieuwsbrieven te gaan versturen, is het belangrijk een lijst met emailadressen te hebben van lezers die geïnteresseerd zijn in je boeken. Met een mailinglist heb je ZELF controle over wat je fans van je horen!

Maar die promotie dan?

Dat is een goede vraag, want wanneer moet je nu aan promotie gaan doen?

Promotie is een onderdeel van je marketingstrategie, maar is gericht op het beter zichtbaar maken van je boeken via tijdelijke acties, zoals de publicatiedag van je nieuwe boek, een advertentie of een winactie op Facebook voor tijdelijke zichtbaarheid, of een promotiecampagne om meer abonnees op je mailinglist te krijgen.

Promotie kan niet zonder marketing.

Als je marketing niet goed is opgezet, dan hebben tijdelijke acties weinig impact. Marketing en promotie horen nauw samen te werken en zijn beide onderdeel van een goeddoordacht marketingplan. Met marketing leg je de basis waar je via promotie effectief gebruik van maakt. Begin dus met marketing en ga dan aan de slag met promotie.

Onthoudt dit. Ben je serieus over het opzetten van een schrijfbedrijf in welke vorm dan ook, begin dan met het bouwen van een platform. Een mailinglist is daarvan het belangrijkste onderdeel. Niet alles hoeft in één keer en het is belangrijk kleine stappen te zetten, want je hebt een lange weg te gaan. Er is geen reden voor paniek, zolang je maar bij het begin begint.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.