Wat houdt het in om self-pubber te zijn?

Self-pubbers weten dat het zelf uitgeven van een boek een uitdaging is. Er komt heel veel bij kijken en het hele proces kan nogal overweldigend zijn. Maar heb je er ooit bij stilgestaan wat het nu precies inhoudt om een self-pubber te zijn? En waarom zou dat belangrijk zijn om te weten?

Het antwoord op die vraag is simpel.

Natuurlijk is het belangrijk om te weten wat het precies inhoudt om self-pubber te zijn. Want de manier waarop een self-pubber naar zichzelf kijkt en hoe hij zichzelf profileert, beïnvloedt ook de manier waarop de professionals die hij inhuurt om zijn boek tot een fantastisch product te maken, met hem om zullen gaan.

Bovendien zal een self-pubber die onzeker is, wellicht sneller door een onbetrouwbare vanity-uitgever worden overrompeld en aan de kant geschoven bij beslissingen die te maken hebben met zijn boek. En dat is natuurlijk nooit goed.
Maar wat houdt het dan precies in om een self-pubber te zijn?

Een self-pubber weet wat er speelt en wat ze willen

Je bent een self-pub schrijver (ook wel indie genoemd) als deze punten voor jou gelden.

  • Je hebt ten minste één boek zelf uitgegeven.
  • Je beschouwt jezelf als de creatief directeur van jouw boeken, vanaf het moment dat het verhaal in je hoofd opkomt totdat het complete product op de markt is en je bezig bent met marketing en promotie.
  • Je gaat ervan uit dat de status van creatief directeur door iedereen wordt gerespecteerd, of het nu een redacteur is die je inhuurt, een uitgeefdienst waar je mee in zee gaat of zelfs een traditionele uitgever die een deel van je boeken uitgeeft.
  • Je werkt alleen met die diensten die jou zien als de houder van alle uitgeefrechten, en als je in zee gaat met een traditionele uitgever, dan verwacht je meer royalty’s en voorschot dan een schrijver die nog geen fanbase heeft.
  • Je beseft dat jij als schrijver een belangrijk onderdeel bent van de revolutie die momenteel plaatsvindt in de uitgeefwereld. Je weet dat deze revolutie zou moeten inhouden dat jij als schrijver niet alleen wordt gezien als degene die de tekst aanlevert, maar in plaats daarvan wordt gerespecteerd als de creatief directeur die veel toe te voegen heeft in iedere stap van het uitgeefproces.
  • Je bent er trots op een indie te zijn en draagt dat zelfrespect ook uit naar alles wat te maken heeft met je schrijfbedrijf, zoals boekenbeurzen, onderhandelingen en samenwerkingen. Dit verbetert je eigen positie en de positie van alle schrijvers.

De bovenstaande beschrijving heb ik niet bedacht. Het komt van de Alliance of Independent Authors (ALLi) dat in 2012 werd opgericht en de internationale belangen behartigd van alle self-pubbers. Daarnaast promoten ze nauwere samenwerking tussen self-pubbers en schrijvers die op traditionele wijze worden uitgegeven, zodat alle schrijvers op de hoogte zijn van de oplichters in de nieuwe uitgeefwereld, en hoe we ons tegen hen kunnen wapenen. Als er dus een groep mensen is die weet wat het betekent om een self-pubber te zijn, dan zijn zij dat wel!

De definitie van self-pubber vraagt om een verandering in mindset

Zoals je kunt lezen, is het omarmen van de bovenstaande beschrijving van self-pubber niet zomaar iets. Het is een belangrijke verandering in de mindset van niet alleen de schrijvers zelf, maar ook van uitgevers, uitgeefdiensten en andere freelancers die met schrijven en uitgeven te maken hebben.

Bovendien zullen velen zich bij deze punten ongemakkelijk voelen, niet in de laatste plaats de schrijvers zelf. Want doordat je met self-pubben controle en vrijheid neemt, komt er natuurlijk ook een zekere angst om de hoek kijken: Kan ik dit allemaal wel? Wil ik dit allemaal wel?
Het kan een spannende gedachte zijn dat jij als schrijver controle móét nemen over deze dingen. Het is een uitdaging en vraagt bovendien een grote verantwoordelijkheid.

Maar als schrijvers deze verantwoordelijkheid niet willen of durven nemen, is de kans groot dat ze in contact komen met onbetrouwbare uitgeefdiensten, zoals vanity’s. Het loont om je vooraf goed in te lezen over de rechten en plichten en wat je als (onbekende) schrijver mag verwachten van een potentiële uitgever of uitgeefdienst.

Dit is de reden waarom het zo belangrijk is dat alle schrijvers gaan denken als self-pubbers. Ook degene die voor de traditionele uitgeefroute kiezen.

Denken als een self-pubber betekent op de hoogte blijven

Denken als een self-pubber doe je door ervoor te zorgen dat je weet wat er speelt in de nieuwe uitgeefwereld. Wat zijn tegenwoordig bijvoorbeeld de (technische) mogelijkheden voor het uitgeven van boeken? Wat is een goede marketingstrategie? Zoek ook andere schrijvers op en leer van elkaar hoe dingen aangepakt kunnen worden.

Alleen door te denken als een self-pubber voorkomen we dat we trappen in de mooie praatjes van vanity’s!

Alle self-pubbers zijn onderdeel van een groter samenwerkingsverband. Niet alleen met elkaar, maar ook met redacteuren, proeflezers, vormgevers enzovoort. Er valt veel te leren over het vakgebied van uitgeven en de kunst van het schrijven; en als self-pubber is het goed te beseffen dat je niet zonder dit leerproces kan.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.