
Eén nieuwsbericht maar deze week, namelijk het overlijden van Michel Schaeffer. Als self-pubbers kunnen we veel leren van zijn marketing inzichten en lange termijn denken.
Michel Schaeffer, voormalig directeur van Bol.com, overleden
Afgelopen week werd bekend dat Michel Schaeffer, oud marketing directeur van Bol.com, op 21 augustus 2019 is overleden. Hij werd maar 51 jaar.
Nu vraag je je wellicht af waarom dit belangrijk nieuws is voor de uitgeefwereld. Michel Schaeffer was vanaf het begin nauw betrokken bij de oprichting van Bol.com. Hij was een visionair denker en een groot marketing strateeg. Zonder zijn input zou Bol.com wellicht nooit zijn uitgegroeid tot wat het nu is, een webshop waar ook self-pubbers hun boeken kunnen verkopen zonder tussenkomst van uitgevers en zelfs het CB.
Niet iedereen is blij met Bol.com. Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat Bol.com er uiteindelijk wel voor heeft gezorgd dat het self-pubben in Nederland en België van de grond kwam. En ik ben er ook van overtuigd dat door Bol.com, wij indies een toekomst hebben waar we anders nooit van hadden kunnen dromen. En dat is voor een groot deel te danken aan de inzichten en het ‘out of the box’ denken van Michel Schaeffer.
Michel Schaeffer was veertien jaar lang de marketing directeur van Bol.com. Nadat hij in 2015 afscheid nam schreef hij een boek over zijn ervaringen en over hoe Bol.com van de grond kwam. Het geheim van Bol.com zou verplichte leeskost moeten zijn voor iedere self-pubber. Het geeft niet alleen een fascinerend inzicht in hoe Bol.com werd opgericht, maar ook hoe ze werken. Daarnaast geeft het boek ook maar weer eens duidelijk aan dat risico nemen en investeren als het eigenlijk niet kan, belangrijke pijlers zijn voor succes.
Ik kende Michel Schaeffer niet. Ik las alleen zijn boek, maar was onmiddellijk onder de indruk van zijn talent. Wij kunnen allemaal veel leren van Michels marketing inzichten en lange termijn denken. Vasthouden aan oude denkwijzen en tradities is leuk, maar het werkt uiteindelijk niet. Juist als self-pubbers hebben wij de kans om de huidige uitgeefwereld te veranderen in iets waar zowel schrijvers als lezers plezier van gaan hebben.
Dit is een grote en wellicht beangstigende uitdaging, maar eentje die wel heel erg haalbaar is. We zullen veel moeten leren, uitdagingen moeten aangaan en ons moeten bewijzen aan sceptici. Maar het kan als we vooruit denken en niet bang zijn om te leren van de fouten die we ongetwijfeld gaan maken.
Uiteindelijk is dat wat ik heb geleerd van Michel Schaeffer en daar ben ik dankbaar voor.
Verder lezen:
- Online verkopen van boeken stijgen nog steeds. Maar wat is het geheim om te zorgen dat jouw boek zichtbaar wordt tussen al die andere titels op de webwinkel? Boeken verkopen op Bol.com. Wat is het geheim?
Be the first to comment