Kiezen tussen tijd, investeren en een goed boek. Hoe doe ik dat?

Self-pubber zijn is niet gemakkelijk. Ten eerste heb je al het enorme vooroordeel tegen dat alle zelf uitgegeven boeken bagger zijn en ten tweede moet je ook nog een balans zien te vinden tussen beschikbare schrijf- en uitgeeftijd en datgene wat je kunt en wilt investeren. Hierdoor zien self-pubbers zich al snel gedwongen keuzes te maken die ze eigenlijk niet willen.

Keuzes maken kan ten koste gaan van de kwaliteit. En dit werkt het vooroordeel van slechte zelf uitgegeven boeken nog weer meer in de hand. Maar hoe voorkom je dat je slechte keuzes gaat maken voor je boek? Is er wel een oplossing voor, of heeft het een individuelere aanpak nodig?

Verkeerde keuzes maken kan zorgen voor een minder professioneel boek

Het produceren van een professioneel boek vergt veel tijd, moeite en geld. Hierbij gebeurd het regelmatig dat je als self-pubber voor keuzes komt te staan die je eigenlijk niet wil maken, of waarvan je het lastig vind om een balans te vinden. Dan kan het voorkomen dat dingen niet goed gaan.

Een paar voorbeelden.

  • Een zelf uitgegeven boek met een cover die uit noodzaak zelf is gemaakt door de schrijver heeft veelal niet de professionele uitstraling die het boek zou moeten hebben.
  • Geld uitsparen door alleen proeflezers en mensen in de naaste omgeving van de schrijver de ‘redactie’ te laten doen heeft tot gevolg dat de tekst niet alleen vol fouten zit, maar ook qua structuur en plot nog veel te wensen overlaat.
  • Zelf de vormgeving van het binnenwerk doen, levert vaak een onprofessioneel boek op met een wirwar van weduwen en wezen, of een slecht leesbaar ebook.

Geld staat veelal aan de wieg van het moeten maken van keuzes. Want als je een professioneel boek wilt uitbrengen en anderen wilt inhuren om je daarbij te helpen, hoe kom je dan aan dat geld?

Investeren door te gaan sparen, of uit winst van verkochte boeken

Als self-pubber kun je op verschillende manieren aan geld komen om te investeren in het uitgeven van je boeken en je schrijfbedrijf.

Ten eerste kun je alles uit eigen zak betalen. Hiervoor zul je over het algemeen moeten gaan sparen. Ten tweede kun je wachten met het uitbrengen van je nieuwe boek, tot de verkopen van je oude boek genoeg heeft opgeleverd om te investeren.
Een combinatie van die twee kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld als je oude boek niet genoeg oplevert en je bij gaat leggen.

Het moeten wachten tot er weer geld is, heeft natuurlijk gevolgen voor je schrijfbedrijf. Het uitgeefproces is langzamer, wat wellicht niet bevorderlijk is voor je marketing- en promotiestrategie.

Als je geen geld hebt, maar toch graag een boek wilt uitbrengen, dan kan het verleidelijk zijn een tussenweg te kiezen met de gevolgen dat je boek er minder professioneel uit komt te zien dan de bedoeling was.

Beschikbare tijd is ook een factor

Naast het probleem van niet genoeg geld hebben om te investeren, vinden veel self-pubbers het lastig genoeg tijd vrij te maken voor het schrijven en uitgeven van boeken. Ga maar eens na. Je hebt een fulltime baan, een gezin en wilt ook nog wel wat vrije tijd, want anders wordt je helemaal gek.

Je zou wel willen dat je elk half jaar een boek kon uitbrengen, maar waar vindt je de tijd om het te schrijven? En hoeveel tijd heb je daarnaast überhaupt nog over om aan marketing te doen en waar vindt je genoeg geld om het ook nog eens professioneel uit te brengen? Het is wat de Engelsen noemen een ‘Catch 22’-situatie. Lastig om een oplossing voor te vinden.

Moet je dan maar de keus maken een inferieur product op de markt te brengen en vaker te publiceren, of minder te publiceren en een goed product te hebben?

De oplossing zit in het kijken naar je doel

Er is helaas geen makkelijke oplossing voor dit probleem. Iedere self-pubber heeft te maken met andere omstandigheden en zal andere keuzes maken.

Veel hangt af van het doel dat je hebt als schrijver en self-pubber. Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het schrijven en uitgeven van boeken? Denk hier eens serieus over na en maak een lijst met dingen die je op de lange termijn wilt bereiken. En ik heb het hier over jaren, niet maanden.

Als je dat op een rijtje hebt gezet kun je gaan kijken naar welke maatregelen je kunt nemen om genoeg tijd en geld bij elkaar te sprokkelen om je doelen te verwezenlijken.

Ben je er bijvoorbeeld achter gekomen dat je je reguliere baan wilt houden en alleen wat extra inkomsten wilt hebben uit de verkoop, dan zul waarschijnlijk andere keuzes gaan maken dan als je er helemaal voor gaat om over een x aantal jaren zelfstandig schrijver te zijn.

Ikzelf persoonlijk heb als doel om in 2025 zelfstandig schrijver te zijn en te kunnen leven van mijn schrijfbedrijf. Dit betekent dat ik zes jaar heb om een goed bedrijfsplan te maken, geld te sparen en alvast een reeks boeken te schrijven zodat ik kan beginnen met marketing en promotie (en als het een beetje gaat lopen het geld dat ik verdien terug te stoppen in het bedrijf).

Om dit te kunnen doen heb ik een parttime baan van 16 uur dat mij net genoeg oplevert om van te kunnen leven en mij daarnaast in staat stelt een beetje te sparen voor toekomstige investeringen. Ik heb geen auto, ga zelden uit en besteed een groot deel van mijn ‘overgebleven’ werktijd aan mijn schrijfbedrijf. Het is de perfecte combinatie voor mijzelf.

Uiteraard weet ik niet of mij gaat lukken mijn doel te bereiken, maar dat doet op dit moment niet ter zake. Ik heb de balans gevonden die ik wil en ben tevreden met hoe dingen gaan.

Als self-pubber moet je kijken naar wat je wilt bereiken met je boeken en datgene dat je bereidt ben daarvoor te doen. Vraagt dit soms opofferingen? Uiteraard. Het is echter aan jou om aan de hand van je gekozen doel te kijken of deze opofferingen het waard zijn of niet. Alleen op die manier kun je een balans vinden tussen je beschikbare tijd, het geld dat je wilt investeren en de professionaliteit van de boeken die je uitbrengt.

Geen gemakkelijke opgave, maar niet onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Vergeet bovendien niet dat je doelen altijd kunt bijstellen. Niets in dit leven staat vast en het is geen nederlaag als dingen niet gaan zoals je voor ogen had. Stel je doelen bij en vindt een nieuwe balans.

Het uitgeven van een professioneel boek zal altijd een kwestie blijven van tijd en investeren. Als je echter je doelen goed voor ogen hebt kun je makkelijker kijken wat echt belangrijk is voor jou en welke keuzes je daarbij moet maken.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 207 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.