Help! Ik moet een platform, maar wat is dat?

Er zijn heel wat marketinggoeroes die het roepen, ‘Begin met een platform!’ Maar wat is een platform eigenlijk? En wat moet je daar als schrijver mee? Is het bouwen van een platform niet de zoveelste afleiding die je ervan weerhoudt verder te gaan met je nieuwe boek?

Maar wat als de goeroes toch gelijk hebben? Laat je dan geen kansen liggen als je niks doet?

Gelukkig hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn als het lijkt. Een platform kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. Uiteraard neemt zelfs een simpel platform wel iets van je kostbare schrijftijd weg, maar omdat het je uiteindelijk wel superfans en verkopen oplevert, is het goed er toch eens in te duiken!

Met een platform kom je in contact met lezers en fans

Via je platform kun je in contact komen met je lezers en fans. Heel belangrijk als je hen op de hoogte wilt houden van al die nieuwe boeken die je in de toekomst wilt uitbrengen. Via je platform kun je bovendien je eigen merk naar buiten brengen.

Een platform kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. De basisonderdelen van een platform zijn:

  • Een (simpele) website
  • Een mailinglist met zogenoemde ‘reader magnet’
  • In elk geval een account bij één soort social media, zoals Facebook of Twitter

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het bouwen van je platform. Want zelfs als je nog aan het schrijven bent, kun je al een mailinglist opzetten en e-mailadressen verzamelen.
Zelfs al heb je een minimaal platform, jijzelf en je boek zijn al meteen beter zichtbaar, wat helpt na publicatie op de sterk concurrerende markt.

Met een website laat je zien wie je bent!

Tegenwoordig kan een schrijver niet meer zonder een eigen website. Het is de plek waar alle activiteiten bij elkaar komen. Jouw eigen stek, die je zelf beheert en waar je zelf de controle over hebt. Social media komt en gaat (wie herinnert zich Hyves nog?), maar je website blijft.

Een website is dé plek waar je aan de wereld laat zien wie jij bent. Hier kun je het merk dat je voor jezelf hebt bedacht, laten zien en kunnen fans meer over je te weten komen.

Het belangrijkste doel van je website is echter om e-mailadressen te verzamelen voor je mailinglist. Via je mailinglist kun je rechtstreeks in contact komen met je fans en een van de belangrijkste plekken waar je reclame kunt maken voor je mailinglist is je website.

Dit betekent natuurlijk wel dat je een manier moet vinden om mensen op je website te krijgen, want als ze die niet bezoeken, zien ze ook de aanmeldknop voor je mailinglist niet. Dus wat moet er op je website staan om bezoekers te trekken? In elk geval deze punten:

  • Een homepage met een aanmeldknop voor je mailinglist, en een korte beschrijving van je genre en je boeken
  • Een pagina met uitgebreidere info over jezelf
  • De aanmeldknop voor je mailinglist op meerdere plekken op je website
  • Een contactpagina waar mensen je, via een contactformulier, een mailtje kunnen sturen
  • Een pagina geheel gewijd aan je boeken met beschrijvingen en links naar waar deze te koop zijn

Als je nog geen boeken hebt uitgegeven, maak dan een pagina met een beschrijving over het boek of de serie die je aan het schrijven bent. Later kun je de website dan uitbreiden met een blog, een pagina voor ieder boek dat je hebt geschreven, en eventueel een webwinkel waar bezoekers je boeken rechtstreeks kunnen kopen.

Maak een ‘self-hosted’ website met WordPress

Er zijn een aantal manieren om een website te maken, maar het beste is om een betaalde self-hosted website te nemen, via een webhost zoals Bluehost. Zo houd je controle over je eigen website en ben je niet afhankelijk van de grillen van de gratis webprovider, zoals Wix of Blogger.

De hosting voor een website verschilt in prijs, maar kan al vanaf een paar tientjes per jaar. Net als een domeinnaam, dat vaak nog geen tien euro per jaar kost. Het is belangrijk om dingen zelf in de hand te houden, zodat jij je eigen website kunt inrichten en beheren zoals jij dat wilt.

Zorg in elk geval dat je een WordPress-site krijgt. WordPress heeft misschien wel het grootste en meest geïntegreerde webpakket dat er is. Door de vele plugins die zijn ontworpen voor WordPress wordt het maken en beheren van een eigen website heel wat makkelijker.

Let wel op dat je hierbij niet per ongeluk de gratis versie van WordPress (wordpress.com) gebruikt. Deze heeft voornamelijk een blogfunctie en is moeilijk uit te breiden naar een volledige website. Sluit een abonnement af bij een hostingprovider en kies via hen voor WordPress. Het wordpress.org-pakket is via een betaalde host gratis, dus er komen geen kosten bij!

Social Media moet vooral ‘social’ zijn!

Er zijn veel verschillende vormen van social media. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Instagram; dit is slechts een kleine greep. Allemaal hebben ze iets te bieden, maar of alles ook geschikt is voor jou, valt te bezien.

Het belangrijkste om te onthouden over social media is dat het ‘social’ moet zijn. Social media is een plek waar mensen samenkomen, contacten onderhouden en van gedachten wisselen.
Social media is dus niet een plek om heel veel aan marketing te gaan doen! Als je elke dag tweet ‘Koop mijn boek’, dan zijn je volgers je snel zat.

Gebruik social media dus om contacten te leggen met lezers en andere schrijvers. Laat dus dingen van jezelf zien en doe oprecht aan gesprekken

Kies in ieder geval het soort social media dat bij jou past. Ga niet op Twitter omdat iedereen zegt dat dit per se moet. Ga op Twitter omdat je het leuk vindt om via dit kanaal met mensen in contact te komen. Het is ook niet nodig om op alle vormen van social media actief te zijn. Dat kost te veel tijd en niet alles zal je liggen.

Niet alles hoeft. Hou genoeg tijd over om te schrijven.

Met een mailinglist ben je blijvend in contact met je fans

Er is in Nederland en België een misvatting over de mailinglist, wat schrijvers ervan kan weerhouden er eentje op te zetten. Zij denken dat een mailinglist hetzelfde is als een nieuwsbrief. Dit klopt echter niet.

Een mailinglist is het belangrijkste onderdeel van je platform. Zonder mailinglist heb je geen goede methode om gegarandeerd in contact te komen met je fans. Je bent met een mailinglist niet overgeleverd aan de grillen van social media.

Maar wat is een mailinglist eigenlijk?

Simpel gezegd is een mailinglist een lijst met e-mailadressen van fans. Doordat je hun e-mailadressen hebt, kun je ze laten weten wanneer je een nieuw boek uitbrengt, of dat er een actie loopt.

Vooral tijdens de launch van een nieuw boek kun je goed gebruikmaken van je mailinglist. Zo kun je bijvoorbeeld deze trouwe fans de kans geven het boek al eerder te kopen voor een goedkopere prijs. Op die manier is het mogelijk om al in een vroeg stadium recensies te krijgen voor je boek.

Mensen verleiden door lid te worden van je mailinglist kan bijvoorbeeld door ze een gratis verhaal aan te bieden of ze te laten meedoen met een winactie.

Deze lijst met e-mailadressen is echter geen nieuwsbrief. Een nieuwsbrief ga je wellicht pas versturen op het moment dat je wat meer mensen op je mailinglist hebt staan. Maar misschien doe je dit wel nooit. Het is namelijk niet verplicht met een mailinglist ook een nieuwsbrief te moeten hebben.

Waarom zou je dan toch een mailinglist maken, als je geen nieuwsbrief gaat versturen?

De simpele reden is dat je nooit weet of je in de toekomst tóch contact wilt gaan zoeken met je fans en dan is het handig al een lijst met e-mailadressen te hebben.

Voorheen was de zakelijke Facebookpagina een goede manier om in contact te komen met je fans. De laatste jaren is de effectiviteit echter sterk afgenomen, waardoor nog maar 2 procent van je fans jouw berichten ziet. Met een mailinglist hou je zelf de controle over wanneer je je fans wilt bereiken en wat je hen wilt vertellen.

Een mailinglist is je meest belangrijke communicatiemiddel!

Je fans moeten zich thuis gaan voelen. Daar draait het om!

Er is veel te doen als je begint met marketing. Bedenk echter wel dat, als je tóch een website gaat opzetten, je net zo goed er meteen een aanmelding voor een mailinglist bij kunt maken.

Lezers willen graag meer weten over de schrijvers van hun favoriete boeken. Daar kun jij mooi gebruik van maken door via e-mails met ze ‘in gesprek’ te gaan. Zo bouw je een relatie op en deze zorgt ervoor dat ze superfans worden. En superfans zijn een onmisbaar onderdeel van je schrijfbedrijf en marketingstrategie.

Als je met zorg je eigen merk neerzet en een platform bouwt waar je fans zich thuis voelen, dan kun je ze op de hoogte houden via je mailinglist. Dit is waar het eigenlijk allemaal om draait bij een platform: contact onderhouden met je fans, zodat ze superfans worden. Kun je zo zelfs de marketinggoeroes tevreden stellen.

Verder lezen:

About Maria Staal 261 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.